Wat is de invloed van reviews op je SEO?

20 november 2017, 12:00

Linkbuilding, met PageRank in het bijzonder, is al vanaf het begin der SEO-tijden aanwezig. In eerste instantie bedacht als een heel nobel algoritme, maar in de loop der jaren slachtoffer geworden van veelvuldig misbruik. Nu we de tijd van blind linkjuice pompen zo langzamerhand achter ons aan het laten zijn, is er een nieuw fenomeen aan de horizon aan het verschijnen, dat sterk aan invloed aan het winnen is. Wat is eigenlijk anno 2017 (bijna 2018) de invloed van online reviews op SEO?

Waarom zijn reviews zo belangrijk voor Google?

Zoals ik in de inleiding al aangaf, is er vooral op het gebied van linkbuilding de afgelopen jaren veel misbruik van het systeem gemaakt. Al is dit misschien een beetje hard gezegd; elke SEO-er die een loophole ontdekt in het algoritme van Google, zal hier dankbaar gebruik van maken. Het heeft er echter ook voor gezorgd dat het voor Google steeds lastiger is geworden om op een ‘eerlijke’ manier te bepalen wie nou echt de absolute autoriteit binnen het vakgebied is.

Voorheen drukte Google de ‘autoriteit’ van een website vooral uit in PageRank, later linkjuice genoemd. De beste manier om dit te visualiseren, is door het ook echt als juice (sap, of gewoon water) te zien. De hoeveelheid water die naar een domein stroomt, bepaalt de autoriteit van dat domein. De interne links van deze website bepalen vervolgens wat de autoriteit per pagina is. Een prachtige gedachte, maar wel heel gevoelig voor misbruik.

Iemand die exact weet hoe het systeem werkt, kan hier namelijk heel goed misbruik van maken en voor Google een onwijze autoriteit binnen dat vakgebied lijken, zonder dat diegene dat echt is. Ik zeg niet dat links totaal niet meer uitmaken – onderzoek heeft uitgewezen dat het nog steeds ruim 20 procent van je ranking bepaalt – maar Google is ook verder gaan kijken.

Linkbuilding is in het leven geroepen om autoriteit te bepalen. Allereerst ter bevestiging voor Google, omdat het zeker wil weten dat jij bestaat (hieronder meer daarover). Tevens hanteert de zoekmachine daarbij drie hoofdvragen:

  • Hoe vaak wordt er over dit bedrijf gesproken?
  • Wie heeft het over dit bedrijf?
  • Hoe wordt er over dit bedrijf gesproken?

Omdat deze metrics te makkelijk te beïnvloeden waren, is Google gaan kijken naar alternatieven; alternatieven die de echte waarheid zoveel mogelijk benaderen. En wat komt er dichter bij de echte waarheid dan echte personen.

Waarom zijn reviews zo belangrijk voor mij?

Reviews geven een goed beeld voor Google wat de kwaliteit van jouw producten of diensten is. Het biedt Google een extra stukje context om te bepalen wie je bent, wat je doet en hoe goed je het doet. Het is logisch dat Google hier waarde aan hecht, omdat bezoekers dit ook echt doen, wat wordt onderstreept door een aantal statistieken van Bright Local:

  • 97 procent van de consumenten lezen online reviews voor lokale bedrijven, waarvan 12 procent zelfs dagelijks;
  • 85 procent van de consumenten vertrouwen online reviews in eenzelfde mate als persoonlijke aanbevelingen;
  • Positieve reviews zorgen bij 73 procent van de consumenten voor meer vertrouwen in het bedrijf;
  • 49 procent van de consumenten vinden een rating van vier sterren het minimum om voor dit bedrijf te kiezen;
  • 30 procent van de consumenten zien reacties (vanuit het bedrijf) op reviews als essentieel in het beoordelen van lokale bedrijven.

Klik hier voor meer stats.

Ken je van die artikelenwebsites? Van die sites waar bedrijven tientallen nietszeggende artikelen in pompen, met een linkje naar hun website? Deze websites zijn (nog steeds) waardevol, omdat ze Google van extra content en context voorzien, buiten jouw eigen website om. Dit is te zien als een soort verlengde van de anchortekst en geeft Google een bevestiging dat jij ook echt doet wat jij pretendeert te doen.

Online reviews kunnen gezien worden als de natuurlijke opvolger van deze – eigenlijk achterhaalde – artikelenwebsites; vooral bij uitgebreide beschrijvingen waarom consumenten tot een cijfer zijn gekomen, heeft Google extra context om te bepalen wie jij bent en wat jij doet. Dit is ook een vorm van user generated content.

Maar goed, genoeg om de hete brij heen gedraaid. We hebben nu wel een beetje een idee waarom Google deze reviews zo belangrijk vindt, nu is het tijd om dit gegeven om te zetten in een praktische aanpak!

Hoe kan ik zelf reviews genereren?

Begrijp deze titel niet verkeerd: ik bedoel niet dat je zelf aan de slag moet gaan en fictieve recensies achter moet gaan laten. Zo zijn er genoeg gevallen bekend van partijen die hier flink de mist mee in zijn gegaan. Ik bedoel dat je actief op zoek moet gaan naar manieren waarop personen reviews bij je achterlaten.

Reviewwebsites

Er zijn diverse platformen waarop jouw klanten je kunnen beoordelen. De bekendste website in dit segment is misschien wel Yelp, het Amerikaanse platform dat voornamelijk wordt ingezet bij de beoordeling van restaurants. Hier zijn ook een aantal Nederlandse varianten van.

De bekendste Nederlandse spelers in de markt van klantenreviews zijn namen als Feedbackcompany.nl, Klantenvertellen.nl of Kiyoh.nl. De prijzen lopen een beetje uiteen, maar allen zijn zeer betaalbaar. Tevens zijn de beoordelingen gemakkelijk te integreren in jouw website, hierover later meer.

De beste gratis reviewsite is natuurlijk Facebook. Heb je een hoop volgers en likes? Spoor deze mensen dan aan om een review achter te laten.

Google mijn bedrijf

Google vertrouwt geen enkel medium zoveel als haar eigen medium. Reviews die direct vanuit Google worden gegenereerd, zullen dan ook niet alleen zwaarder mee worden gewogen, maar ook prominenter in beeld komen. Via Google mijn bedrijf is het bovendien zeer makkelijk om een beoordeling toe te voegen. Hierom heb ik dit onderdeel er even specifiek bij benoemd.

Hoe maak ik het aantrekkelijk om een beoordeling achter te laten?

Je bent nu op de hoogte van het belang van reviews en de platforms waar consumenten reviews op achter kunnen laten. Maar hoe genereer je deze nou? In de praktijk blijkt dit echter lastiger te zijn dan gedacht.

Vooral als je producten aanbiedt, kun je bezoekers heel makkelijk aansporen om een review achter te laten. In het design kun je een linkje opnemen naar een beoordelingsformulier. De best werkende manier is echter vlak nadat zij een product hebben aangeschaft. Stuur ze daarom een persoonlijke e-mail met de vraag of zij een beoordeling achter willen laten en je zal je verbazen over de return on investment. Natuurlijk werken andere manieren als het bieden van korting op producten of diensten ook goed, maar de vraag is of je dit ervoor over hebt.

Waar kan ik mijn beoordelingen tonen?

Nu heb je tientallen reviews gegenereerd op flink autoritaire websites. Hartstikke leuk, maar nu wil je er natuurlijk de vruchten van plukken en die (ik hoop) positieve beoordelingen showen. Met schema.org kun je heel gemakkelijk microdata aan jouw website toevoegen, waarmee je Google meer vertelt over jouw content en een stukje inzicht geeft in de ware aard van jouw website.

Tevens kunnen de beoordelingen hierdoor in de rich snippets van jouw website komen te staan. Dit stukje data heeft geen directe invloed op jouw ranking in Google, maar wel een indirecte. Extra informatie maakt het namelijk aantrekkelijker voor een bezoeker om op jouw website te klikken.

Google wil bezoekers een zo goed mogelijk zoekresultaat geven, waarbij het dondersgoed weet welke positie welk percentage van de ‘clicks’ ontvangt. Ligt jouw percentage (mede door deze rich snippets) boven dit percentage, dan is de kans groot dat Google dit vertrouwen van de consument beloont.

Conclusie

Al met al is het lastig om te bepalen wat nou de exacte invloed van reviews op jouw ranking in Google is. Net als alle andere SEO-onderdelen weet je dat het belangrijk is, maar is dit lastig uit te drukken in een percentage.

Wel blijkt dat Google deze reviews steeds belangrijker gaat vinden. Zorg er daarom voor dat je op zijn minst aanwezig bent en beoordelingen ontvangt op belangrijke plekken als Google zelf, maar ook op Facebook en andere beoordelingswebsites.

Heb jij andere signalen opgepikt over de precieze invloed van reviews of heb je aanvullingen? Laat ze achter in de comments!

Pim Broekstra
SEO Specialist bij SAM Online Marketing

Fervent 'SEO-er' sinds 2014. De fijne kneepjes van het vak geleerd bij SAM Online Marketing en sinds 2022 werkzaam als als SEO specialist bij online uitgever V2C2, bekend van onder andere VakantieDealz, BlackFridayDealz enStudentenWegwijzer. Altijd al een fascinatie gehad voor copywriting en de psychologie achter marketing.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Jorick Sikkes

    Intressante stats Pim! Als ik vanuit mezelf denk en ergens wil eten/verblijven dan is de reviews een van de belangrijkste/ misschien wel de belangrijkste factor voor mijn beslissing.


    10 december 2017 om 10:52
    Lamerant Marino

    Allemaal heel tof maar als iemand verkeerd drukt of je een loer wilt draaien kun je daar heel weinig aan doen. Wat ik zo bizar vindt is dat je op Google zelf geen recensies kan schrijven. Hoe kan dat ? Ook is het zo dat de recensieschrijver weinig van zichzelf dient bloot te geven dus eigenijk weet je niet wie die persoon is!

    Marino


    24 augustus 2018 om 23:21
    Lorain

    Ik wil toch nog meer informatie over linkbuilding. Hoe zal Google dit bevestigen? En hoe worden de hoofdvragen bepaald?


    9 november 2018 om 15:37
    Jurrien Strobel

    Mooi artikel! Bij Shiftbase verzamelen we al enige tijd klanten reviews en tonen deze op de website. Dit lijkt een positief effect te hebben 🙂


    28 juli 2020 om 12:36
    Jurrien Strobel

    Mooi artikel! Bij Shiftbase verzamelen we al enige tijd klanten reviews en tonen deze op de website. Dit lijkt een positief effect te hebben 🙂


    28 juli 2020 om 12:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!