Wat is jouw ‘social media woord van het jaar’?

29 november 2014, 09:00

2014 was een raar jaar. Op het moment dat iedereen vond dat WhatsApp de ‘blauwevinken’-tering kon krijgen, was er sprake van een ‘paradigma’-verschuiving. Mensen boekten massaal ‘singleparenttrips’ en stuurden ‘Yolanthetweets’ vanaf hun vakantieadressen. Door de ‘#ALSIceBucketChallenge’ vervielen de socialmediateams van grote merken van de ‘inhaakstress’ spontaan in ‘webcareonderonsjes’. ‘Stemfies’ leidden tot de ‘vertinderinsering’ van het stemvee door het ‘disruptieve’ ‘algoritme’ dat werd gebruikt. En de term ‘cloudporn’ kreeg opeens een hele andere betekenis door ‘#TheFappening’.

Als archeologen over een paar eeuwen onze social media opgraven, zou het zo maar kunnen dat ze moeite hebben 2014 te duiden. Want op social media maken we ons druk over nét andere zaken dan in het echte leven en gelden andere trends, favo woordjes en uitdrukkingen. Daarom is er de verkiezing van ‘het socialmediawoord van 2014’. Nomineer nú jouw suggestie voor #socialwoord2014!

Elk jaar is er een ‘woord van het jaar’-verkiezing. Maar omdat social media anders zijn, ‘organiseert’ Brechtje de Leij sinds 2011 parallel daaraan ook nog een verkiezing van het ‘socialmediawoord van het jaar’.

Eerdere winnaars!

In 2011 won Kloutzak. In 2012 natuurlijk YOLO en in 2013 won het helaas nog steeds actuele Pietitie.

Nomineer!

Het is dus weer zover! Nominatietijd! Welk woord zag jij dit jaar het meest worden gebruikt op social media? Welk woord typeert voor jou de discussies of manier van praten op social media het best? Schrijf hieronder in de reacties jouw nominatie of op Twitter met hashtag #socialwoord14 .

Stemmen

Na de nominatie ronde komt er een Twitpoll en kunnen je massaal stemmen.

Benieuwd wat het dit jaar zal worden!

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie

3 Reacties

    anjakorbee

    mijn kringloopmomentje! Iets aangeschaft in een kringloopwinkel waar aandacht voor mij centraal stond en een goede prijskwaliteitsverhouding altijd aanwezig blijkt. Vind je het te duur ; onderhandelen kan zeker en iedereen voeelt zich win-win zennn vrolijk en niet bekocht. Zo moet het leven zijn, zo houd je de klant vast en zo blijft de klant terugkomen, simpel en toch eenvoefig mijn kringloopmomentje! Philips stoomstrijkijzer uit de eerste lichting boor 25 euro Yessssss


    29 november 2014 om 16:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!