-
Mobiel als verkoopkanaal: mobiel betalen
De laatste jaren is het aantal diensten op mobiel internet fors toegenomen. Er gaat haast geen dag voorbij zonder lancering van nieuwe mobiele proposities. Niettemin worden de hoge verwachtingen van m-commerce, met mobiel als verkoopkanaal, nog niet waargemaakt. Deze verwachtingen zijn gebaseerd op het overweldigende succes van e-commerce in combinatie met de sterke groei van het aantal mensen dat inmiddels ook mobiel online is (geschat op 3 à 3,5 miljoen in NL). Bijna 10 miljoen Nederlanders kochten al minstens één keer online en de frequentie neemt ook toe. Het is logisch om dit succes door te trekken naar het mobiele kanaal. Bij nadere beschouwing blijkt dat het achterblijvende aanbod van mobiele winkels mede komt door de beperkte mogelijkheden om mobiel te betalen. Met het whitepaper Mobiel als verkoopkanaal: mobiel betalen (pdf, hieronder op SlideShare) wil OMI² bijdragen aan de kennis op dit gebied.
-
Best of Mobile: 30 mobile cases
Vorige week hebben we met OMI Best of Mobile gelanceerd: een boekje met 30 verrassende toepassingen van mobiel internet met onderwerpen als: location based services, applications, mobiele websites, SMS-diensten en QR-codes. De cases zijn ingebracht door retailers, B2C dienstverleners, uitgevers, overheid en financiële instellingen. De auteurs beschrijven de cases op een concrete, leesbare wijze met drie screenshots, een achtergrondverhaal en veel concrete cijfers over behaalde resultaten. Download hier Best of Mobile (pdf) of bekijk het boekje online (hieronder ook de SlideShare). Best of Mobile geeft je inzicht in:
-
Mobile Internet is booming: Observaties Mobile Convention
Donderdag 1 april werd in de Beurs van Berlage de eerste Mobile Convention Amsterdam (MoCoAms) gehouden. Volle bak met achthonderd bezoekers. Veel boeiende sprekers en aansprekende cases waaruit, wat mij betreft dan, naar voren komt dat mobiel internet de komende jaren hét medium is waar dé media ontwikkelingen zullen plaats vinden: ‘Mobile Internet is booming’. In dit artikel enkele observaties van deze interessante dag.
-
App store hysterie of blijvertje
De Netsize Guide 2010 is zeer aan te raden, als je de kansen die mobiel internet biedt, beter wil begrijpen. Naast het gebruikelijke uitgebreide cijfermateriaal van 47 landen wereldwijd bevat de Guide interessante interviews over actuele zaken rond het eco systeem van Mobile Internet. Al lezend, kwam ik enkele doorkijkjes rond app stores en browsers tegen, die ik anderen niet wil onthouden. Na het initïele succes van Apple in 2008 bij de lancering van de iPhone zijn verschillende wereld spelers in 2009 met hun eigen app store gekomen. Volgens Patrick Mork, VP Marketing van Getjar, zijn er nu een spectrum met aan de ene kant ‘open, fluid, democratic app stores’ (bijv. Android market en Getjar) en is er aan de andere kant een ‘super?closed app stores, extremely rigid – yet a very well oiled machine’ (Apple).