Johan Ong
Media Designer Erasmus University Rotterdam

Johan is een media designer met een sterke achtergrond in branding, digitale marketing en innovatie. In 2014 heeft hij appril festival in Rotterdam op de kaart gezet en was hij als marketing en community manager betrokken bij startup accelerator Rotterdam Internet Valley. Sinds 2015 zet hij zich in voor de Erasmus University Rotterdam op het gebied van onderwijsvernieuwing en innovatie.
-
Blockchain: wat is het en wat kun je ermee als marketeer?
Een van de meest recente technologische innovaties is blockchain. Sommigen spreken zelfs over een blockchainrevolutie. Wat is het eigenlijk en wat kun je ermee als marketeer? Wat kan de technologie voor je organisatie en businessmodel betekenen? Voor het Platform Innovatie in Marketing (PIM)-evenement over blockchain waren we te gast bij Copernica in Amsterdam. De Nederlandsche Bank, Deloitte en de Rabobank namen ons mee in de gloednieuwe wereld van blockchain.
-
Instagram, contentmarketing en vloggen in het hoger onderwijs
Op 3 april vond de vijfde editie van Online Media in Higher Education plaats. Het jaarlijks terugkerende congres had als thema 'Destination XYZ' en werd dit jaar op de Technische Universiteit Delft georganiseerd. Tijdens deze editie waren de sessies vooral gericht op de studentbeleving en wat de rol van online media hierin is. In dit artikel lees je over de hoogtepunten: van storytelling tot het Instagramgebruik in het hoger onderwijs. Tot slot geeft de Universiteit Wageningen je nog wat tips om je op weg te helpen met je eerste vlog.
-
Chatbots: de meterstanden zijn pas het begin
Zit je op Facebook? Dan is het doorgeven van je meterstanden nu een eitje. Eneco heeft sinds december vorig jaar een eigen intelligente chatbot op Facebook Messenger. Als eerste energieleverancier in Nederland gaat Eneco de geautomatiseerde dialoog aan met haar klanten. Maar hoe empathisch is deze chatbot eigenlijk en waar gaat deze ontwikkeling verder naartoe? Ik sprak Joos Luteijn, manager digital voor Toon, Eneco, Oxxio en WoonEnergie, over de chatbot en het plan dat hierachter zit. Dit is namelijk pas het begin.
-
Hoe platformen het medialandschap veranderen #TNWeurope
Ricky van Veen is een van de oprichters van het bekende CollegeHumor en het videoplatform Vimeo. Met meer dan 10 miljoen abonnees heeft de co-founder van CollegeHumor een van de grootste comedychannels op YouTube. Op de tweede dag van The Next Web Conference sprak Ricky over hoe het tijdperk van platformen het medialandschap verandert.
-
Identiteit in de toekomst van embeddables en wearables
Voortvloeiend uit de makersbeweging neemt technologische innovatie een enorme sprong voorwaarts rondom menselijke integraties. Enkele jaren geleden hadden we het nog over wearables, vandaag de dag hebben we het over embeddables en zelfs injectables. Omdat het menselijk lichaam op een natuurlijke manier een verlengde wordt van technologie zelf, verandert ook de identificatie van mensen: denk hierbij aan hartslag- en aderherkenning. Op de tweede dag van The Next Web Europe nam Jonathan Leblanc, global head of developer evangelism bij PayPal, ons mee op reis om te laten zien waar de toekomst van lichamelijke identificatie naartoe gaat.
-
Getting Things Done #TNWEurope
David Allen staat bekend als 's werelds toonaangevende expert op het gebied van persoonlijke en organisatorische productiviteit. Hij is de internationale best-selling auteur van 'Getting Things Done: prettig en efficiënt werken zonder stress', 'Ready for Anything: 52 principes voor een productiever leven' en 'Making It All Work: winnen in het spel van werken en leven'. Op de eerste dag van The Next Web Europe werd David door Boris Veldhuijzen van Zanten, co-founder van The Next Web, op het hoofdpodium geïnterviewd, want Getting Things Done gaat eigenlijk niet eens over Getting Things Done.
-
Startkapitaal: vele beekjes maken groot water
Met de aanstelling van Neelie Kroes als startupambassadeur lijkt Nederland officieel zijn zinnen te hebben gezet op het creëren van een gunstiger klimaat voor bedrijven die bezig zijn met een nieuw businessmodel. Daarvoor moet vaak ook startkapitaal beschikbaar zijn om deze bedrijven de kans te geven zichzelf te bewijzen. Om dat kapitaal bij één investeerder op te halen, kan soms nog lastig zijn, zo ondervond ook Online Tuesday: The Floor is Yours-pitcher KOLLEKT.FM - een muziekplatform dat op een vernieuwende manier het ontdekken, verzamelen en delen van muziek op het web mogelijk maakt. De startup ging op zoek naar manieren om de krachten van meerdere investeerders te bundelen en zocht met succes zijn heil in een nieuwe manier van financieren: netwerk-funding via Leapfunder.
-
De hoogtepunten van Social Media Week Rotterdam
In september deed Social Media Week voor het eerst Rotterdam aan. Het vijfdaagse inspiratiecongres over social media en innovatie stond helemaal in het teken van The Future of Now. Binnen dit thema werd gedurende die vijf dagen geprobeerd antwoord te krijgen op vragen als: hoe zorgen we ervoor dat technologie ons méér tijd en focus geeft in plaats van steeds minder? En hoe zetten we technologie in om echt sociaal te zijn, zowel privé als zakelijk? Nu, drie weken na het event, ben ik benieuwd naar wat de meeste indruk heeft gemaakt op initiatiefnemer Maarten Reijgersberg. Ik heb een fantastische week gehad, maar wat maakt SMW Rotterdam nou eigenlijk zo gers?!
-
Een betere en duurzame toekomst voor ons én voor Philips
Namens Marketingfacts was ik dinsdag 30 september aanwezig op de Philips Innovation Experience 2014. Om succesvol te innoveren laat Philips zien de menselijke behoefte als vertrekpunt te nemen: wat maakt iemand blij, gelukkig, tevreden of geeft iemand een veilig gevoel? Op de Innovation Experience komen die innovaties tot leven. Daar waar Philips zich twee jaar geleden richtte op duurzame innovaties in een wat bredere zin, laat Philips tijdens Innovation Experience 2014 zien de mens volledig centraal te stellen, oftewel Innovation and You.
-
Lean marketing, the next big thing of complete onzin?
Lean Startup heeft een gigantische impact gehad op het bedrijfsleven in het algemeen: van lean brand tot lean UX en zelfs lean marketing. Zelf vindt Leon Pals, voorzitter van de Startup Foundation en oprichter van Evolv Weekend, dat op al die vakgebieden eerder een 2.0 sticker zou mogen, dan dat de term lean van toepassing is, maar bij marketing past de term lean zeker. Daar zijn we immers ook gewend om in de watervalmethode aan de slag te gaan door alles grondig voor te bereiden in een marketingplan met mix, prognoses, enzovoort. Is 'lean marketing' the next big thing of is het complete onzin?
-
6 redenen om mee te gaan op bootcamp naar Silicon Valley
In mijn vorige blogpost hebben jullie al kunnen lezen dat ik aan Startup Weekend Amsterdam heb meegedaan. Ondanks dat wij van team DeJunk geen eindproduct hadden om te presenteren, kregen we wel een eervolle vermelding op Startup Juncture. We kregen veel lof voor het uitvoerig testen van onze ideeën, want waarom zou je aan iets werken dat geen kans van slagen heeft. Oftewel: fail fast and fail cheaply. Als troostprijs mogen we naar Sherlocked: the world’s most epic escape room. Maar voordat ik voorgoed in Sherlocked verdwijn, wil ik het nog even hebben over de Holland in The Valley startup bootcamp die er in oktober aankomt!
-
Valideer je business idee in 54 uur via social media
Na het voortbrengen van een aantal succesvolle startups zoals SNTMNT, Toogethr en Owlin, vindt aankomend weekend het wereldwijde Startup Weekend voor de vijfde keer plaats in Amsterdam. In een 54-uurs marathon zullen multidisciplinaire teams van (grafisch) designers, business developers en ontwikkelaars nieuwe bedrijven en producten creëren. Het wordt voor mij de eerste keer dat ik aan dit event meedoe. Ik was nieuwsgierig en vroeg Wout Laban, medeorganisator Startup Weekend Amsterdam, om een tipje van de sluier te geven.
-
James McQuivey: The Next Digital Disruption #TNWEurope
Digital disruption vindt al overal om ons heen plaats. Consumenten omarmen disruptie, startups zijn op zoek naar nieuwe kansen en het bedrijfsleven, van banken tot aan de voedselindustrie, is aan het leren wat digitaal voor de klantrelatie kan betekenen en hoe ze hiermee nieuwe productervaringen kunnen bieden. Echter, de ware kracht van disruption moet nog blijken. Volgens James McQuivey zal de volgende disruptie invloed hebben op al ons dagelijks functioneren, zoals lopen, slapen - oftewel ons leven.
-
Hoe zet je je app in de markt? #appril2014
Op donderdag 10 april was ik aanwezig op het event ‘Geld verdienen met je app’. Tijdens dit Appril-event op de ECE Startup Campus leerden de deelnemers hoe je jouw app gedownload krijgt en werden ze geïnspireerd door het internationale succesverhaal van Uber en de doorontwikkeling van de Nederlandse Scoupy. In deze blogpost ga ik dieper in op de learnings van Androidworld: Sander Tuit betreffende het uploaden van de app in de Google Play Store en Dimitry "DIM" Vleugel over het promoten van je app.
-
De kracht van location-based couponing
Starbucks heeft sinds vorig jaar een nieuw geofencing dashboard en is het systeem op dit moment in Noord-Amerika aan het uitrollen. Het dashboard biedt duidelijkheid in gegevens en informatiestromen (big data) via een eenvoudige bediening. Voor de ontwikkeling van dit dashboard was het voor Starbucks belangrijk om in één omgeving te kunnen zien wat de resultaten zijn in een bepaald gebied en binnen dit gebied te kunnen segmenteren. Data zoals (regionale) marktonderzoeksresultaten, het gemiddelde inkomen per blok maar ook het uitgavenpatroon, leeftijd en type persoon waren dusdanig belangrijk voor de regiodirectie dat zij dit er ook in wilde terug zien.