-
Onlinemarketingsoftware, suite of breed? Focus op integratie van de klantreis!
Al jarenlang streven leveranciers van onlinemarketingsoftware ernaar een softwarepakket voor al uw online communicatie te bouwen. Daar is veel voor te zeggen. Maar best of breed heeft ook zo z'n voordelen...
-
Responsive webdesign focust op het verkeerde paradigma
Responsive webdesign is hot. Door de opkomst van allerlei soorten apparatuur als mobiele telefoons, tablets, internet-tv's en laptops én pc's in alle soorten en maten was de manier waarop websites voorheen werden vormgegeven aan verandering toe. Vroeger keek je in statistieken voor je website wat gemiddeld de kleinste gemene deler was voor de schermresolutie, de browser en de browserversie. Vervolgens begon de designer de website vorm te geven, aangepast aan die kleinste gemene deler.
-
Privacywet compliance logisch vanuit permission-based marketing
Gezien de nieuwe Europese ‘cookiewet’, de toevoeging van een ‘do not track’-headeroptie aan toekomstige browsers, de standaard afwijzing van externe (‘third party’) cookies in steeds meer browsers en diverse in het oog springende veiligheidsincidenten en privacyschendingen bij grote organisaties, heeft de angst over het onderwerp privacy onder online marketeers en website-eigenaren op dit moment een hoogtepunt bereikt.
-
Revolutie in Web Content Management op komst
Web Content Management is voortdurend in beweging. Oorspronkelijk was het op internet gericht. Maar het aantal kanalen dat vanuit technologisch en conceptueel oogpunt slechts deels ‘webgerelateerd’ is, (bijv. Twitter, YouTube, Facebook, mobiele apps) neemt snel toe. Aanbieders van WCM doen daarom verwoede pogingen om alle kanaalspecifieke mogelijkheden in één WCM-systeem te proppen.
Een onmogelijke opgave zou je zeggen. Systemen die oorspronkelijk voor maar één kanaal zijn gebouwd worden nu ingezet in talloze kanalen met totaal verschillende eisen, technologieën, klantenverwachtingen en processen. Op een afstand bekeken, lijkt dit precies wat de klant wil: het grote, bestaande Web Content Management-systeem opnieuw gebruiken, inclusief de kennis, de processen en de gebruikers, om alle bestaande internetkanalen én de nieuwe digitale kanalen (zoals mobiele en sociale media) te kunnen beheren. Uiteindelijk zal dit echter niet werken.
-
Mobiele apps en WCM-systemen: ramkoers of synergie?
De afgelopen tien jaar was internet het overheersende online kanaal en platform voor online communicatie, en daarmee ook de technologie om deze communicatie te beheren: de Web Content Management (WCM) systemen. Elk stukje content, of dit nu tekst, een afbeelding, een video of geluidsbestand is, wordt tegenwoordig opgeslagen en gelabeld met metagegevens. Dagelijks worden er miljoenen pagina’s voor miljoenen websitebezoekers verwerkt door uitgebreide WCM-systemen. Grote groepen redacteuren werken real-time aan een of meer websites, mogelijk gemaakt door grote WCM-systemen. Weten hoe jouw website werkt en hoe je contact met je klanten en doelgroepen maakt, speelt in de meeste business-to-consumer organisaties een grotere rol dan ooit tevoren.
-
Gartner IT Expo 2011 dag 2: Fabric computing, de cross-channel app en privacy in de cloud
Eerder schreef ik al een verslag van dag 1, waarbij het onder andere ging over HTML5, de kansen en bedreigingen van cloud computing en Google Enterprise. Na een rondje La Ramblas gisteravond, was ik weer klaar voor een nieuwe dag van information overload. In dit verslag van dag 2 van de Gartner ITXpo 2011 (foto’s) in Barcelona komen onder andere fabric computing, de toekomst van mobiele app ontwikkeling en privacy in de cloud.
-
Gartner ITxpo 2011: Hoe technologie kan bijdragen aan je business
Van maandag 7 november tot en met donderdag 10 november 2011 is de Gartner ITxpo 2011 in Barcelona. Voor diegenen die het event niet kennen: Gartner is het grootste IT analistenbureau ter wereld (4300 medewerkers, 1.3 miljard dollar omzet) en zij organiseren deze congressen op alle continenten wereldwijd. Gartner richt zich met name op de fortune 500 en vlak daaronder, de grotere organisaties dus, en wat meer op IT dan marketing. GX Software had een stand op de ITxpo in Orlando, maar niet op deze in Barcelona. Hans Willem (onze CMO) en ik (CTO) zijn naar Barcelona gereisd om te luisteren naar de problematiek van de hedendaagse CIO, en te netwerken met Gartner, analisten, concurrenten, collega’s etc. Een verslag van dinsdag 8 november.
-
Customer Experience: Hoe los je het probleem van verschillende databases met klantgegevens op?
Voor een goed marketingresultaat moet de marketeer de klant zo goed mogelijk leren kennen. Dat is de manier om erachter te komen welke producten of diensten voor de klant interessant kunnen zijn. Marketeers proberen daarom alle klantgegevens samen te voegen in één database. Dit was twintig jaar geleden betrekkelijk eenvoudig, omdat klanten in die tijd vrijwel alleen gebruik maakten van de telefoon en fysieke winkels. Marketeers konden daarom alle relevante informatie gemakkelijk in één grote database opslaan.
-
Ben jij écht klaar voor cross-channel marketing?
Cross-channel marketing klinkt eenvoudig; volg je klanten via alle kanalen. Personaliseer je boodschap en pas hem aan aan de intenties, het gedrag en de gedachten van je klanten. Hoewel dat op papier eenvoudig lijkt, blijkt het in de praktijk een enorme uitdaging.
De moeilijkheid is dat bij een marketingstrategie die echt ‘cross-channel’ is en dus daadwerkelijk via alle kanalen loopt, niet je product of content centraal moet staan, maar de klant. De aandacht gaat vóór alles uit naar de klant en dat vergt een radicale aanpassing van organisaties, processen én technologie.
-
Multi-channelmarketing versus cross-channelmarketing
De woorden multi-channel en cross-channel worden vaak door elkaar gebruikt. Hoewel ze op het eerste gezicht dezelfde betekenis lijken te hebben, is er een subtiel maar zeer belangrijk verschil. In dit artikel ga ik in op de verschillen en overeenkomsten tussen multi-channel en cross-channel marketing.