Wat zijn de succesfactoren van een corporate blog?

4 november 2006, 12:08

Wat zijn de succesfactoren van een corporate blog?We hebben het de afgelopen maanden vaak over corporate blogs (of weblogs). Met name de vraag waarom er zo weinig corporate blogs in Nederland zijn te vinden is een vraag die velen van ons bezig houden. We zijn inmiddels bezig om een overzicht te maken van corporate blogs in Nederland en zullen daar ook in de komende tijd verder onderzoek naar doen (zie bijvoorbeeld onderzoek Rhea de Bies).

In de VS is het aantal corporate blogs inmiddels significant en verschijnen met enige regelmaat onderzoeksrapporten naar het gebruik en de impact van corporate blogs. Zo hebben dit voorjaar Professor Walter Carl (Northeastern University) en John Cass (Backbone Media Inc.) een uitgebreide studie gedaan naar de kritische succesfactoren van corporate blogs. Het onderzoeksrapport, dat mede is gebaseerd op interviews met bedrijven zoals Adobe, BzzAgent, Microsoft en Stonyfield Farms, biedt bedrijven een goed inzicht in de do’s en don’ts van corporate blogging. De belangrijkste succesfactoren volgens het onderzoek:

  • Culture: If a company has particular cultural traits worth revealing or a bad reputation it wants to repudiate, blogging can be an attractive option.
  • Transparency: Critical to establishing credibility and trust with an audience. People want to see an honest portrayal of a company and know that there are not ulterior motives behind the blog. Blog audiences respect a willingness to disclose all points of view on a subject.
  • Time: It takes a lot of time to set up, research and write a quality blog. Companies need to identify a person who has the time or whose schedule is freed up to make the time, or need to engage a group of people to share the responsibility.
  • Dialogue: A company’s ability and willingness to engage in a dialogue with their customer base about topics that the customer base is interested in is critical to its blogging success.
  • Entertaining writing style and personalization: A blogger’s writing style and how much they are willing to reveal about their life, experience and opinions brings human interest to a blog, helps build a personal connection with readers and will keep people reading.

In het onderzoek is ook gekeken naar de opzet van de weblogs en welke bijdrage dit heeft op het succes. De belangrijkste factoren in deze fase zijn:

  • Strategic planning: Important to develop clear blogging goals in advance.
  • Blogger selection: Important to pick someone who is, among other things, open to listening to the audience, has a passion for the topic, is a good writer and has a friendly approach.
  • Reading other blogs: Critical to read other blogs in your industry to gain understanding of your industry’s blogging community.
  • Practice with an internal blog before going external: Helps employees become familiar with blogging and makes for a smoother transition to the external community.

Het volledige onderzoeksrapport is online beschikbaar via scoutblogging.com. Leden van marketingfacts kunnen het onderzoeksrapport ook als pdf-bestand downloaden.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    ewout@onedaycompany.nl

    Marco,

    Het is een cultureel ding : liever stoppen Nederlandse bedrijven de kop in de grond dan openbaar duidelijk te maken dat men ook maar een mens is. Conservatief zijn pays in 0031, innovatief zijn hurts.

    Of men nou wel of niet op de beurs genoteerd is.

    Pas als de concurrentie grote voordelen weet te behalen met een blog, zal de rest van de markt schoorvoetend ermee beginnen. Misschien een idee om innovatieve voorloper te vinden, die succes kan krijgen met een blog ?


    4 november 2006 om 18:26
    Arnoud Rademaker

    Hoi Ewout,

    Je stelt: Of men nou wel of niet op de beurs genoteerd is.

    Pas als de concurrentie grote voordelen weet te behalen met een blog, zal de rest van de markt schoorvoetend ermee beginnen. Misschien een idee om innovatieve voorloper te vinden, die succes kan krijgen met een blog ?

    Op grond van welke argumenten kom je tot deze conclusie? Ik vind dat je wat ongenuanceerd reageert.

    Op deze plek, MF, wordt er veel over gesproken. Zelf hier is er lees ik tussen de regels nog wel eens een moment van verwarring, of juist gevoelens van opwinding zodra men tot de conclusie komt of men wel of geen nieuwe visitekaartjes moet laten drukken.

    Wat ik hiermee wil zeggen is het volgende, namelijk: De meeste deelnemers van MF hebben een grote voorsprong ten aanzien van mensen die niet dagelijks bezig zijn met bloggen.

    Bovendien wordt op MF ook nog wel eens de discussie gevoerd over ethische aspecten en bijvoorbeeld “hoe om te gaan met klotebloggers” .

    Kortom, ik denk dat er nog veel zaken onvoldoende zijn uitgekristalliseerd. Ik kan me voorstellen dat bedrijven afwachtend reageren.

    Misschien hebben bedrijven behoeft aan voorlichting.

    Groet,

    Arnoud

    Ik kan me zo voorstellen dat voorlichting


    4 november 2006 om 19:17
    ewout@onedaycompany.nl

    Arnoud, het zou kunnen dat ik wat cynisch geworden ben. Als dat zo is, is het uit ervaring. Ik ben bijv al een tijdje admin bij http://www.higherlevel.nl, een site die innovatieve ondernemers helpt.

    Na eindeloze discussies over het waarom van zo weinig innovatieve acties in NL, kwam ik tot bovenstaande conclusie.

    Ik bedoel : hoe gevaarlijk is nou een blog ? En als het gevaarlijk is : waarom vind je dan niet een manier om er ongevaarlijk mee te spelen, uit te proberen ?

    Ga gerust voorlichten, Arnoud. Ik zet mijn geld op kleine, innovatieve bedrijven voor wie een blog het middel kan zijn om PR naar zich toe te trekken; die op nieuwe manieren willen praten met hun klanten. En die nog ondernemers – geen bestuurders zijn.


    4 november 2006 om 21:22
    Arnoud Rademaker

    Beste Ewout,

    Ik denk dat jezelf kunt beschouwen als een voorloper, een kartrekker of een vaandeldrager. Kortom, je loopt voor de troepen uit. Een mooie positie omdat je alles als eerst ziet en je hebt het mooiste uitzicht. Bijvoorbeeld over het bloglandschap. Het kan ook een rotpositie zijn. Bijvoorbeeld als je te hard voor de troepen uit loopt. Je wordt dan kwetsbaar of je voelt, terwijl je achterom kijkt waar de rest blijft, jezelf als een roepende in de woestijn.

    Kartrekkers lopen het risico om duwers te worden. Dit werkt niet. Gevoelens van frustratie liggen om de hoek.

    Kun je hier noemen om welke bedrijven het gaat? Marco is bezig om samen met weblogbeheerders hun ervaringen te evalueren. Een leuke en leerzame rubriek.

    Is het een idee om succesvolle corporateblogs te interviewen?

    Groet,

    Arnoud


    5 november 2006 om 07:56
    Essy

    I bet the hills do not often see such a colourful, happy group as you 4… Everything looks so lovely and green – and yes! the perfect enmoeinvrnt for practising the Mount Everest climb! xoxo


    11 juli 2016 om 23:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!