Wat topsporters en topmarketeers gemeen hebben

3 februari 2014, 12:29

De carrièreladder beklimmen voor dummies

“Als je marketeers ontmoet uit een andere branche, ontdek je vaak pas hoe weinig je weet.” NIMA-voorzitter Martin Huisman opent de kick-off van het NIMA CareerBooster-programma, waarin young professionals de kans krijgen hun carrière letterlijk een boost te geven. Als doorgewinterd marketeer, examinator en coach, kan hij met recht zeggen dat “coaches net zoveel leren van degenen die zij coachen als andersom”. Toen hij als examinator scripties beoordeelde met een sterk onderbouwd strategisch plan, scherpte hij zijn eigen geest en het dwong hem up-to-date te blijven. Vanavond draait het vooral om de carrièreladder beklimmen voor dummies. Ingrediënten als de ontwikkelingsdrang en de ambitie van een topsporter komen aan bod. Want topsporters en topmarketeers lijken stiekem veel op elkaar.

De tweede man op de maan

“De winnaar is de enige die telt.” Het is de eerste stelling die voormalig professioneel beachvolleyballer Bram Ronnes in de groep gooit. Een groep met young marketing professionals en ervaren register marketeers, gekoppeld voor een coachingsperiode van twee jaar. Bijna niemand is het met de stelling eens. “Het draait toch immers ook om de weg ernaartoe?”, merkt een young professional terecht op. “En hoe zit het dan met de fouten die je onderweg maakt en de lessen die je daaruit leert? Dragen die er niet juist aan bij dat je uiteindelijk een winnaar wordt?”, voegt een register marketeer toe.

Bram stelt meteen een belangrijke wedervraag. “Wie was de tweede man op de maan?” Het blijft angstvallig stil. Uiteindelijk weet slechts één iemand in de zaal het antwoord te geven.

Bram benadrukt hiermee dat we vaak alleen de nummer één onthouden. Voor topsporters draait alles vaak om winnen. “Terwijl de weg naar het winnen toe, je maakt tot wie je bent”, vertelt Bram. Tijdens dat proces ontwikkel je jezelf. Daarnaast beschrijft Bram het verschil dat hij ervaart tussen succes en resultaat. De focus dreigt vaak te veel op het resultaat te liggen. “Succes zit in het moment van glorie, het gevoel dat je er alles aan gedaan hebt om je doel te bereiken”.

Topmarketeers streven dit gevoel ook na in hun professionele carrière. De Dikke van Dale definieert succes als een gunstig resultaat, een gunstige afloop of het slagen van een opzet. Bram geeft het woordenboek ongelijk. Hij ziet succes meer als “het lef om je droomdoel na te streven”. En daarvoor moet je jezelf blijven ontwikkelen.

If you do what you did, you get what you got

Om zichzelf te ontwikkelen, dwong Bram zichzelf uit zijn comfort zone te stappen. Zo ging hij op een koude zondagochtend in januari op pad met de jongens van de luchtmobiele brigade, een tak van het Nederlandse leger. Met knikkende knieën belandde hij geblinddoekt op een platform van 25 meter hoog, waar zijn beachvolleymaatje Emiel hem naar de rand begeleidde en hem instrueerde om naar een touwladder te springen. “Gewoon je handen uitsteken en gaan”, was Emiel´s eenvoudige instructie.

Je raadt het al: Bram sprong, miste de ladder en maakte een vrije val van acht meter. In zijn eerste reactie schold hij Emiel uit en schoof alle schuld op hem af. Tijdens de nabespreking viel het kwartje pas. Bram koos onder spanning zijn eigen koers en vertrouwde niet op Emiel. Dit moment van reflectie vormde een belangrijke leerschool voor Bram. In een team moet je namelijk blind op je teamgenoten kunnen vertrouwen en deze oefening maakte duidelijk dat Bram hier nog flink op moest trainen.

Franse tafeltennis talenten

Naast ontwikkelingsdrang is ambitie een competentie die winnaars typeert. Net als managers, pikken ook scouts de sporters eruit die er alles aan doen om hun doel te bereiken.

Bram noemt als voorbeeld de selectie voor het bondsprogramma tafeltennis in Frankrijk. Hiervoor gaan jonge talenten vijf dagen op een intern trainingskamp, waar zij zeven uur per dag, vijf dagen lang trainen. “Wat de kinderen niet weten, is dat de mensen die daar de hele dag rondlopen en van alles opschrijven, niet de scouts zijn”, vertelt Bram. De scouts komen namelijk pas na vierenhalve dag kijken wie zichzelf nog steeds verbetert. Deze talenten selecteren ze.

Stel jezelf dus regelmatig de vraag of je er wel alles aan doet om je doel te bereiken. De mensen die zichzelf die spiegel voorhouden, zijn namelijk de ware talenten.

NIMA CareerBooster kick off

Staan op de schouders van marketingreuzen

Om te vertellen hoe topmarketeers het coachingsprogramma hebben ervaren, komt Arlette Warmerdam, brand manager bij IBM Nederland en voormalig CareerBooster-mentee, on stage: “Als young professional liep ik er tegenaan dat ik niet goed was in nee zeggen en delegeren. Ik werkte erg hard, maar kwam maar niet hoger op de carrièreladder.” Ook wilde zij meer kennis opdoen en de interne politiek leren begrijpen.

Met de kennis, ervaring en coaching van register marketeer Erik wist zij die stap te maken. “Marketing gaat uiteindelijk over mensen leren kennen, begrijpen en overtuigen”, aldus Arlette´s coach Erik. In haar eerste jaar kwam Arlette bijvoorbeeld in aanraking met nee zeggen. Zij ontdekte dat het eigenlijk iets emotioneels is, omdat je bang bent op de negatieve reactie van de ander. Toch leerde zij door de juiste vragen te stellen, mensen te laten nadenken over een aangepast concept. Zelfs als ze hun “geniale idee” al met de marketingdirecteur hadden besproken.

Wat mensen over jou vertellen op je eigen begrafenis

Joris van der Waard sluit af met zijn ervaring als mentor. “Kinderen van acht jaar zijn de helft van hun creativiteit al verloren.” Hoe ouder we worden, hoe meer verstrikt we raken in systemen. Het begint al bij het consultatiebureau. Daarom is het goed om af en toe eens te toetsen of je nog wel met de juiste dingen bezig bent.

Vooruit kijken en dromen is leuk, maar Joris probeert ook achteraf de puzzel te leggen, te verklaren waarom bepaalde dingen gebeurden. “Als je op je eigen begrafenis komt, wat hoop je dat mensen over je vertellen?” Deze vraag uit het bekende boek van Covey gebruikte Joris als een van de kernvragen in de persoonlijke gesprekken met zijn mentee.

Kennis is macht, karakter is meer

Sporters trainen altijd met een doel voor ogen: een Olympische titel, een gouden medaille… Als marketeer moet je meer zoeken naar wat je echt wilt bereiken. Kijk dus naar wie jij later op wilt volgen binnen je bedrijf en stippel dan je pad naar dit doel uit.

Met kennis en talent heb je veel macht binnen een organisatie. Met de ambitie, de ontwikkelingsdrang en het doorzettingsvermogen van een topsporter kom je al heel ver. Maar alleen door karakter te tonen kun je succesvol carrière maken. Kennis is macht, karakter is meer. Dat is de belangrijkste boodschap die ik mee naar huis heb genomen.

Margot Schreuders is Marketeer bij Wereld Natuur Fonds en werkte onder andere bij IBM, VODW en DVJ Insights. Ze blogt over marketingstrategie, innovatieve proposities en customer experience.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!