Dit zijn de populairste YouTube-kanalen in Nederland

29 september 2020, 09:53

Deze kanalen en video’s pakken miljoenen views

YouTube is na Google de populairste site van Nederland. Maandelijks bereikt het videoplatform meer dan driekwart van alle Nederlanders (bron: Vinex/NOBO). Maar welke YouTube-kanalen weten in Nederland écht te boeien en zo miljoenen views te pakken? Waar kijken we massaal naar? Een duidelijk overzicht van de populairste Nederlandse kanalen en video’s ontbrak tot nu. Daar brengen we vanaf nu verandering in met een maandelijks overzicht van de populairste kanalen en video’s. Hierbij de eerste editie met de cijfers en ranglijsten van augustus 2020.

De top-25 YouTube-kanalen van augustus

Als we kijken naar het totaal aantal views van augustus is het NOS Jeugdjournaal de winnaar. Zij genereerden in augustus 43,9 miljoen views. Op de tweede plaats is Sluipschutters BNNVARA geëindigd met 31,3 miljoen views, gevolgd door EnzoKnol die 30,8 miljoen genereerde. TopNotch en Disney Channel NL complementeren vervolgens de top-5. Opmerkelijk is dat er veel kanalen in de top-25 staan die content voor kinderen genereren.

De top-10 video’s van augustus

Naast de top-25 YouTube-kanalen is het ook interessant om te kijken naar welke video’s precies het best presteerde afgelopen maand. Ik neem je daarom mee door de top-10 video’s van augustus. In dit overzicht hebben we muziekvideo’s en advertenties eruit gefilterd.

1. Bibi

2. Peppa Pig Nederlands

3. Bibi

4. Omroep PowNed

5. Ziggo Sport

6. De Telegraaf

7. Dylanhaegens

8. StukTV

9. Bing Nederlands

10. NOS Jeugdjournaal

Hoe zijn deze overzichten samengesteld?

Deze overzichten zijn gerangschikt op basis van het aantal views die de YouTube-kanalen en -video’s genereerden in de periode van 1 augustus tot en met 31 augustus 2020. Het overzicht betreft enkel Nederlandse kanalen en Nederlandse creators. In de top-10 video’s van de maand augustus zijn daarnaast de music-video’s en geadverteerde video’s buiten beschouwing gelaten.

Mocht je nog een kanaal missen of een specifieke analyse wensen, laat het weten in de reacties zodat die in de toekomst kan worden toegevoegd.

Luuk de Haardt
Digital Marketing Manager bij Team5pm | The YouTube Agency

Luuk de Haardt is Digital Marketing Manager bij Team5pm, waar hij verantwoordelijk is voor de online marketing van het Amsterdamse YouTube-bureau. Voorheen was hij Social Media Creative bij RTL, waar hij o.a. onderzoek deed naar de mogelijkheden van Snapchat, Instagram en YouTube op het gebied van jongerenmarketing.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!