WhatsApp opent deuren voor adverteerders

10 augustus 2018, 06:00

Adverteerders opgelet: WhatsApp is bereid om de deuren open te zetten voor adverteerders. In de nieuwe servicevoorwaarden geeft WhatsApp aan meer te gaan samenwerken met Facebook, om zo de kwaliteit en de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Interessant voor marketeers, maar hiermee breekt het bedrijf wel een belangrijke belofte.

Wat de verandering in essentie betekent is dat Facebook de WhatsApp-data wil gebruiken om betere advertentieprofielen op te bouwen. Deze profielen worden beschikbaar voor adverteerder, die daarna op basis van honderden variabalen de juiste doelgroep voor hun bedrijf kunnen selecteren. WhatsApp beschrijft de aanpassingen van de servicevoorwaarden als volgt:

“Als onderdeel van de Facebook-bedrijven ontvangt WhatsApp gegevens van en deelt WhatsApp gegevens met de Facebook-bedrijven. We kunnen de gegevens die we van hen ontvangen en zij kunnen de gegevens die wij met hen delen, gebruiken om te helpen onze diensten en hun aanbod te exploiteren, verlenen, verbeteren, aan te passen, ondersteunen en aan te prijzen en om er inzicht in te krijgen.”

WhatsApp benadrukt dat chatberichten niet gedeeld zullen worden, maar dat het uitsluitend gaat om het delen van metadata met overige Facebook-bedrijven.

Aangepast beleid na overname

WhatsApp heeft met het aannemen van de nieuwe servicevoorwaarden een belangrijke belofte verbroken: namelijk dat het nooit advertenties zou vertonen in de app. In 2012 meldde WhatsApp nog: “Niemand wordt ’s ochtends wakker uitkijkend naar nieuwe advertenties en niemand valt in slaap denkend aan de advertenties die ze morgen zullen zien. Vergeet niet dat wanneer er ergens advertenties te zien zijn, jij als gebruiker het eigenlijke product bent.”

“WhatsApp heeft met nieuwe service-voorwaarden een belangrijke belofte verbroken”

Het lijkt erop dat de overname door Facebook een belangrijke factor is geweest in de aanpassingen van het beleid van het populaire chatplatform. Facebook legde in 2014 maar liefst 17,3 miljard euro neer voor WhatsApp. WhatsApp – dat op dat moment 500 miljoen gebruikers had – is in 2018 uitgegroeid naar 1,5 miljard actieve maandelijkse gebruikers. Veel mensen vermoedden al dat de samenwerking met Facebook tot ongewenste advertenties en eventuele privacy-overtredingen zou lijden.

Direct na de overname werd duidelijk dat Facebook de mobiele telefoonnummers van WhatsApp-gebruikers koppelde aan de Facebook-profielgegevens. “Dit stelt ons in staat om betere vriendsuggesties te doen en relevantere advertenties te tonen”, aldus WhatsApp. “Je zou bijvoorbeeld een advertentie kunnen zien van een bedrijf waar je al mee werkt in plaats van een bedrijf waar je nog nooit van hebt gehoord.” De Europese Commissie stak hier een stok(je) voor en legde Facebook in 2017 een boete op van 110 miljoen wegens het verstrekken van misleidende informatie met betrekking tot het koppelen van WhatsApp- en Facebook-gebruikersdata.

WhatsApp vs Facebook

De samenwerking tussen Facebook en WhatsApp loopt nog niet geheel vlekkeloos. Naast het doorvoeren van de nieuwe servicevoorwaarden, is ook de oud-eigenaar en oprichter van WhatsApp, Jan Koum, in mei dit jaar opgestapt bij Facebook. De reden voor het vertrek bleek een conflict te zijn met Mark Zuckerberg over de privacyvoorwaarden en gebruikersdata.

Hoe de advertenties in WhatsApp eruit komen te zien is nog onduidelijk. Naar verwachting zal WhatsApp eerst gaan testen met het uitbreiden van WhatsApp Business. Binnen deze functie is het voor bedrijven makkelijker om consumenten te bereiken via WhatsApp. Momenteel is KLM één van de bedrijven die actief gebruik maakt van deze nieuwe diensten: zo moet het binnenkort mogelijk zijn om via WhatsApp in te checken voor je vlucht.

“Kans is groot dat Facebook WhatsApp wil transformeren naar een alles-in-één-app”

Of we naast de commerciële berichten van bedrijven ook daadwerkelijk (beeld)advertenties gaan zien, zoals bij Facebook Messenger het geval is, moet nog blijken. Facebook realiseert zich goed dat een overdaad aan advertenties de gebruikerservaring alleen maar zal schaden. Zodoende is de kans groter dat Facebook van plan is om WhatsApp te transformeren naar een alles-in-één-app – vergelijkbaar met het Chinese WeChat – waarbij het de bedoeling is dat gebruikers WhatsApp niet alleen gebruiken om te chatten, maar bijvoorbeeld ook om aankopen te doen, vragen te stellen aan bedrijven of spelletjes te spelen. Op deze manier wil WhatsApp (en uiteindelijk Facebook) ervoor zorgen dat gebruikers niet meer om het platform heen kunnen en overige apps overbodig worden.

WhatsApp heeft aangegeven in de aankomende maanden diverse updates te zullen doorvoeren met betrekking tot het gebruik van advertenties. Hou de laatste ontwikkelingen bij via de blog van WhatsApp.

Bas van Poorten
Partner & Head of Social bij SDIM Online Marketing bij SDIM Online Marketing

Full-service online marketing agency SDIM maakt succesvolle organisaties nog succesvoller online. Van e-commerce tot business-2-business, goede doelen en (semi-)overheid. SDIM realiseert concrete doelen over het gehele aankoopbeslissingsproces. Van awareness tot herhaalaankopen, volledig inzichtelijk gemaakt. Opdrachtgevers van SDIM lopen uiteen van MKB tot internationale -franchise- organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!