Webdesign Rules #4: Inhoud

16 november 2007, 05:28

Hoe zorgen we voor toegankelijke inhoud op een website? Het is niet voor niets dat steeds meer bedrijven voor webteksten een extern bureau inschakelen. Te lang zijn bezoekers op internet geconfronteerd met één op één gekopieerde teksten uit drukwerk. Lezers van een website scannen de pagina eerder op relevante inhoud. Anders ‘zappen’ ze door naar een mogelijk interessantere pagina. Grote lappen tekst worden vaak genegeerd met als gevolg dat niet eens een klein beetje informatie blijft hangen. De informatie die op papier enorm interessant was, is online vaak waardeloos. Deze week de tweede pijler “Inhoud” in de reeks ‘Webdesign Rules!’ op Marketingfacts gebaseerd op het gelijknamige boek.

Schrijven is een kunst

Als het gaat om tekst is een veelgenoemde regel van het web: houd het kort. Toch leidt het uitprinten van alle teksten op de website van een gemiddelde verzekeraar tot een stapel papier die qua dikte niet onderdoet voor een roman van Harry Mulisch. Stel dat een doorsnee lezer een week nodig heeft voor het lezen van ‘De ontdekking van de hemel’, dan geeft dat een aardige indicatie van de hoeveelheid informatie die de lezer op een website in tien à vijftien minuten kan verwerken. Kortom, de hoeveelheid tekst is van groot belang tijdens de ontwikkeling van een website. Maar dat is niet het enige aandachtspunt.

Net als bij een boek moet er ook aandacht zijn voor stijl, toon en structuur. Schrijven is een kunst en schrijven voor het web lijkt een vak apart. Toch gelden basisregels voor effectief schrijven zowel offline als online. Teksten dienen te worden geschreven met een specifiek doel. Een tekst voor een reclamefolder wijkt om die reden qua stijl en toon af van een boek. Desondanks kan de boodschap van beide hetzelfde zijn. De stijl, toon en structuur van je tekst hangt dus af van het medium waarvoor je schrijft.

Bezoekers lezen niet

Hoe lezen bezoekers op het web? Niet. Nou ja, niet echt. Stel dat je naar een website surft waar je bovenaan welkom geheten wordt met een introductietekst. Hoe groot is dan de kans dat je het introductietekstje daadwerkelijk leest? De bezoeker neemt doorgaans weinig tijd om achtergrondinformatie tot zich te nemen over het betreffende bedrijf. Uit onderzoek van expert op het gebied van gebruiksvriendelijkheid Jakob Nielsen is bovendien gebleken dat het lezen van een beeldscherm 25 procent meer tijd kost dan het lezen vanaf papier. Samen met het feit dat gebruikers in hoge snelheid het internet afstruinen, betekent dit dat tekstschrijvers extra rekening moeten houden met ongeduldige lezers.

Bezoekers willen niet nadenken

Steve Krug, expert op het gebied van teksten voor internetgebruik, zegt in zijn boek ‘Don’t make me think’ het volgende over wat hij Happy Talk noemt: “Get rid of half the words on each page, then get rid of half what’s left.” De teksten met de helft inkorten klinkt misschien radicaal, maar deze vervolgens nogmaals inkorten tot de helft daarvan lijkt een onmogelijke taak. Met Happy Talk doelt hij op wat we allemaal kennen als welkomstteksten, verheerlijkende promotiepraatjes of een complete uitleg van de website op de voorpagina. Begrijp het niet verkeerd, van een goed achtergrondartikel wordt echt niet altijd verwacht dat het tot een kwart wordt gereduceerd.

Bezoekers zijn snel afgeleid

Met name een corporate website is het verlengstuk van de huisstijl, maar dit betekent niet dat de website niets meer kan zijn dan de online uitvoering van wat brochures. Bezoekers lezen vrij weinig online, de aandacht verslapt al na enkele regels.

Hoe dan wel? Een goed voorbeeld is het online kunnen samenstellen van je eigen auto met alles erop en eraan. Mini heeft bijvoorbeeld een dergelijke dienst, waarin je zelfs de kleur van je zijspiegels en het patroon op het dak kunt aanpassen. Waarschijnlijk had je zonder die speciale website nooit van sommige opties en extra’s geweten. Met name bij dure producten waar de bezoeker veel twijfelt en vergelijkt, werken dit soort interactieve online applicaties uitstekend. Maar ook voor de aanschaf van kleinere producten als een mobiele telefoon kan het al heel goed werken. Een goede reden om dit niet te doen? De website zal er niet goedkoper van worden. Het kan een goede investering zijn, maar ook een onnodige.

Elke website heeft een specifieke functie

Wat wil je eigenlijk op de website tonen en waarom? Het is belangrijk om in overleg met het internetbureau tot een goede structuur voor de website te komen. Bepaal de doelgroep en bedenk wat haar motivatie zou kunnen zijn om de website te bezoeken. Pas daar de inhoud en schrijfstijl op aan. Houd rekening met de identiteit en de toon van je bedrijf. Het kan, afhankelijk van de grootte van de website, ook verstandig zijn om een in het web gespecialiseerde copywriter aan te stellen die zich bezig gaat houden met het onderhouden van de website.

De eerste twee pijlers, marketing en inhoud, zijn behandeld. Volgende week duiken we in het toegankelijk maken van deze inhoud.

Eerder verschenen in de serie ‘Webdesign Rules!’ op Marketingfacts:

Webdesign Rules!

Webdesign Rules #2: Wat is een goede website?

Webdesign Rules #3: Marketing

Mangrove
Internetbureau bij mangrove.com

Artikelen geschreven door internetbureau Mangrove (nu: We Are You). Verantwoordelijk voor de realisatie van de huidige Marketingfacts website (2012).

Categorie
Tags

6 Reacties

    Tino meijn

    Mooi, toegankelijk artikel. Wat toegevoegd kan worden is dat vorm een enorm belangrijke rol speelt. De ene keer in tekst, maar de andere keer in 1 enkele foto. Of video natuurlijk, met slechts 1 toegevoegde zin of 1 woord kun je al een heel verhaal vertellen.


    16 november 2007 om 06:22
    Marcel

    Ligt het ook niet aan welke aard van relatie je wilt opbouwen met de lezers?

    bij korte berichten zul je voornamelijk de mensen aanspreken die maar weinig tijd op je site zullen doorbrengen en alle content vluchtig door zullen nemen. Wil je daarentegen een langdurige relatie opbouwen met lezers zullen artikelen meer inhoud moeten hebben en kan er verwacht worden van lezers dat ze inderdaad gaan scrollen en meer tijd besteden aan de content.

    Dit gegeven bepaalt toch voor een groot deel de manier waarop geschreven dient te worden?


    16 november 2007 om 07:27
    Eduard

    Ik ben het met je eens Ruben. Maar wat je dus eigenlijk schrijft, en wat hier ook al min of meer in reactie staat, is dat je teksten moet aanpassen aan wat de bezoeker verwacht.

    Dus niet uitgaan van wat voor het bedrijf belangrijk is, maar hoe je die belangrijke dingen voor je bezoeker vindbaar maakt in de tekst, voor je lezer/klant/doelgroep.

    En daar zijn inderdaad veel tools voor: wat te denken van en opsommingslijstje, in plaats van een omschrijving, belangrijke woorden vet weergeven, veel tussenkopjes. En, ook heel belangrijk, elke webpagina als een pagina an sich beschouwen, want je weet nooit hoe die bezoekers op je pagina terecht komen, vanaf welk menu ze komen, van welke andere website, of via welke zoekterm ze de pagina hebben gevonden.

    Tot slot: ik zou zeggen, begin met het schrijven van je eindtekst, dan een kort bericht maken (2o0 woorden), en vervolgens een pakkende lead schrijven (30 woorden). De volgorde van publicatie is dan precies andersom. De echt geinteresseerden hou je dan vast.


    16 november 2007 om 08:35
    jente

    Surfers lezen enkel naar wat ze op zoek zijn, en uit mijn ervaring weet ik dat lezer snel een tekst kunnen scannen zonder het te beseffen en binnen de seconde beslissen of ze verder lezen of niet. Naar mijn mening is een tekst beginnen met een probleemstellig meestal wel succesvol, de lezer kan dan direct zich al dan niet herkennen in het probleem en direct beslissen of dit artikel interessant is voor hem of haar.


    17 november 2007 om 14:58
    René Greve

    Het mooiste is natuurlijk een samenvattende intro waarin je direct kan doorklikken naar de tekst die lager staat of desnoods naar een andere pagina.

    In de praktijk betekent dit: beginnen met het schrijven van de kop. In journalistiek en copywriting Nederland is dat natuurlijk not-done, maar voor webteksten werkt het wel. Met een intrigerende, tot lezen uitnodigende tekst is er de grootste kans dat het artikel gelezen wordt.


    12 december 2007 om 09:49
    fHdDWJNtxe

    tramadol online tramadol hcl 50 mg a narcotic – buy tramadol online without prescriptions usa


    21 oktober 2013 om 16:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!