Yahoo! koopt Overture

14 juli 2003, 15:32

Yahoo! zegt $1,6 miljard te willen betalen voor Internet search provider Overture Services Inc.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Aardig stuk van jeroen.com:

    Een van de belangrijkste overnames van dit jaar heeft plaats gevonden: Yahoo neemt voor 1,63 miljard dollar Overture over.

    Een aantal dingen springen mij meteen naar binnen:

    1. Overture’s ppc systeem is hot, een van de belangrijkste inkomstenmodellen voor het internet van dit moment en de omzetten in PPC groeien zeer gestaag, juist in deze tijd. Ik denk dat Yahoo hiermee een goede cash cow binnen haalt.

    2. Yahoo liet veel inkomsten via externen komen, op deze manier zullen ze de inkomsten voortaan dus veel meer zelf in de hand hebben.

    3. Opvallend: Altavista is ALWEER van eigenaar veranderd… Een stukje van jeroen.com:

    “AltaVista was oorspronkelijk van Digital, werd toen overgenomen door Compaq (die Digital aankocht in 1998), Altavista werd vervolgens voor 2,4 miljard dollar onderdeel van CMGI. Het laatste nieuws is dat Altavista voor 140 miljoen in februari 2003 is overgenomen door Overture en in een grote concurrentie strijd met Google is verwikkeld.”

    Inmiddels heeft altavista duidelijk van Google verloren, maar is overture de concurrent geworden met haar ppc programma ‘vs’ adwords van Google.

    4. Yahoo zal deze overname heel erg hard nodig hebben in haar strijd tegen vooral MSN. MSN zal proberen Google’s marktaandeel aan te vallen en aangezien Yahoo in de VS nummer twee is zullen zij daar ook sterk onder lijden. Met deze zet brengt Yahoo MSN een gevoelige klap toe.

    5. Een heel erg belangrijk punt voor mij: Overture bezit Fast, fastsearch bezit Alltheweb. Volgens de echte zoekliefhebbers is qua kwaliteit alltheweb op dit moment de enige echte concurrent voor Google. Dit betekent dat Yahoo met deze aankoop niet alleen een van de absolute toppers op PPC gebied heeft gekocht, maar ook een van de beste zoekers van het net.

    Yahoo heeft zo de beschikking over een uitgebreide portal, goede eigen zoekers en een zeer populair Pay Per Click programma. Een goede match lijkt mij.


    15 juli 2003 om 09:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!