Zoekallehuizen.nl wint, deeplinken mag

16 maart 2006, 13:44

De rechter heeft vandaag uitspraak gedaan in de zaak Funda vs Zoekallehuizen, de rechter heeft de vordering van NVM afgewezen. De rechtbank in Arnhem volgt hiermee het voorbeeld van de rechtbank in Denemarken, die eerder ook al aangaf dat deeplinken mag.

De databank van de NVM is geen beschermde databank; “De gegevensverzamelingen bij de NVM-makelaars vormen geen beschermde databank in de zin van de Databankenwet”, aldus de rechter. Ook wordt er geen inbreuk gedaan op het auteursrecht, “Het plaatsen van deeplinks of hyperlinks naar de websites van de makelaars is geen verveelvoudiging of openbaarmaking en vormt daarom geen auteursrechtinbreuk. Niet ZAH (Zoekallehuizen), maar de bezoeker die op de deeplink of hyperlink klikt, roept de webpagina van de makelaar op.”

Lees de complete uitspraak hier.

Barry Kampstra
Managing director bij Daisycon

Barry Kampstra is één van de drie oprichters van Daisycon. Daisycon is in Nederland actief op het gebied van Cost-per-Click, Cost-per-Lead en Cost-per-Sale online marketing. Met ruim 30.000 aangesloten publishers mag Daisycon zich met recht marktleider op het gebied van performance based online marketing noemen. Zie ook LinkedIn.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Bart Kappenburg | Kamer.nl

    Eerlijk gezegd niet verwacht.. En zeker ook niet dat het kopieren van foto’s die je verkleint ook gewoon mag…Lijkt me ook erg optimistisch. Hiermee kan je dus foto’s rippen en verkleinen tot 99,9% en je hebt geen auteursrecht meer. Ben benieuwd wat het hoger beroep voor uitkomst heeft.


    16 maart 2006 om 15:03
    Peter Luit

    Ik ben van mening dat het woord ‘verkleinen’ hier verduidelijking behoeft. Ik denk dat in deze zaak met verkleinen, een nieuwe uitsnede van het beeld wordt bedoeld en niet zozeer een verschaling van het hele beeld, zoals Bart terecht opmerkt.

    Uit de uitspraak zou verder ten aanzien van deeplinken geïnterpreteerd kunnen worden dat content, welke wordt weergegeven vanaf de server van de rechthebbende (of de vertegenwoordiging van de rechthebbende) zonder probleem weergegeven mag worden op de site van een ander. Er wordt immers geen kopie gemaakt van het origineel, het betreft volgens de rechter geen vorm van verveelvoudiging.

    Als inderdaad ook in hoger beroep beide uitspraken worden overgenomen, dan heeft dat enorme gevolgen voor de dagelijkse werking van het auteursrecht.


    17 maart 2006 om 07:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!