Remco Janssen
Founder | Director Proudly Represents | Silicon Canals

Remco Janssen is de Godfather van de Nederlandse startup scene, aldus BNR. Hij is als oprichter van tech PR-bureau Proudly Represents gespecialiseerd in corporate PR voor startups en creative PR voor scale-ups. En hij is de founder en editor-in-chief van Silicon Canals: een platform voor, door en over startups in de Benelux.
-
Crowdsourcing tijdens derde TweetBanket van Aegon Bank
Als organisatie kun je wel heel hard roepen, ‘‘we móéten iets doen met social media en twitter”. Je kunt het ook gewoon doen. Actie! Het mooiste voorbeeld van een nogal traditionele onderneming die social media op innovatieve wijze inzet, is Aegon Bank (zie eerder bericht over twittercare van Aegon). Een bankverzekeraar nota bene! Wat ooit begon als een experiment, is nu uitgegroeid tot een terugkerend event met het Aegon TweetBanket.
Donderdag 19 november tussen 12:00 en 13:00 uur organiseert Aegon alweer z’n derde Aegon TweetBanket. In de aanloop daartoe interviewde ik Claudia den Braber, senior communicatie adviseur bij Aegon, en Piet van den Boer, online marketeer. Deze tweeps (beiden zijn enthousiast gebruiker van de microblogdienst, zie ook het filmpje) zijn vanuit het social mediateam van Aegon medeverantwoordelijk voor deze nieuwe media-initiatieven bij de bankverzekeraar. Geinige naam trouwens, TweetBanket.
-
Patrick Leenheers over Vodafone 360
Feestje bij Vodafone, want gisteren lanceerde de telecomprovider zijn 360. Je mag het met recht de social mediaphone - pardon, Vodafone doopte het een suite - noemen. Centraal in het toestel staan de social mediaconnecties met je vrienden, in 3D zo je wilt.
Wat moet de brand marketeer of developer met de 360? Handig om te weten is dat het runtime is dat de klok slaat. Kortom: maak de apps via Javascript, HTML, CSS. Via het Joint Innovation Labs kan de widget worden aangeboden op de 360. Een beetje app is in zo’n vier, vijf dagen gebouwd, bezweert Patrick Leenheers, head of internet services van Vodafone. Er zijn intussen al zo’n 50 apps, waaronder Buienradar. Ook komt Vodafone voor een mogelijkheid voor display advertising op MyWeb.
Patrick Leenheers, Head of Internet Services bij Vodafone, vertelt na de launch van Vodafone 360 over de mogelijkheden voor marketeers, adverteerders en app-developers.
-
Hyves bindt de strijd aan met Twitter, Facebook én sms
Gek is dat. Hyves is het grootste sociale platform van Nederland, één op de zes bekeken pagina’s is Hyves, een bereik van 50 procent en meer van dat soort knalharde, retegeile cijfers - kijk maar eens in STIR voor de gein. Maar alle tweeps, bloggers en/of innovators (vul hippe term naar believen in) krijsen om het hardst dat Hyves hartstikke dood aan het gaan is.
‘Gekrabbel is voor velen passé’, kopte Dagblad de Pers onlangs. Op basis van één persoon dat zijn Hyvesaccount opzegt. Nou moe. ‘Wordt het steeds stiller op Hyves’, was laatst de vraag op Frankwatching. Ik zou het ook niet weten, ik krabbel alleen nog met m’n halfbroertje van twaalf… Prangende vraag: verliest Hyves relevantie? Die vraag durf ik niet te beantwoorden.
-
Social Media Release alweer toe aan derde editie
Eén van de leukste noviteiten die ik het laatste half jaar tegenkwam, is toch wel de Social Media Release (SMR) van het Nuon Solar Team. Ik schreef destijds bij de eerste SMR in juli: “Applaus voor Nuon Solar Team, én TBWA\Busted trouwens. Zij ‘bedachten’ voor de solar challenge van Nuna5 - zo’n karretje aangedreven door zonnecellen, heel vet - een social media release. Ziet er kek uit, mooi in al z’n eenvoud.”
Inmiddels is de SMR toe aan de derde editie, getiteld: “Nuon Solar Team doorstaat de test.” Veel is er in de tussentijd niet veranderd aan de release, hooguit op detailniveau kleine aanpassing. Hoe makkelijk elementen uit de release over te nemen en te bewerken zijn, bewijst de SolarWebsite van Jeroen Haringman. Hij heeft een foto van de scrutineering overgenomen. Eerder had ik een gesprek over het succes van de Social Media Release.
-
Hyves organiseert tweetup voor bloggers
Een tweetup bij Hyves? Moet niet gekker worden, zou je denken. Op 6 november organiseert Yme Bosma, business developer van Neerlands grootste sociale netwerk, een open dag om bloggers, twitteraars en ander webgespuis bij te praten over het vijfjarige Hyves.
Borreltje erbij, dus het wordt vast gezellig. Hier meer en aanmelden. De reacties zijn enthousiast: “Reuze directcontact 2.0”, aldus Dré Kampfraath. Natuurlijk draait het niet alleen om de gezelligheid. Er is meer aan de hand.
-
Televisiecampagne: c’est passé, handen hoog voor de (combi met) preroll
Hoor je hem ook, die diepe zucht na het lezen van deze kop? Weer zo’n blog die ‘iets’ deaud verklaard. Maar in dit geval komt de boodschap van een heel opmerkelijke bron: Ster, stichting etherreclame. Samen met Microsoft Advertising, Mindshare en MetrixLab onderzocht Ster of “het inzetten van een pre-roll naast televisie [..] van toegevoegde [is] waarde op het communicatie-effect.”
Spontane merkbekendheid
Waar kwamen ze op uit? Spontane merkbekendheid is 0% bij alleen televisiecampagne, en 0% bij online video met preroll. Tezamen is er wel een significant effect: 5% spontane merkbekenheid. Koren op de molen van Microsoft, na Youtube met MSN Video het grootste video- (en dus preroll)-kanaal. Het volledige artikel op Marketingfacts staat hier, beneden video-interview met met Swantje Brennecke (rechts, partner businessplanning Mindshare) en Rachael Parratt (hoofd marketing Microsoft Advertising). Zónder preroll. Helaas.
Effect combinatie televisie en online video sterker from Remco Janssen on Vimeo (op Flip, met dank aan een opdrachtgever, CNV)
-
Microsoft richt zich op creatieve bureaus met het social marketing campaign pack
Twitter, Facebook, Hyves, dat zijn de grote social network-jongens die de laatste jaren de aandacht trokken. Dat Microsoft in feite óók allerhande sociale netwerken heeft draaien, wordt nog wel eens over het virtuele hoofd gezien. Neem Messenger, MSN, Windows Live. En ja, ook Hotmail.
Tot op heden was de sociale database van contacten die Microsoft beheerd via al die platformen nog nauwelijks ontsloten voor marketing. Ja, voor Microsoft zelf en voor adverteerders op MSN, maar niet via social marketing (of advertising, hoe je ‘t maar wilt noemen). Daar komt verandering in met het Social Marketing Campaign Pack van Microsoft Advertising. Gisteren op #Picnic09 liet Derk Wagelaar, Online Business Group Lead hier in Nederland, zien hoe het allemaal werkt.
-
Picnic09: The future of Social Media met Gerd Leonhard
Gerd Leonhard, media futurist, praatte op Picnic over de toekomst. De toekomst van social media natuurlijk, want daar gaat het tegenwoordig allemaal om. Is Facebook de toekomstige BBC?, dat is één van de belangrijke vragen die de mediafuturist & blogger zichzelf stelde, én beantwoordde.
Allereerst, wat doet Gerd Leonhard? Hij werkt voor bedrijven als IBM, Google, Nike, Sony, en nog vele andere. Hij praat ook met hen over de toekomst van social media. Leonhard doet niet aan implementatie van al deze futuristische zaken, maar hij denkt wel met hen na over de toekomst als inspirator.
Update: Slides Gerd toegevoegd!
-
Social hyvertising door Vodafone met World of Difference
Soms weet ik even niet meer hoe een nieuwe ontwikkeling in de wondere wereld van social media moet heten. Vodafone noemt zijn World of Difference-campagne tegenwoordig ‘social advertising’. Een vage term: goed beschouwd gaat deze actie van de telecomgigant op Hyves en MTV véél verder dan alleen sociaal adverteren: het is een prachtige integratie van social media met marketing, advertising én PR. En de inzet voor een aantal sympathieke goede doelen, niet te vergeten.
Jaarlijks organiseert Vodafone (de foundation) het World of Difference-programma, een verkiezing waarbij de winnaar een baan bij een goed doel kan verdienen. Voor het eerste lustrum dacht men bij Vodafone: we pakken eens extra groot uit. En hoe!
-
SNS Bank heeft een plekje op het web, maar alleen voor jou
Net bijgekomen van de Deense per-ongeluk-moeder-hoax, krijgen we de volgende - als viral bedoelde YouTubefrutsel - voor ons kiezen. Het moet lijken alsof SNS Bank een leuk intern promofilpje voor webbankieren heeft gemaakt. Op de klanken van Tuintje in m’n hart van Damaru. Gisteren vertoonde EditieNL het filmpje al, aan het eind van de uitzending.
“Omgwtfbbq - wat is dit nu weer? Kwam dit tegen op grote boze internet… Lijkt me intern filmpje van SNS Bank… die nu ook op Youtube staat dus :-) Een SNS versie van tuintje in mijn hart - Nou ...”,
-
Ergernis op Twitter om virale mafia games
De titel van m’n eerdere posting omtrent Mafiawars op Facebook was veelzeggend: Mafia Wars, leer ervan, begin er niet aan...
Blijkbaar zijn een hoop mensen op Twitter hardleers, getuige de groeiende irritatie op Twitter over de auto-DM’s om ook mee te doen aan de nieuwste rage, de virale mafia game Mobsterworld en Spymaster. De twitterazi die zulke DM’s versturen lijken zich niet bewust van de spam die zij naar hun followers versturen. Dat gaat je volgers kosten... Dit is een ernstige schending van privacy van persoonsgegevens – het zou verboden moeten worden.
-
Webcare: Een persoonlijke reactie werkt het beste
Sinds de blog over twittercare van Aegon krijg ik het woord twittercare maar niet uit m’n kop. Een leuke term, maar wel bloedlinke materie voor grote corporate ondernemingen.
Via twitter, ja daar gaan we weer, kwam ik in contact met Peter Kerkhof, Universitair Hoofddocent Communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit. Hij bleek juist met twee collega’s en masterstudenten de eerste twee delen van een baanbrekend, vierdelig onderzoek naar webcare te hebben afgerond – baanbrekend omdat het enkele bestaande pogingen tot webcare flink in het hemd zet. En een unicum, voor zover Kerkhof weet heeft er nog nooit een dergelijk onderzoek plaats gevonden.
-
Breek de regels op Twitter: Dump je 21-delige strategie
Dodelijk vermoeiend, die lijstjes met 21 rules of engagement om een betere social media presence te krijgen op twitter – en meer van dat soort bla bla van zelfbenoemde social media goeroe’s. Hou nou toch op met die uitgekiende sociopathische strategie op Twitter los te laten, het is een communicatiemiddel! Hieronder 21 strategieen om mee te breken (over RT’s, followers, business tweeters, bio’s, usernames en avatars). Gewoon, omdat het kan.
-
Na de social media release ook een social media press kit
Het vorige bericht over de social media release van Busted en Nuon Solar Team heeft een hoop losgemaakt, zie ook eerdere reacties op Marketingfacts. Afgelopen week kreeg ik een mailtje van Swordfish Media (niet de film, niet de CMS-bouwers, maar de digital brand marketing-boys ‘n girls) met de aankondiging van hun Social Media Press Kit.
-
Social media release van Nuon Solar Team is géén gimmick
We leven in spannende tijden. Social media als Twitter, YouTube en Facebook veranderen de wijze waarop mensen met elkaar communiceren, maar ook hoe bedrijven hun klanten benaderen, ingrijpend. Gek genoeg blijft een ding bij het oude: het good old persbericht. Nou ja, helemaal waar is dat natuurlijk niet. Veel PR-bureau’s gooien linkjes in hun persberichten per e-mail, of ze plaatsen het persbericht online in een newsroom-achtige omgeving. Erg Web 2.0, laat staan PR 2.0, valt dat nog niet te noemen.