Winkel zet vooral in op Facebook

Overige social media groeien ook, maar minder

Winkel zet vooral in op Facebook

Onderzoeksbureau WBR Insights en social advertising bureau Smartly.io, dat werkt voor merken als Zalando, Ebay en Uber, deden onderzoek naar op welke social-mediaplatformen retailbedrijven het liefst adverteren. Wij lazen mee en hier komen enkele opvallende nieuwe inzichten uit naar voren.

In 2019 werd 2,2 miljard euro van het marketingbudget van bedrijven uitgegeven aan digitale advertenties. In juni vorig jaar schreven we al dat de verwachtingen voor 2020 een stuk minder positief waren. De tien jaar digitale groei zou ten einde komen, wat vooral was toe te schrijven aan de coronapandemie. Met name in sectoren als de automotive, retail en de reisbranche werd er bezuinigd op de advertentiebudgetten. Maar hoe zijn de verwachtingen voor dit jaar? Gaan we ook op marketing- en advertentiegebied weer terug naar ‘het oude normaal’?

Facebook en Twitter nog springlevend

Driekwart van de retailers, 76 procent, zegt dat ze in 2021 meer willen gaan uitgeven aan advertenties op Facebook. De populariteit van adverteren op Facebook geldt in verschillende retailsegmenten en regio’s. Het afgelopen jaar investeerde 93 procent van de retailers in Facebook-advertenties. Op Instagram was dit 90 procent. En Twitter is nog altijd nite dood: 83 procent van de bedrijven kocht in 2020 advertenties in op Twitter.

De effectiviteit van Instagram

Het verschil in retailers dat social-media-advertenties koopt op Facebook en Instagram is dus nihil. Maar het onderscheid in rendement is dat juist helemaal niet. Het eerder aangehaalde onderzoek wijst uit dat de ‘return on ad spend’ van social-media-advertenties op Instagram bijna dubbel zo hoog is als op Facebook het geval is. We kunnen dus wel zeggen dat adverteren op Instagram effectiever is dan adverteren op Facebook.

De groei van online videoreclame

Dat online videoreclame een groei doormaakt en verder blijft groeien, is wel zeker. WARC Data voorspelt dat de uitgaven voor online videoreclame gedurende dit jaar zullen  groeien met 12,8 procent. Maar ook DPG Media is hiervan overtuigd. Zij geven in hun whitepaper aan dat je met online videoreclame ook een veel jonger publiek kunt bereiken, wat via de klassieke media veel lastiger is.

Door weinig of geen marketingbudget uit te geven aan video advertising, laat je kansen liggen

Doordat de retailers aangeven dit jaar maar een klein deel van hun marketingbudget uit te gaan geven aan TikTok (10 procent) en Snapchat (5 procent), laten zij kansen liggen om de jongere generatie consumenten te bereiken. Het dagelijks gebruik van deze platformen door jongeren is namelijk hoog te noemen, zoals in januari al bekend werd in het jaarlijkse onderzoek naar social-mediagebruik in Nederland.

Toch weer hoop?

Net als met de vaccinatie gloort er ook wat betreft de wereldwijde social media-advertenties weer licht aan de horizon. WARC Data voorspelt dat de advertentie-investeringen dit jaar met 6,7 procent zullen gaan stijgen. Hoewel dit nog niet op het niveau is van vóór de pandemie, is dit toch weer een stukje optimisme.

Disclaimer wat betreft respondenten

Alle data uit dit onderzoek is natuurlijk interessant. Wel is het goed om het in perspectief te zetten. Het aangehaalde onderzoek is gedaan onder 300 leiders in de retail over de hele wereld. 28 procent van de respondenten kwam uit Amerika, 13 procent uit Engeland en 9 procent uit India. De overige respondenten kwamen uit landen als Australië en Indonesië. Europa is ondervertegenwoordigd. Wel representeert 65 procent van de respondenten samen meer dan 20 miljoen dollar van de jaarlijkse marketinguitgaven.

Credits afbeelding: , licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.