Zo versterk je jouw employer branding

21 mei 2021, 06:00

De voordelen van een ‘werken bij’ website en 11 tips

Employer branding is een krachtige tool om geschikte en betrokken werknemers aan te trekken. Een middel om jouw employer branding te versterken betreft het opzetten van een ‘werken bij’-website. Deze website staat op een ander domein dan je reguliere site en hierbij richt je je volledig op recruitment. Je kunt het inzetten om sollicitanten en dus potentiële collega’s te informeren over jouw organisatie en om meer informatie te geven over vacatures. Maar voor wie is zo’n website geschikt en wat zijn de voordelen? Je leest het in dit blogartikel!

Allereerst gaan we een stap terug naar employer branding: want wat is dat nou precies? Een passende definitie wordt gegeven in het boek ‘Bouwen aan het nieuwe Employer Brand’ van Geert-Jan Waasdorp. Daarin geeft de schrijver namelijk de volgende definitie:

“Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.”

Hoe zorg je er nu voor dat je deze voorkeurspositie verkrijgt en ook behoudt? Uiteraard zijn er verschillende factoren die invloed hebben op jouw employer branding, waaronder dus een ‘werken bij’ -website. Enkele bekende ‘werken bij’ websites zijn die van Coolblue en Bol.com. Ook Innocent Drinks Nederland heeft naast de corporate website een Werken bij de Blender-website. Naast alle vacatures vind je hier video’s en testimonials met meer informatie over specifieke functies en kun je foto’s van de werkplek bekijken. Al met al heeft een ‘werken bij’ site veel impact op jouw employer branding.

‘Werken bij’-site: voor wie?

Vaak wordt gedacht dat een ‘werken bij’-website enkel werkt voor grote bedrijven waar regelmatig vacatures openstaan. Dit is zeker niet het geval. Het gaat namelijk niet altijd om het vergaren van meer sollicitanten. Soms wil je simpelweg sollicitanten beter informeren voordat ze bij je solliciteren of uiteindelijk binnen jouw bedrijf aan de slag gaan. Op die manier richt je het sollicitatie- en inwerkproces efficiënter in en weten sollicitanten beter waar zij aan toe zijn. Hiermee bespaar je uiteindelijk tijd (en geld) en krijg je meer kwalitatieve sollicitanten in je sollicitatieproces. Een voordeel hiervan is dan weer dat dit je bedrijf en team sterker maakt.

“Ik heb al een website, kan ik mijn vacature(s) niet gewoon daarop plaatsen?” Bij een ‘werken bij’-website wordt al snel gedacht aan een platform voor het plaatsen van vacatures. Maar het biedt nog meer voordelen, hieronder licht ik ze kort toe.

Passende content voor de doelgroep

Met een ‘werken bij’-site spreek je een hele andere doelgroep aan dan met je corporate website. Hier kun je dus de inhoud van de website volledig op afstemmen! Potentiële medewerkers zijn op zoek naar heel andere informatie dan klanten of leads. Zij hebben vragen als “wat wordt er van mij verwacht?”, “hoe ziet het sollicitatieproces eruit?”, “hoe is de sfeer in het team?”, “wat zijn de werkzaamheden?”, “wat zijn de arbeidsvoorwaarden?” en nog meer. Een ‘werken bij’-site is zeer geschikt om al deze vragen te beantwoorden. Hierbij kun je ook een andere schrijftaal hanteren, bijvoorbeeld informeler indien dit gebruikelijk is in jouw organisatie. Bijkomend voordeel: de corporate site kan zich zo volledig richten op het informeren van klanten of vergaren van leads!

Betere vindbaarheid

Zelf ben ik werkzaam bij een online-marketingbureau, vandaar dat dit punt niet mag ontbreken in de lijst. In de vorige alinea gaf ik al aan dat je met een aparte website de content volledig op je doelgroep kunt afstemmen. Bijkomend voordeel is dat jouw ‘werken bij’-site beter geïndexeerd wordt als deze alleen over jouw vacatures en over jou als werkgever gaat. De zoekmachines zien namelijk dat het een website met vacatures betreft, waardoor deze beter zichtbaar zullen zijn wanneer mensen zoeken op vacatures. Je wilt namelijk wel bezoekers als je veel moeite hebt gestoken in jouw website.

Dat je een speciale website voor sollicitanten hebt laat ook zien dat je bedrijf groeit

Sterker imago

Een erg groot voordeel en meteen de reden om een ‘werken bij’-website op te richten: het draagt bij aan het imago dat jij als werkgever uitstraalt. Je kunt laten zien van welke voordelen sollicitanten profiteren wanneer ze voor jou als werkgever kiezen. Denk hierbij niet alleen aan salaris, maar ook aan ontwikkelingsmogelijkheden of bijvoorbeeld inspraak in processen. Je laat zien hoe belangrijk werknemers voor jouw bedrijf zijn. Een sterke ‘werken bij’-site kan het een stuk gemakkelijker maken om kwalitatieve sollicitaties binnen te halen op openstaande vacatures. Bovendien straalt het een vorm van autoriteit uit: Dat je een speciale website voor sollicitanten hebt laat ook zien dat je bedrijf groeit, dat je de moeite neemt om sollicitanten goed in te lichten en dat je sollicitaties en de kwaliteit hiervan heel serieus neemt.

Verwachtingsmanagement

Ik gaf hiervoor al aan dat je de inhoud van je ‘werken bij’-site volledig kunt afstemmen op de doelgroep. Door van tevoren een duidelijk beeld te schetsen over hoe het is om bij jouw organisatie te werken, trek je hier ook meer geschikte kandidaten mee aan.

Ik hoorde ooit een verhaal over een kandidaat die na haar eerste werkdag al wist dat de functie niks voor haar was

Ik hoorde ooit een verhaal over een kandidaat die na haar eerste werkdag al wist dat de functie niks voor haar was. Waar is het dan misgegaan in het sollicitatieproces? Zijn de werkzaamheden niet goed uitgelegd? Of is de bedrijfscultuur anders dan verwacht? Zorg ervoor dat je sollicitanten aantrekt die bij jouw organisatie passen en dat zij weten wat ze kunnen verwachten van de functie en het team. Door dit op te nemen in je ‘werken bij’-site, neem je hier al veel vragen bij de sollicitant weg. Uiteraard moet je hier in het selectieproces ook nog mee aan de slag.

11 tips voor jouw ‘werken bij’ site

Ben je overtuigd en wil je jouw employer branding versterken met een ‘werken bij’ website? Met onderstaande tips zorg je voor een goede basis:

  1. Pas de website aan op je doelgroep. Je lanceert niet voor niets een losse website; zorg er dan ook voor dat deze geen kopie wordt van je corporate site. Bedenk wie jouw doelgroep is, waar deze naar op zoek is en hoe je dit zo inzichtelijk mogelijk maakt op je website. Praat en schrijf op deze website zoals je ook tegen je collega’s praat. Zo kom je in contact met sollicitanten die zich comfortabel voelen met jullie (in)formele omgang met elkaar.
  2. Zorg voor een goede link tussen je corporate website en je ‘werken bij’ website. Het liefst link je vanaf de corporate site in een nieuw tabblad naar je andere site. Dit kan bijvoorbeeld onder het kopje ‘Werken bij’ of ‘Vacatures’.
  3. Gebruik storytelling op je ‘werken bij’ site. Dit is de uitgesproken kans om sollicitanten een goed beeld te geven van de werkzaamheden, het team etc. Zelf doen wij dit bij eRocket door regelmatig werken bij blogs te schrijven met onze eigen ervaringen. Zo schrijven we over hoe een werkdag eruit ziet, delen stagiaires hun ervaringen en leggen we diverse functies uit. Je kunt er ook voor kiezen om collega’s op verschillende afdelingen te interviewen voor dit onderdeel.
  4. Wees transparant. Zorg ervoor dat je website ook echt van toegevoegde waarde is. Geef informatie aan sollicitanten en dus potentiële werknemers; wat kunnen ze verwachten van de organisatie en het team? Je kunt er ook voor kiezen om op de website meer informatie te geven over het sollicitatieproces. Zelf geven wij bijvoorbeeld in onze blogs extra tips voor het solliciteren en het inrichten van CV’s. Dit heeft voor ons als voordeel dat we weer kwalitatievere sollicitaties binnenkrijgen.
  5. Maak gebruik van een chatfunctie. Wist je dat een chatfunctie een hele laagdrempelige manier is om in contact te komen met je doelgroep? Je kunt hiervoor gebruik maken van betaalde chatfuncties, maar er zijn ook gratis varianten zoals de Tawk.to chat of WhatsApp. Op deze manier kunnen sollicitanten je eenvoudig aanspreken bij vragen over de vacature, het bedrijf of het team.
  6. Heb je niet aan de doorlopende band vacatures openstaan? Dan kun je ervoor kiezen om een job alert mogelijkheid toe te voegen. Zo raak je geïnteresseerde werkzoekenden niet kwijt en kun je ze eenvoudig op de hoogte houden van nieuwe vacatures.
  7. Volgend op punt 6 is het ook altijd goed om de mogelijkheid tot een open sollicitatie toe te voegen.
  8. Heb je juist meerdere vacatures, zorg er dan voor dat de vacaturepagina overzichtelijk blijft. Bied bijvoorbeeld een zoekfunctie of filteropties waarmee werkzoekenden kunnen filteren op functie, type contract of opleidingsvereisten.
  9. Gebruik goede visuals. Je wilt sollicitanten een beeld geven van je organisatie. Zorg er dan ook voor dat je aantrekkelijke visuals gebruikt. Wij hanteren de gouden regel: op onze ‘werken bij’ site worden géén stockfoto’s gebruikt. Zo houden we de site authentiek en stralen we nog beter uit wie wij zijn.
  10. Als je met een soortgelijke website begint, zorg dan dat dit niet een ‘verlaten’ website wordt of lijkt. Update de website regelmatig met nieuwe content in de vorm van foto’s, blogs of informatie.
  11. Optimaliseer je website voor de zoekmachine. Zo kan je de teksten SEO-optimaliseren, maar kan je ook structured data aan vacatures toevoegen om in Google for Jobs te verschijnen. Dit is de (nu nog) gratis vacaturebank van Google, waar werkzoekenden in één oogopslag relevante vacatures kunnen bekijken. Goed om te weten: websiteverkeer vanaf Google for Jobs kun je ook terugzien in Google Analytics.

Aan de slag met jouw employer branding

Heb jij al een ‘werken bij’-site? Als je deze nog niet hebt, dan hoop ik dat dit blogartikel je overtuigd heeft om er één te starten. Als je al wel een aparte site voor sollicitanten hebt, kan het zeker geen kwaad om deze eens kritisch te bekijken. Vraag huidige én nieuwe werknemers ook welke informatie zij graag terug zouden willen zien op deze website. Dit is namelijk precies je doelgroep. Aan de slag met jouw employer branding!

Donna de Kort
Online Marketeer bij eRocket

Met veel plezier werk ik bij eRocket in Breda. Ons online marketing bureau is hard gegroeid de afgelopen jaren. Met mijn bedrijfskundige achtergrond vind ik het daarom een mooie uitdaging om te ondersteunen op HR-gebied binnen eRocket. Collega's én klanten nieuwe dingen leren, daar krijg ik een kick van! Wij werken altijd volgens onze Multi Funnel Marketing strategie: een plan op maat, gericht op het behalen van jouw doelstelling. SEO, SEA, Social Media en/of E-mail marketing, wij zetten in wat werkt. Ready for take-off?

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!