Weinig interesse voor betaalde internetdiensten

27 augustus 2003, 20:35

Ondanks de toename in het aanbod is en blijft de interesse van Nederlandse internetters voor betaalde webdiensten gering. Dat blijkt uit onderzoek van media-adviesbureau Stroom onder ruim vijfhonderd mensen.

Sinds kort biedt internetbedrijf Yeahronimo rechtstreekse uitzendingen aan van voetbalwedstrijden en hockeyduels voor 4,95 euro. Skyradio zond op 2 augustus een concert uit van Robbie Williams op zijn internetsite tegen betaling van 1,10 euro. Ruim een week geleden begon de eerste multimediasoap die alleen is te volgen op een MMS-telefoon.

Een keer

Uit de enqu?te van Stroom blijkt dat nog slechts een kwart van de Nederlandse internetgebruikers wel eens heeft betaald voor internetdiensten. Het zijn vooral jonge gebruikers en meestal blijft het beperkt tot deze ene keer, zegt directeur Eikelboom van Stroom. “Het nodigt niet uit om nog een keer te doen.”

Ook de animo om in de toekomst te gaan betalen voor content lijkt gering. Een op de zes Nederlanders is daartoe bereid. Zes op de tien wijst dit resoluut van de hand.

Duur of onveilig

Driekwart van de internetters heeft nog nooit betaald voor diensten op internet. Zij noemen het aanbod via overige kanalen voldoende, hebben daar geen interesse voor of vinden betaalde webdiensten duur of onveilig.

Voor rechtstreeks voetbal via internet is maximaal 13 procent van de Nederlanders te porren. Een groot deel is ?berhaupt niet in voetbal ge?nteresseerd. Eenderde kijkt liever op televisie. Een op de tien vindt het bedrag dat Yeahronimo vraagt te hoog. Het beperkte aantal Nederlanders dat wel bereid is om voetbal op internet te kijken, wil alleen de wedstrijden van zijn favoriete club zien.

Bijzonder

Volgens Stroom trekt de Nederlandse internetter alleen voor iets bijzonders zijn portemonnee. “Alleen voor exclusieve uitzendingen die niet via andere kanalen worden aangeboden, wil men betalen. Voor informatie die zonder toevoeging ook elders beschikbaar is, is geen interesse.”

Bron:

http://nu.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!