Zes succesfactoren voor een thuiswerkomgeving met positieve impact op jou

26 april 2020, 07:06

In een periode van slechts enkele weken werden we gedwongen om onze hele manier van werken aan te passen. Van kantoor naar thuis. Van kantoortuin naar keukentafel. Van luidbellende collega’s naar rondrennende kinderen. Ik wil mensen die thuiswerken, thuis zijn of thuiskomen, een hart onder de riem steken door het delen van succesfactoren en inspiratie voor een fijne (thuis)omgeving en om vanuit verbinding te werken.

We geven massaal gehoor aan de oproep om onszelf en de kwetsbaren om ons heen te beschermen en een (snelle) verspreiding van covid-19 te voorkomen. Iedereen vindt daarin zijn of haar weg en komt ondertussen de nodige obstakels tegen: vierkante ogen van videobellen, werktijden combineren met lestijden van de kinderen, op een kluitje met je hele gezin, de hond die nodig naar buiten moet en ga zo maar door.

De succesfactoren voor die werkbare omgeving komen samen in het Forward Spaces Model van Fresh Forward. Onze ervaring met het ontwikkelen van visies voor omgevingen, het ontwikkelen van ‘thuisvestingsconcepten’ en wat we elke dag ervaarden in onze eigen werkomgeving, hebben we gecombineerd met de uitkomsten van wetenschappelijke onderzoeken op dit gebied. Elk (t)huis heeft zijn eigen identiteit, daarom delen we enerzijds de zes succesfactoren en anderzijds inspiratie, zodat je toepast wat bij jouw/jullie (t)huis past.

#Social

Dit gaat over verbinding en vermenselijking. Opeens zie je je collega’s in hun persoonlijke thuisomgeving, zie je op de achtergrond kinderen rennen of een huisdier langskomen. Een unieke situatie waarin je echt even bij iemand thuis bent. Benut deze mogelijkheid positief, ga in gesprek en wees nieuwsgierig naar iemands persoonlijke context. En wat nou sociale afstand? We kijken juist meer naar elkaar om dan voor corona. Er is sprake van fysieke afstand. En die kunnen we overbruggen door collega’s te ontmoeten in Teams, Zoom of Skype, want samen koffiedrinken of lunchen aan de lunchtafel zit er voorlopig echt niet in.

Opeens zie je op de achtergrond in beeld een huisdier langskomen

* Behoud of creëer nieuwe rituelen, het is van belang voor de verbinding voor jullie als team. Denk aan een digitale teamborrel, een check-in aan het begin van de dag of door elkaar nog beter te leren kennen en een verdieping te maken als team.

* Denk in deze tijd ook aan de verbinding met jouw buurt, wat kun jij doen? Bij verschillende gemeentes en via de app Nextdoor bieden buurtbewoners hulp aan voor de mensen die het nodig hebben.

#Purpose

Waar geloof je in als organisatie en wat wil je betekenen voor mens en maatschappij? Naast de visie van je organisatie is het ook van belang deze vraag voor jezelf en thuis te stellen.

* Wanneer heb je een voldaan gevoel aan het einde van de dag, wanneer heb je het gevoel dat je hebt bijgedragen? Zeker bij het combineren van thuiswerken en thuisonderwijs kun je iets met de adviezen van Henrietta H. Fore (executive director) van Unicef.

* Zie je als organisatie de kans om je purpose nu meer dan ooit uit te dragen? Zet je purpose in om bij te dragen aan de bestrijding van het corona- of eenzaamheidsvirus?

Zoals Omapost met ‘coromapost’: ‘bezorg je oma geen corona maar een kaartje om zo positief bij te dragen aan minder eenzaamheid’. Maar ook de grote initiatieven zoals de vele bierbrouwers die hun capaciteiten inzetten om hygiënische handgels te produceren.

* En last but not least: astronaut André Kuipers en andere ruimtevaarders hebben tips gedeeld voor leven in isolatie. Een van de belangrijkste inzichten: we hebben iedereen nodig om deze missie te laten slagen, laten we ons blijven inzetten en houden aan het advies zodat we de verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk beperken!

#Authenticity

Eigenheid en identiteit. We krijgen nu allemaal een letterlijk kijkje in de keuken van onze collega’s omdat we elkaar ‘digitaal’ mee in huis nemen. Meestal is het net andersom, en neem je iets van thuis mee naar je werk. Denk aan een foto van je gezin, je favoriete producten, et cetera.

* Daarom de vraag: ‘Hoe kun je het DNA, de waarden van je bedrijf, meenemen naar huis? Alle Fresh Forward-collega’s ontvingen per post afgelopen week bijvoorbeeld een old-school fotolijstje met daarin een teamfoto; zo voelen we de eigenheid van ons als team en de organisatie ook thuis.

#Circularity

Hergebruik en het benutten van de natuur.

* Geniet en benut de natuur nu je (vaker) thuis bent. Ontdek voor jezelf hoe jij wordt opgeladen in de natuur. Wellicht is het een lichtpuntje dat we kunnen meenemen uit deze tijd zodra alles weer loopt.

* Haal daarnaast de natuur naar binnen. Onderzoek toont aan dat (kamer)planten naast de luchtzuiverende werking ook een positieve mentale impact hebben; het geeft meer rust en zorgt voor minder stress. So bring them in!

Planten hebben naast de luchtzuiverende werking ook een positieve mentale impact

* Te weinig ruimte of geen bureau? De Denen hebben een ‘Stay the F*** Home Desk’ ontwikkeld van gerecycled karton toen de lockdown in Denemarken bekend werd.

* Wil je tussendoor of in het weekend met je handen aan de slag? Kijk wat je kunt maken met de spullen die je thuis al hebt. Inspiratie nodig? Check het boek ‘van zooi naar mooi’ met daarin 35 upcycle-projecten voor in en om je eigen huis!

#Experience

Hoe kan de ervaring van een omgeving bijdragen aan een positief gevoel? Daar komen de vier E’s van Experience voor ons om de hoek kijken.

* Esthetiek: prikkel je zintuigen. Maak het mooi, koop een bos Hollandse bloemen (de sector kan alle hulp gebruiken).

* Entertainment: keep on smiling. Maak een ‘hilarische kwartiertje’; er is online- entertainment in overvloed. Pak hiervoor vaste momenten zodat het niet omslaat in een continue afleiding. Voor wat nostalgische humor eentje van Van Kooten en De Bie over thuiswerken in 1986.

* Escapisme: even ontsnappen en je rust pakken. Nu werk en thuis nog meer zijn verweven, kan het veel rust geven ook je eigen cocoon of eigen moment(en) te hebben. Van natuur tot mindfulness-apps of natuurlijk een online sportklasje. Mag of kun je niet naar buiten? Natuurmonumenten brengt de natuur naar jou voor een virtuele wandeling.

Schrijf elke dag drie tot vijf dingen op waarvoor je dankbaar bent

Probeer ook de gratitude list; schrijf elke dag drie tot vijf dingen op waarvoor je dankbaar bent, dit vergroot je geluk en dankbaarheid en laat je beseffen wat je wel hebt en wel kan.

* Educatie: er zijn door de digitalisering ongekend veel mogelijkheden: van talen leren tot gratis onlinecursussen bij Harvard en binnenkijken bij de topmusea zoals de Vaticaanse musea in Rome. Onze persoonlijke favoriet zijn de kooklessen (Kitchen Quarantine) van Michelin-chef Massimo Bottura.

#Space

Dit gaat over de fysieke en de virtuele ruimte.

* Voor je werkplek(ken) thuis: creëer een fijne fysieke plek en wissel af. Kijk per taak/onderdeel waar je dit kan doen: aan de eettafel, bureau, buiten, wellicht staand of zelfs wandelend wanneer je met een collega belt (zoals je wellicht na de lunch wel eens een rondje met hem of haar liep).

* Een andere mooie les die we uit deze situatie halen is de overvloed aan ruimte die we hebben; hoe kunnen we de ruimtes en omgevingen efficiënter gebruiken? Zoals Ahoy’ nu bijvoorbeeld doet, door ruimte te bieden voor bedden in plaats van artiesten.

* De verbinding tussen de fysieke en virtuele wereld is nu in een stroomversnelling gekomen. Nu spreken we elkaar in Teams of in Zoom, maar hoe ziet dit er in de toekomst uit? Kun je je collega’s dan zien in een virtuele, zelf te kiezen ruimte? En is dat dan een traditionele vergaderomgeving of kiezen we voor een setting in het bos of op een tropisch eiland? Het geeft je in ieder geval de mogelijkheid een omgeving te kiezen waar jij je prettig bij voelt, een omgeving met positieve impact op jou.

Claire Bijl
Magic Spotter bij Fresh Forward

Bij Fresh Forward ben ik de Magic Spotter, wij zijn een creatief adviesbureau en we gaan samen met klanten op zoek naar het verlangen, de visie van organisaties, merken en omgevingen. Met als doel het maken van positieve impact. Magie creëren komt voort uit mijn tijd bij Unilever waar ik aan mooie merken heb mogen werken en bijdragen!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Atom Zhou

    Goed om hierover na te denken!


    1 mei 2020 om 11:27
    Claire Bijl

    Leuk om te horen Atom!


    1 mei 2020 om 12:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!