Gijs Heerkens
Internetondernemer internetondernemer

Gijs Heerkens (1983) is een Nederlandse internetondernemer. Gijs is continu op zoek naar op te zetten innovatieve internetconcepten, waarin automatisering en uitbesteding centraal staan. Een voorliefde voor ondernemerschap, meer dan 5 jaar ervaring in online marketing en een Bachelor of Commerce-diploma zijn hiervoor de perfecte basis.
-
De trailing slash als oplossing voor enkele SEO-problemen
Bij het opzetten of optimaliseren van websites wordt vaak te weinig aandacht besteed aan één simpel leesteken; de trailing slash. Rechtlijnig gebruik hiervan kan enkele SEO-problemen voorkomen. Google en consorten zien bijvoorbeeld www.marketingfacts.nl/rubrieken/zoekmachine_marketing en www.marketingfacts.nl/rubrieken/zoekmachine_marketing/ als twee aparte pagina’s. Simpelweg omdat het twee verschillende URL's zijn.
-
Affiliatemarketing toepassen in de offline wereld
Affiliatemarketing is natuurlijk een fantastisch mechanisme om je product of dienst online te vermarkten op een “no cure no pay”-basis. Maar is dit ook offline toepasbaar? Dat is wat ik me afvroeg en heb uitgezocht.
Een van de eerste bedrijven die dit toegepast heeft, is natuurlijk Tupperware, met zijn befaamde “Tupperwareparty”. Daarbij geeft een medewerker van Tupperware uitleg over de producten. Dit gebeurt in het huis van een gastvrouw die vriendinnen, vrienden, familie en kennissen uitnodigt. Afhankelijk van de hoogte van de omzet ontvangt de gastvrouw (de affiliate dus) als beloning gratis producten.
-
Vier goede redenen om je tweets niet af te schermen
Regelmatig kom je nog Twitteraccounts tegen die afgeschermd zijn. Als je Twitter alleen wilt gebruiken om te communiceren met je vrienden, kan ik me dat voorstellen.
Maar wanneer je Twitter zakelijk in wilt zetten, is dat absoluut niet slim. Het is een eenvoudige instelling met “grote” gevolgen. Onder settings/instellingen vind je een vinkje om het afschermen in- en uit te schakelen.
In dit artikel lees je vier goede redenen om je tweets niet af te schermen.
-
1dayfly slaat plank mis met “verkoop je vrienden”-campagne
Gistermiddag kreeg ik een e-mail binnen van Roderick Voerman van 1dayfly. Hij vraagt me daarin of ik mijn vrienden wil verkopen in ruil voor korting. In eerste instantie dacht ik aan een grap, maar een simpele zoekopdracht op Twitter leerde mij dat ik niet de enige was die deze e-mail heeft ontvangen. Het blijkt een ouderwetse “tell-a-friend”-actie te zijn. Dit soort acties zijn natuurlijk niet meer van deze tijd. Bovendien wordt de wetgeving met betrekking tot e-mailmarketing op bijna alle punten overtreden.
-
Boris Veldhuijzen van Zanten herhaalt kunstje uit 2008
Boris Veldhuijzen van Zanten, de bekende Nederlandse internetondernemer die in mei 2008 in één weekend de eerste versie van het succesvolle Twitter Counter uit de grond stampte, is er opnieuw als de kippen bij met een analysedienst. Nu met SocialStatistics voor Google+.
Het verhaal vertoont veel gelijkenissen met Twitter Counter. Boris kwam op het idee, bouwde in een paar dagen een eerste versie en slingerde die online. Vervolgens ontstond een enorme buzz en binnen de kortste keren waren er 10.000 gebruikers. De eerste betalende “featured users” zijn inmiddels ook een feit. Ik stelde Boris enkele vragen.
-
Werking van #durftevragen op Twitter neemt af door toenemend misbruik
Het idee is nog steeds super; je stelt een vraag op Twitter en voegt de hashtag #durftevragen toe aan je tweet. Omdat veel mensen het medium monitoren op tweets rondom hun expertise, heeft je vraag hiermee een groter bereik. Overigens werkt dit alleen als je account niet privé is, omdat je anders niet in Twitter Search verschijnt.
Je krijgt hierdoor vaak binnen enkele seconden al reacties, uiteraard afhankelijk van je vraag. De hashtag wordt echter helaas steeds vaker misbruikt door (veelal) bedrijven die denken dat Twitter een promotietool is. Zij willen slim profiteren van het grote bereik van #durftevragen. Helaas begint de werking ervan hierdoor erg af te nemen.
-
Merendeel NL CEO’s niet actief op sociale media
Bij MarketingMonday hebben ze de afgelopen weken uitgebreid onderzoek gedaan naar het gebruik van sociale media onder de CEO’s van grote Nederlandse en Amerikaanse bedrijven. Gekeken is naar de activiteit van de leiders op de platformen Facebook, LinkedIn, Twitter en Hyves. Wat blijkt: 28 procent is actief op tenminste één netwerk, en 72 procent dus niet. Opvallend is dat Nederlandse CEO’s in het gebruik van sociale media voorlopen op hun Amerikaanse collega’s.
-
Nederlandse URL-shortener LNQ.me geeft interessante inzichten
Een maand geleden werd de Nederlandse URL-shortener LNQ.me gelanceerd. “Door de eigenschappen van andere shorteners te combineren, biedt LNQ.me een zeer compleet alternatief waarmee niet alleen links kunnen worden verkort, maar ook gevolgd en gemeten,” aldus de oprichters van de dienst. Vorige week werd al de eerste update doorgevoerd en de oprichters hebben veel ambities.
-
Adversitement komt met correctiemodel voor online data
De invoering van een strenge cookie-wetgeving in Nederland lijkt een kwestie van tijd. Voor de online marketeer is dit slecht nieuws. De opmars van ‘do-not-trackfuncties’ en de steeds beperkter wordende levensduur van cookies hebben een grote invloed op de betrouwbaarheid van online bezoekersdata, dat als uitgangspunt geldt voor belangrijke beslissingen. Analyticsspecialist Adversitement heeft hiervoor een oplossing bedacht en introduceert een correctiemodel dat de betrouwbaarheid van online analytics inzichtelijk maakt, genaamd ActCorrect.
-
Een kijkje in de keuken van Pasfoto.nu
Ruim een maand geleden werd Pasfoto.nu gelanceerd (persbericht), een internetconcept van twee internetondernemers, waaronder ikzelf. In deze posting geef ik een kijkje in de keuken van Pasfoto.nu tijdens de eerste maand van deze nieuwe website. Aan bod komen onder andere de testfase, marketingstrategie, aanpak, cijfers, obstakels en toekomstplannen. En natuurlijk ben ik zeer benieuwd naar wat jullie van het concept vinden.
-
Inzet subdomeinen kan veel beter
Veel websites maken nog geen gebruik van “vriendelijke” subdomeinen. Opvallend is dat ze daarentegen wel bijna allemaal het overbodige www. gebruiken. Het subdomein is het eerste deel van de URL dat voor de domeinnaam en de landextensie staat. Bijna altijd wordt het standaard subdomein “www.” gebruikt, wat in mijn ogen nietszeggend en overbodig is. Zowel voor de bezoeker als voor zoekmachines.