Wouter Blok (easytobook.com): “Wij maken in de klantencyclus op zoveel mogelijk punten contact”

29 mei 2012, 09:49

Wouter Blok komt uit de wereld van online sales, waarbij hij zich specialiseerde in zoekmachinemarketing. Als geen ander weet hij wat consumenten drijft een product te kopen.

Hij speelde zijn kennis door in vorm van adviezen aan adverteerders, maar na een paar jaar wilde hij zelf op de stoel van marketingmanager zitten. Daarom stapte Blok vier jaar geleden over naar Easytobook.com, een ‘hotel matchmaker’. In deze aflevering van Top Names van Fast Moving Targets vertelt Blok hoe het staat met de wereld van online booking, hoe Easytobook zich daar profileert en hoe zij die profilering eer aan doet.

Keuzes

Één van de hardste lessen die Blok leerde van zijn overstap naar Easytobook is dat ideeën uitgevoerd moeten worden op het moment dat zij voor een bedrijf van nut zijn. Op juiste momenten de goede keuzes maken, daar was hij als consultant niet mee bezig. Nu hij Chief Management Officer is bij Easytobook wel. Dit bedrijf staat namelijk in een overvolle markt met vele consumenten en evenzovele reiswensen.

Klantintimiteit

Omdat titanen zoals Google ‘de boel behoorlijk in de war kunnen schoppen’ is het voor Easytobook des te belangrijker om te bouwen aan een band met de reiziger. Hoe?

Blok vertelt dat Easytobook klanten aan zich bindt door gedurende de klantcyclus op zo veel mogelijk punten contact te maken: “Als je bij ons wilt gaan boeken begint deze ‘klantintimiteit’ bij de landingspagina van de stad van bestemming. Vervolgens in de zoektocht naar een hotel, waarbij je hotels kunt opslaan, met elkaar kunt vergelijken en met reisgenoten kunt delen, bijvoorbeeld op Facebook. Als je eenmaal geboekt hebt, krijg je een bevestigende e-mail met daarbij voorstellen voor activiteiten die verwijzen naar ons blog. Die voorstellen zijn onder andere gebaseerd op basis van het aantal mensen waarvoor je boekt en in hoeveel kamers zij verblijven.”

Dit ‘matchmaken’ is volgens Blok de kwaliteit die Easytobook van vergelijkbare partijen onderscheidt: ” Wij willen weten wat voor reiziger je op het moment van boeken bent en het jou zo gemakkelijk mogelijk maken het hotel te boeken dat jou het beste past.”

Groei door focus

Op de vraag naar het ware geheim achter Easytobook antwoordt Blok: “Die ligt in onze focus op hotels en niet het daarnaast ook aanbieden van vluchten en auto’s.” Bovendien zou dat praktisch gezien moeilijk haalbaar zijn. Voor de huidige Easytobook moest de content van vele hotels in een website gegoten worden, en wel op zo’n manier die reizigers aanspreekt. Vervolgens moesten we in al onze beschikbare marketingkanalen op de consument gaan focussen. Zou je dat voor meerdere producten willen gaan doen, dan kun je niet af met onze huidige 70 werknemers.”

Maar bovenal is het volgens Blok belangrijk te begrijpen wat een consument wil en te kijken welke middelen je tot je beschikking hebt om hem te kunnen dienen. En ja, dat principe is toepasbaar op elke branche.”

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    wouterblom

    // offtopic

    Leuk, artikel over wouter blok door erwin blom. Reuze benieuwd wat de ranking van google gaat worden op mijn naam “Wouter Blom” //offtopic

    Het makkelijk maken van een bezoeker is bijna voor alle websites de uitdaging. Daarna is de uitdaging om dit beter te doen dan de concurenten. Wat ons betreft is dergelijke usability DE toekomst/uitdaging van online. Hierbij zie je nu al de meerwaarde die b.v. apple op dit gebied weet te genereren voor zichzelf.

    We zien ook een duidelijke trend dat websites waar je langer dan 3.5 seconde moet wachten op een volgende actie of ingeladen pagina mensen afhaken. Dus als mensen niet binnen 3 a 4 seconden begrijpen waar een pagina over gaat je deze mensen kwijtraakt. Google geeft aan dat als je 400 miliseconden trager bent dan een concurrent dat je hier al effecten van ondervindt mbt de hoogte van conversie en bereidheid om in de toekomst de website te gebruiken.


    29 mei 2012 om 11:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!