Zes tips voor de beste e-mailmarketing in de reisbranche

2 augustus 2018, 09:00

Het internet heeft de manier waarop we reizen voorgoed veranderd. De meeste consumenten bladeren uren online door reissites, op zoek naar de beste deals. Ze laten een spoor aan waardevolle gegevens achter over interesses, budget en patronen en veranderen op deze manier de reisindustrie. De bal ligt bij de marketeers. Het is onze taak om deze eindeloze informatiestroom te gebruiken om een mooie e-mailmarketingstrategie op te zetten die reizigers begeleidt, van dagdromen tot klant. Hoe wordt een saaie inbox een goudmijn? De tips om je e-mails te verbeteren: de basics op een rij.

1. Weet wie je publiek is en richt je op hen

Om e-mails te maken die zowel relevant als getarget zijn, is het belangrijk dat je begrijpt waarom klanten jouw website bezoeken, en hun interesses en budget te kennen. Inzicht krijgen in wat klanten boeken, het moment waarop ze dat doen en hoeveel ze besteden, is kostbare informatie waarmee je je e-mailstrategie naar een hoger niveau tilt.

Bron: emailmonday.com

Als je weet wie je publiek is en je persona’s hebt opgesteld, kun je een sterk segmentatiemodel en getriggerde berichten maken. Je segmentatiemodel varieert afhankelijk van de doelgroepen en de aanbiedingen. Zo is een site die focust op jongerenreizen heel anders dan een algemene reissite. En promotie voor één bestemming of één keten is heel anders dan voor een portaal met meerdere bestemmingen en aanbieders.

Bij alle campagnes is gedrag een belangrijk element voor doelgerichte en event driven campagnes, omdat we niet het hele jaar door reizen boeken, en timing belangrijk is.

2. Waarde en variatie leiden tot vakantie

Alles draait om relevantie. Nuttige content leidt tot een hogere geloofwaardigheid en maakt dat een merk zich onderscheidt van andere merken. De sleutel tot een hoog openingspercentage van een e-mail is het aanbieden van waarde, inspiratie en incentives. In de reissector betekent dit content bieden die ontvangers kunnen gebruiken of die de voorpret en verlangen verhogen.

Reisgidsen, tips, kortingen en nuttig advies na een reservering verhogen het resultaat van e-mailmarketing. Je wilt een gevarieerde combinatie aanbieden die jouw e-mails interessant houden. Idealiter worden je e-mails iets waar je lezers echt naar uitkijken.

“Zorg dat je content biedt die ontvangers kunnen gebruiken of die de voorpret van de reis verhoogt”

Bied je waarde of heb je interessante aanbiedingen, geef dit dan duidelijk aan. Secret Escapes licht exclusieve of nieuwe deals bijvoorbeeld uit met tags in de afbeeldingen van de bestemming en opent met een speciale selectie die de e-mail een persoonlijke touch geven (mochten we het vergeten: er zit ook een persoon aan de andere kant van die e-mail).

3. Vind de juiste technologiepartner

Vergeet niet de tools. Naast een mooie strategie heb je ook een e-mail- en marketing automation partner nodig die het mogelijk maakt om die strategie makkelijk uit te voeren. Met de juiste partner wordt alles makkelijker, zoals het aanbieden van deze promoties in transactionele e-mails, het maken van de juiste segmentaties, event driven e-mails en het uitvoeren van automatische A/B tests.

4. Test, test, test

Met testen bedoelen we niet alleen de e-mail nalezen, de leesbaarheid ervan op smartphones en tablets checken, en de call-to-action buttons dubbelchecken voordat hij de wijde wereld in wordt gestuurd. Bedenk verschillende strategieën, en test en analyseer ze met A/B-splittests. Je kunt spelen met verschillende onderwerpregels, de lay-out en content, en zo leren wat het beste werkt.

Toen ik voor Secret Escapes werkte, ontdekte ik al snel dat de A/B-testcultuur was ingebed in een e-mailmarketingstrategie die de uitdagingen van flash sales en de toeristische sector moet combineren. Secret Escapes stuurt regelmatig e-mails met een specifieke onderwerpregel of bepaalde aanbiedingen naar een beperkt aantal abonnees om het resultaat te testen, voordat ze naar de hele mailinglijst worden verzonden. Zo blijf je innoveren in je e-mailmarketing.

5. Hoeveel is te veel?

Mensen boeken niet elke week een reis. Bombardeer ze dan ook niet dagelijks met vakantie-aanbiedingen, maar stem het verzenden van je mails af op het behoeftepatroon. Teveel e-mails sturen kan leiden tot inactieve of zelfs geïrriteerde abonnees die je mails negeren en zich eventueel uitschrijven van je mailinglijsten.

“De reissector heeft dat grote voordeel: klanten zijn gewend aan transactionele e-mails”

Expedia verlaagt bijvoorbeeld de frequentie buiten het seizoen en wanneer er geen activiteit is. Maar zodra een klant op hun site komt of inlogt, gaat de e-mailfrequentie weer omhoog.

Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit en een manier om dat te realiseren is het gebruik van transactionele e-mails, om de resultaten van je e-mailprogramma te verbeteren. De reissector heeft dat grote voordeel: klanten zijn gewend om transactionele – met informatie over de boeking bijvoorbeeld – e-mails van luchtvaartmaatschappijen en hotels te ontvangen (en te lezen), waarin om persoonsgegevens wordt gevraagd of tot inchecken wordt aangespoord. Door extra aanbiedingen en diensten op te nemen in deze e-mails, krijgt de conversieratio een boost.

6. Een alternatieve ‘unsubscribe’-knop

Je wilt je abonnees niet kwijt en het imago en de reputatie van je merk niet schaden, maar in elke e-mail moet de ‘unsubscribe’-link duidelijk zichtbaar zijn zodat mensen zich kunnen uitschrijven. Door je lezers de mogelijkheid te bieden zich uit te schrijven of te laten kiezen welk soort informatie ze willen ontvangen, bescherm je je merk en de likeability.

“Wees slim en voeg een ‘Pauze’-knop toe”

Maar het kan zijn dat uitschrijvers nog steeds geïnteresseerd zijn in reizen, alleen niet nú. E-mail is een manier om in contact te blijven, dus we willen onze commerciële opt-in niet kwijt. Wees slim en voeg een ‘Pauze’-knop toe, zoals bijvoorbeeld de D-deals, de dagelijkse aanbiedingen-mail van D-reizen. Als je op ‘Nieuwsbrief pauzeren’ klikt, word je doorverwezen naar een eenvoudig formulier waarmee je de verzending tijdelijk kunt stopzetten.

Aan jou om ervoor te zorgen dat je lezers met smart op je e-mails wachten en dromen over hun volgende vakantie. Wat zijn jouw e-mailmarketingstrategieën in de reisbranche? Voor welke uitdagingen sta je en hoe pak je ze aan? Geef je eigen tips hieronder.

Mijn liefde voor schrijven wordt alleen geëvenaard door mijn liefde voor reizen. Ik probeer elk jaar een nieuw land te bezoeken, met als doel daar alleen de lokale taal te spreken!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!