Websites succesvol verlengstuk van tijdschriften

14 oktober 2005, 13:01

Dalende oplages van tijdschriften dwingen de uitgevers naar andere kanalen uit te kijken. Onderzoeksbureau AnnaLise SVP analyseerde het gebruik van websites als verlengstuk voor tijdschriften en komt tot een aantal interessante feiten en cijfers.

Vrijwel ieder tijdschrift met een redelijke oplage heeft tegenwoordig een eigen website. Tijdschriften zijn van mening dat ze, als serieus medium, de toekomst niet in kunnen zonder website. Dit is een reactie op de jarenlange dalende oplage cijfers van de tijdschriften. Alleen al in Nederland daalden de oplages in 2004 met 2,4 procent ten opzichte van 2002, dit is een half miljoen exemplaren.

Uitgevers lanceren met name websites om de doelgroep van het tijdschrift te verbreden van print naar tevens de online doelgroep. Daarnaast wordt een website ingezet om nieuwe lezers te trekken voor het hard-copy tijdschrift.

image

De opbrengst van de websites komt met name (64%) uit de advertentieopbrengsten. Daarna worden de meeste opbrengsten verkregen uit sponsoring (14%).

image

Het aantal bezoekers van de sites, gezien over Europa, varieert enorm. 26% van de sites hebben minder dan 55.000 unieke bezoekers per maand tegen 18% die meer dan een miljoen unieke bezoekers per maand hebben. Toch blijkt dat een website wel degelijk bijdraagt aan een groter bereik. 56% van de sites geeft aan dat het nieuw verkregen publiek 20% bedraagt van de huidige tijdschriftenlezers.

Bron:

http://www.svp.nl/

Via:

http://www.dutchcowboys.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    ErwinVanLun

    Het aardige is dat dit een evolutie van print is. Nu is de website een verlengde van print. Straks is print een verlengde van de website. Andersom dus. De online-community (wat we nu het lezersbestand noemen) is dan leidend, daaar worden mensen lid van, en print is dan ter lering en vermaak met achtergronden en entertainment. Samengesteld door en voor de community, geassisteerd door profs.


    15 oktober 2005 om 08:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!