Webads killt pop-ups

12 februari 2004, 10:58

WebAds stopt, vanaf 31 maart 2004, met het verkopen en plaatsen van pop-up?s voor commerci?le doeleinden op haar netwerk. WebAds beheert een advertentienetwerk van meer dan zeventig websites waaronder die van De Telegraaf en Sanoma Uitgevers.

Naar aanleiding van commentaar van website bezoekers en diverse nieuwsberichten over de irritatie die pop-up?s teweeg brengen, heeft WebAds besloten een onderzoek in te stellen naar de houding van de Nederlandse internetbevolking ten opzichte van pop-up?s. Dit onderzoek is in december 2003 uitgevoerd door Trendbox. Uit dit onderzoek blijkt dat bezoekers websites vermijden als ze weten dat daar pop-up?s getoond worden. Bovendien worden pop-up?s door 91% van de ondervraagden als vervelend of als heel erg vervelend ervaren.

?Wij merken dat veel bezoekers van de sites in ons netwerk gebruik maken van pop-up killers en verwachten dat dit nog verder zal toenemen. Bovendien is duidelijk dat de bezoeker pop-up advertenties als irritant ervaren. Om het internet als een kwalitatief hoogwaardig medium te behouden, is het belangrijk dat we deze stap zetten?, aldus Tjeerd Kooij, Managing Partner van WebAds. ?Door het beter reguleren van advertentieruimtes en advertentievormen blijft het internet voor de bezoeker, en dus ook voor de uitgever en adverteerder, een kwalitatief hoogwaardig communicatiemedium?. WebAds biedt een aantal alternatieve advertentievormen zoals de Rectangle en de ScreenAd.

Werkzaam bij TNS Singapore als Senior Manager Interactive op het gebied van (nieuwe) media en emerging technologies. Met name gespecialiseerd in het toepassen van nieuwe onderzoeksmethoden en -technieken.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Bas

    Tuurlijk worden pop-ups als irritant ervaren, maar het werkt nu eenmaal wel… Reclames op televisie worden ook als irritant ervaren en daar wordt ook niets aan gedaan. Ben benieuwd wat dit betekent voor hun inkomsten.


    12 februari 2004 om 11:11
    media

    Daar zal Evolta van balen!


    12 februari 2004 om 11:30
    edwin

    Onbegrijpelijk. Ze blijken namelijk wel het meest effectief, dus ik vraag mij af of de adverteerders hier blij mee moeten zijn.


    12 februari 2004 om 11:41
    At

    Beperkingen stimuleren in het algemeen de creatieven onder ons. Pop ups zijn zeer irritant. Tenzij ze entertainen! Adverterdeers zijn ook niet blij met irritatie denk ik.


    12 februari 2004 om 12:35
    edwin

    Dat werd ook gezegd van de reclameblokken op televisie~!

    Ik neem overigens aan dat de blokkering ook geldt voor DHTML’s??


    12 februari 2004 om 14:18
    At

    @edwin, ook daar zijn discussies gaande. Chainadvertising (meer commercials van één adverteerder kort op elkaar) is minder effectief als gedacht omdat het ook irritatie opwekt. Dus zie je dat minder. De laatste commercial break tijdens de uitslag van Idols heeft duizenden! negatieve reacties opgewekt. Mar natuurlijk verteld HMG dat niet aan de adverteerder want er zijn er nog een aantal verkocht. Adverteren wordt meer en meer sentimentsmarketing. Daar hoort dus geen negatieve beleving bij. Dus ook niet voor popups die ruim 90% irritant vind. Dat is overigens niet het percentage wat Tv commercials vervelend vind. Ik kan me herinneren dat dat rond 12 % lag. Nogal een verschil,


    12 februari 2004 om 14:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!