What’s Happening Online in 2019?

24 mei 2019, 09:00

De vijf highlights uit het jaarlijkse onderzoek van Ruigrok NetPanel

Meer, meer, meer! Ook dit jaar zien we dat het gebruik van online devices en eigenlijk alles wat je hiermee kunt doen, blijft toenemen. Dat blijkt uit ‘What’s Happening Online’, het onderzoek dat al voor het twaalfde jaar op rij wordt uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. In dit artikel vind je een aantal highlights uit het rapport die we je niet willen onthouden.

Naast het totaal van het algemeen Nederlands publiek (18+) onderscheiden we in het onderzoek vier gebruikersgroepen: digitieners (14-22 jaar), millennials (23-37 jaar), Generatie X (38-57 jaar) en babyboomers (57-73 jaar).

Met nóg meer apparaatjes online

Ook in 2019 zien we dat meer Nederlanders een smartphone en smart TV zijn gaan gebruiken. Daarnaast begint ook Internet of Things (IoT) steeds duidelijker terrein te winnen. Millennials spannen hierin absoluut de kroon: zij gebruiken de meeste devices en vooral met apparaten in huis onderscheiden zij zich van de andere generaties, met onder andere slimme verlichting, een slimme thermostaat en uiteraard een Chromecast of Apple TV.

“Millennials gebruiken de meeste devices en vooral met apparaten in huis onderscheiden zij zich van de andere generaties”

De slimme speaker mag in dit rijtje zeker niet meer ontbreken. Het gebruik hiervan is in Nederland nog beperkt (7 procent), maar er is zeker potentie. Vier op de tien Nederlanders gebruiken al wel eens een slimme assistent of zijn van plan deze binnen twee jaar te gebruiken. De voornaamste reden hiervoor is dat zij hiermee hun apparaten vanuit hun luie stoel kunnen bedienen.

Meer WhatsAppen en op Insta, minder op Facebook

Bijna heel Nederland is op social media te vinden (94 procent). We zien een stijgende lijn in het gebruik van WhatsApp, Instagram en – opvallend – LinkedIn. De onbetwiste nummer één blijft WhatsApp. Het gebruik van Facebook is over het hoogtepunt, dit is voor het eerst sinds 2014 gedaald tot onder de 75 procent.

Hoewel het aantal Instagrammende Nederlanders nog steeds fors lager ligt dan het aantal Facebookers, lijkt er voorlopig nog geen einde te komen aan de stijgende trend in het gebruik van ‘Insta’. Digitieners en millennials waren al veel aanwezig op dit visuele netwerk, maar ook Generatie X en de babyboomers melden zich steeds vaker aan. Wel hebben ze hele andere interesses als het gaat om waar ze graag naar kijken: de jongste generaties zijn vooral met hun uiterlijk bezig, de oudere generaties hebben meer interesse in reizen, hobby’s en natuur.

Wil je meer weten over wat de verschillende generaties doen op de sociale netwerken? Download dan het hele rapport.

Meer m-commerce

Vrijwel alle Nederlanders kopen wel eens online (94 procent) en zij doen dit nog altijd het liefst via de desktop of laptop. M-commerce is dit jaar echter wederom groter geworden: 44 procent van de Nederlanders shopt wel eens via de smartphone.

“M-commerce is dit jaar wederom groter geworden”

Millennials blijven koplopers op het gebied online winkelen, zij doen dit het vaakst: 69 procent shopt minstens eens per maand online. Bij het kopen via de smartphone lijkt de rek in het aantal kopers er echter wel een beetje uit. Onder andere generaties zien we nog volop groei, vooral Generatie X weet de smartphone steeds vaker te vinden om online te kopen.

Meer vertrouwen in de veiligheid van online betalingen

Een reden voor de toename in betalen met de smartphone zou kunnen zijn dat veiligheid hiervan steeds minder een issue is. Meer dan de helft van de Nederlanders die weleens online kopen heeft het gevoel dat ook het betalen via smartphone veilig is. De jongste generaties hebben het meeste vertrouwen in de veiligheid van mobiele betalingen. De groei in vertrouwen zien we vooral bij Generatie X (2018: 50 procent, 2019: 57 procent) en babyboomers (2018: 35 procent, 2019: 43 procent).

Meer irritatie door cookie-toestemming

De bezorgdheid van Nederlanders over de online veiligheid van hun persoonsgegevens blijft schommelen rond de helft: 52 procent maakt zich (veel) zorgen. Het lijkt er niet op dat de invoering van de AVG-regels tot minder bezorgdheid heeft geleid. Sterker nog, dit kan de oorzaak zijn van de gestegen bezorgdheid. Alle media-aandacht rondom de AVG en de datalekken kunnen er juist voor gezorgd hebben dat we ons bewuster zijn van wat er allemaal mis kan gaan.

“De meeste Nederlanders vinden het vervelend om toestemming te moeten geven voor cookies”

Het expliciet geven van toestemming voor het plaatsen van (verschillende soorten) cookies zou ook voor meer veiligheid moeten zorgen. In de praktijk blijkt al dit extra klikken echter vooral irritant. Twee op de drie Nederlanders vinden het vervelend om toestemming te moeten geven voor het plaatsen van cookies. En dat geldt voor alle generaties in dezelfde mate!

Iedereen online

De digitale ontwikkelingen staan alles behalve stil. Alle generaties gaan, op hun eigen tempo, mee met nieuwe initiatieven en de weerstand tegen ‘alles online’ brokkelt zienderogen af. De jongeren blijven koplopers, maar interessant is dat de verschillen met Generatie X en babyboomers afnemen. Zo lijkt Generatie X in gebruik inmiddels al veel op de millennial en doen ook babyboomers echt wel mee online.

Over het onderzoek

‘What’s happening online’ wordt al twaalf jaar achtereen uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. In dit kwantitatieve onderzoek wordt de gehele breedte van de Nederlandse samenleving ondervraagd over internet- en social mediagebruik, en -ervaringen. De doelgroep bestaat uit Nederlanders die gebruik maken van internet. Van 21 maart tot en met 14 april 2019 hebben 2.611 Nederlanders van 14 jaar en ouder de online vragenlijst ingevuld. De steekproef van 14 tot 17 jaar is representatief voor de Nederlandse bevolking naar geslacht en leeftijd. Vanaf 18 jaar (n=2.402) is de steekproef representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.

Wil je het rapport lezen met nog véél meer inzichten? Vraag dit hier gratis aan.

Ontwerp & illustraties: Marc Fabels / emergency.nl

Lianne Worrell
Senior marktonderzoeker bij Ruigrok NetPanel

Lianne zorgt met kwantitatief marktonderzoek dat organisaties nóg beter naar hun klanten luisteren. Onderzoekstechnieken ontwikkelen die aansluiten bij het gedrag van een bepaalde doelgroep zorgt hierbij voor nog scherpere inzichten.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!