Wat is er nieuw binnen affiliate marketing?

16 oktober 2009, 07:50

Affiliate marketing bestaat inmiddels zo’n 10 jaar in Nederland. Zo hield M4N gisteren een feest ter ere van het 10 jarig bestaan. Naast M4N zullen ook andere affiliate netwerken binnenkort deze leeftijd bereiken. Tijd voor een update over de laatste ontwikkelingen op het gebied van affiliate marketing van dit moment.

{title}M4N bestaat 10 jaar, tijd voor een groot feest. In het oude kantoorgebouw van dagblad Trouw werd gisteravond het 10 jarig bestaan gevierd waarbij zo’n 500 gasten aanwezig waren. Algemeen directeur Thomas Joosten verzocht iedereen naar buiten te gaan, waar onder het genot van champagne en vuurwerk de nieuwe website van M4N werd onthuld. De nieuwe website staat op dit moment nog niet online. Naast de nieuwe website heeft M4N ook hun logo vernieuwd.

M4N iPhone applicatie

{title}Een interessante toevoeging aan het affiliate netwerk van M4N is de iPhone applicatie die gelanceerd is. Met deze applicatie kunnen affiliates op elk moment van de dag zien welke inkomsten ze hebben gegenereerd via een applicatie in plaats van een internetpagina. M4N is het eerste affiliate netwerk die hun service via een applicatie op iPhone aanbiedt.

Conversiepad in tracking

Binnen affiliate marketing is het gebruikelijk dat wordt gewerkt met last cookie counts. Dit houdt in dat als een consument via verschillende affiliate netwerken een adverteerder bezoekt, de verkoop alleen wordt toegekend aan de laatste klik of cookie. Een discussiepunt daarbij is hoe hiermee omgegaan moet worden als naast affiliate marketing ook andere online kanalen ingezet worden (bijv. Search Advertising). Zie ook het artikel cookie tracking in een multi channel conversiepad.

Daisycon is bezig met het ontwikkelen van een meetmethode, die rekening houdt met het conversiepad. Daarbij zal het mogelijk worden om verschillende vergoedingen toe te kennen aan één cookie. De vergoeding hangt af van de tijd die al is verstreken sinds de laatste klik.

Voorbeeld

Stel dat een adverteerder een affiliate marketing campagne heeft, met een cookie geldigheidsduur van 100 dagen. Daarbij is de vergoeding per verkocht product 30 euro.

In de toekomst zal het mogelijk worden om bijvoorbeeld de eerste 30 dagen na een klik een vergoeding van 30 euro te betalen per verkocht product. Na 30 dagen is de kans aanwezig dat een consument ook via andere kanalen de adverteerder heeft bezocht. De vergoeding na 30 dagen kan dan verlaagd worden naar bijvoorbeeld 20 euro. De vergoeding van de affiliate wordt dus afhankelijk van het aantal dagen dat verstreken is na de laatste klik.

Dit artikel is geschreven door Robert Schippers

Lennart Moes
Digital Marketing Specialist bij Rocket Digital

Wij zijn Rocket Digital. Een landelijk opererend digital marketing bureau met noordelijke roots en dito mentaliteit. De rol van technologie wordt steeds groter, maar menselijke interactie blijft van levensbelang. Betrokkenheid, transparantie en toewijding, dat kun je van ons verwachten.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Jorrit

    Leuk stuk Robert,

    Over het conversiepad gebeuren: hoe sta je hier zelf tegenover?

    Nadeel van last cookie counts vind ik persoonlijk dat klanten soms (steeds vaker) na hun keuze voor een bepaald product nog via een prijsvergelijker de goedkoopste aanbieder uit te zoeken. Wanneer bijvoorbeeld een informatieve website de klant overhaald tot aanschaf van een bepaald product op een bepaalde website dan heeft daar eigenlijk de sale plaatsgevonden.

    Wanneer deze klant vervolgens via een prijsvergelijker die in een ander tabblad open staat nog even snel de prijs checkt en weer op dezelfde website terecht komt krijgt de prijsvergelijker 100% van de vergoeding.

    Ik zou dit liever 50/50 zien, vooral wanneer het verschil in cookie-tijd slechts minuten is…

    Groet,

    Jorrit


    16 oktober 2009 om 09:26
    Robert Schippers

    Hoi Jorrit,

    Ik ben het met je eens dat de huidige situatie niet optimaal is. Eigenlijk zou je alle sites die bezocht zijn binnen het conversiepad een procentuele vergoeding willen geven (afhankelijk van de mate waarin het kanaal heeft bijgedragen aan de verkoop). Dit is bij de affiliate netwerken voor zover mij bekend is nog niet mogelijk.

    De toevoeging waar Daisycon mee bezig is lijkt me een eerste stap in de goede richting. Het biedt extra mogelijkheden ten opzichte van de huidige situatie. Wellicht dat als veel adverteerders hier gebruik van gaan maken, dat affiliate netwerken hierop in gaan spelen en steeds meer mogelijkheden gaan bieden.


    16 oktober 2009 om 09:35
    mdobro

    Zoals boven aangegeven zijn we inderdaad bezig met het toevoegen van conversiepad gegevens.

    We zitten nog heel vroeg in de ontwikkeliing en ondersteunen geen klanten. Het is echter zoals Jorrit hierboven aangeeft NIET enkel de bedoeling een tijd-factoor mee te nemen maar ook een toewijzing aan meerdere bronnen.

    Helaas heeft dat nog even tijd nodig, hier zitten gezien het groot aantal variabelen (gebruikt materiaal, tijdsverloop, gehanteerde vergoeding, aard van de affiliate (mail/site/kwm) etc. etc.) tal van uitdagingen die eerst goed getakkeld moeten worden, om niet alleen voor de adverteerder maar ook voor de affiliate tot een goede en bruikbare oplossing te komen.


    17 oktober 2009 om 08:43
    Wouter Neyndorff

    Er zijn volgens mij nog wel een aantal factoren die, naar mijn mening, heel moeilijk meegenomen kunnen worden in een ‘conversiepad meting’.

    Voorbeeld: iemand komt op een simpele affiliatewebsite en klikt op een affilaitelink die naar een webshops verwijst. De cookie is gezet maar de bezoeker koopt niets. Vervolgens komt de bezoeker op een andere affiliatesite met veel informatie over het aan te schaffen product, betere vergelijkingsmethodes, enz. Bezoeker raakt door al die informatie overtuigd van het product en en klikt daar ook op een affiliate link die naar de webshop verwijst om vervolgens de aankoop te doen.

    Betekent dit dan dat de 1e ‘simpele’ affiliatesite profiteert van het werk dat de tweede affiliate site veel werk steekt in het aanbieden van content en informatie over het product?

    Dit is maar 1 van de vele voorbeelden die ik kan verzinnen die het lastig maken om te meten wat het conversiepad is geweest.


    18 oktober 2009 om 07:02
    Jaap

    Wat nog veel erger is naar mijn mening: de kortingscodes websites die je verplichten om te klikken om de kortingscode te zien. Mensen zitten vaak al in het aankoopproces als ze op het laatste moment nog even googlen naar een kortingscode, omdat ze zien dat dit bij een website mogelijk is.

    De bezoeker krijgt dan op het laatste moment de cookie van een kortingscode website gedropt, waardoor de sale volledig naar die site gaat, en niet naar de affiliate die de bezoeker heeft overtuigd. Ik pleit ervoor om kortingscode- en cashback shopping websites zo snel mogelijk te weren uit affiliatemarketing netwerken.


    20 oktober 2009 om 07:53
    Andrei

    Kleine nuance online affiliate marketing bestaat zo’n tien jaar. Het idee affiliate marketing bestaar al meer dan honderd jaar. Provisie voor het doorverkopen van iemands product door het te noemen via woord of geschrift is zo oud als de weg naar Rome ;-).

    Denk wel dat het vanuit Marketing oogpunt goed is affiliate marketing zoals zo boven genoemd te positioneren in de verticale lijn online marketing en wellicht in de horizontale lijn provisie marketing dat veel breder is. De werkwijze en regels in vergelijking met een hypotheekadviseur verschilt niet wezenlijk dan technologisch. Zie ook in dit kader de oprichting van de affiliate vereniging.


    20 oktober 2009 om 08:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!