Week 50/2013 Viral Friday: WestJet, YouTube & Code.org

13 december 2013, 14:59

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week video's van WestJet, YouTube & Code.org. Heb je een tip? Stuur 'm op!

1. WestJet Christmas Miracle: real-time giving

Een geweldig staaltje realtime marketing van luchtvaartmaatschappij WestJet. Tijdens het wachten op hun vlucht wordt aan de reizigers door de Kerstman gevraagd wat zij wel voor kerst zouden willen hebben. Bij aankomst bij de bagageband komen niet hun koffers, maar hun wensen die ze eerder op die dag hadden doorgegeven over de band aanrollen. Dit is het ultieme kerstgevoel. De video is in vijf dagen tijd al meer dan 18,5 miljoen keer bekeken.

2. YouTube Rewind: What Does 2013 Say?

Om 2013 te vieren heeft YouTube populaire YouTubers uitgenodigd om te schitteren in een mash-up van de populairste YouTube-momenten van het afgelopen jaar. Van muziekvideo's van Miley Cyrus en Robin Thicke tot geweldige commercials die al eerder in Viral Friday aan bod kwamen zoals bijvoorbeeld Dove Real Beauty Sketches. Met deze vermakelijke mash-up laat YouTube de wereld de successen van hun product zien en nodigt YouTube indirect uit tot het maken van succesvolle video's op YouTube. Deze video is een enorme hit en is inmiddels al meer dan 17,5 miljoen keer bekeken.

3. The Hour of Code is here

Bill Gates en Mark Zuckerberg gingen ons al voor. Het leren van “Code” is helemaal hot. In deze video word je door onder andere President Obama en Ashton Kutcher aangemoedigd om mee te doen aan “The hour of code“, het kennismaken met computertechnologie. De video is inmiddels al 1,9 miljoen keer bekeken.

4. Kijk Kanker De Wereld Uit

In plaats van de gebruikelijke televisiecampagne dacht Ditzo dit jaar aan iets anders. Er is veel kritiek op de aanpak geweest, maar in onze ogen is het briljant om YouTube-views te doneren aan Kanker onderzoek. De video ging dan ook terecht snel naar meer dan 1 miljoen views.

5. Grumpy Cat Stars in “Hard To Be a Cat at Christmas” Music Video

Het lijkt wel een formule, want elke keer als Grumpy Cat wordt gebruikt in een video voor een merk gaat het viraal. Zo dus ook in de muziekvideo van Purina, waarin er wordt uitgelegd waarom het hard is om een kat te zijn tijdens kerst. De video ging binnen 3 dagen naar meer dan 800.000 views.

Rudi de Groot
Content Marketeer bij SDIM

Creatief en innovatief met een grote passie voor content- en socialmedia-marketing.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!