Rutger Teunissen
Oprichter 24sessions.com

Rutger is de bedenker en oprichter van 24sessions.com, de SAAS oplossing voor online advies.
-
Vijf hete startups van #TNWEurope
Tijdens The Next Web Conference 2014 mochten niet alleen erkende sprekers hun praatje houden, ook gloednieuwe startups kregen een podium om zich te presenteren aan de wereld. De hoofdzaal stond vol met springerige ondernemers die hopen dat TNW hun springplank naar internationaal succes wordt. Of de nieuwe multi-billion business er tussen stond, moet nog blijken, maar deze vijf vond ik de moeite waard!
-
Wat is gamification nou eigenlijk?
Een tijd geleden vroeg Danny Oosterveer me voor het Marketingfacts Jaarboek 2013/2014 een stuk te over gamification te schrijven. In deze blog wil ik dit verhaal ook online met jullie delen. Er wordt online best veel geschreven over gamification, maar dat is lang niet altijd juist. In deze blog komt aan de orde wat gamification is, wat het behelst (en vooral wat niet) en welke gamification-technieken je als marketeer ter beschikking hebt.
-
De fan journey: niet klantgericht, maar radicaal bijzonder
De customer journey is inmiddels een bekend begrip bij de meeste organisaties: alle opeenvolgende interactiemomenten tussen een bedrijf en haar klant zodanig ingericht dat het een vloeiend en klantgericht proces is. Maar is een vloeiend en klantgericht proces voldoende? Misschien wel om mee te kunnen doen, niet om het verschil te maken. Niet om fans te creëren die een bijzondere ervaring met jouw organisatie uit enthousiasme delen met anderen!
-
De toekomst van gamification in Nederland
Onderzoeksbureau Gartner kwalificeerde gamification in 2011 als een van de trends die een sterke groei zullen doormaken. Het bureau voorspelde zelfs dat in 2014 gamified dienstverlening net zo belangrijk voor consumenten is als Facebook, Amazon en eBay en dat in 2015 bij meer dan 50% van de bedrijven die zich met innovatie bezighoudt gamification een vast onderdeel is van het innovatieproces. Maar wat is de visie van het Nederlandse bedrijfsleven op gamification? Wij vroegen het 15 managers in marketing, HR en ICT.
-
Gamification in het onderwijs
“The education system already is a game -- just not one that is well designed”, (Rajat Paharia).
In veel artikelen die worden geschreven over gamification, worden de kansen voor het inzetten van gamification in het onderwijs uitgelicht. Als student mag ik dagelijks aan den lijve ondervinden hoe het er aan toe gaat in het onderwijs. Graag licht ik vanuit mijn oogpunt de kansen van gamification in het onderwijs toe.
In de basis is het onderwijs al opgebouwd als een game, waarin je punten kunt halen, uitdagingen krijgt aangeboden en stijgt van klas naar klas. Maar er is een aantal zaken dat beter ontworpen kan worden als je lessen trekt uit de wetten die gamemakers al jarenlang toepassen.
-
Facebook-content: tips en voorbeelden
Facebook is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Het is dan ook niet gek dat bedrijven massaal merkpagina's starten en promoten. Facebook-pagina's kunnen zorgen voor merkbeleving, merkidentificatie, feedback, collaboratie en uiteindelijk ook een verhoging van de sales en loyaliteit. Maar wat is nou de meest effectieve content op Facebook?
-
Hoe maak ik een smartphone-game?
Stel, je wordt op een dag wakker met een idee: waarom speel ik op m’n iPhone wel Scrabble en Pictionary tegen m’n vrienden maar is er nog geen sociale quizgame? Quizzen vindt toch iedereen leuk? We roken een kans en zijn BattleQuiz op dit moment aan het maken. Omdat er ongetwijfeld meer mensen zijn die er over na denken om een game of app te maken leek het ons interessant om onze ondervindingen met jullie te delen. Sander Vessies schreef al hoe je app in de top 10 komt. Wij delen de komende tijd onze ervaringen, keuzes, tips en fouten met jullie.
-
Gamification in B2B
Gamification is het toepassen van speldenken en speltechnieken. Eerder schreef ik al over gamification in de praktijk, gamification in Nederland, wat gamification niet is en de kansen voor gamification in organisaties. Maar ook voor B2B-gamification zijn er volop kansen. Hoog tijd dus om ook die kant van gamification te belichten!
-
Gamification in de organisatie
Gamification is het toepassen van speldenken en speltechnieken. Eerder schreef ik al over gamification in de praktijk, gamification in Nederland en wat gamification niet is. Hoewel de meeste aandacht uit gaat naar B2C-gamification zijn er ook volop kansen om gamification succesvol toe te passen binnen de organisatie. Bijvoorbeeld om medewerkers te motiveren of gezond te houden!
-
Fanminded worden, eigenlijk best simpel
Bedrijven besteden fortuinen aan top-level customer centricity projecten. En vaak is dan, na een jaar de cijfers te hebben bestudeerd en de managers te hebben gesproken, de uitkomst ervan dat het bedrijf de klant centraal moet stellen. What’s in a name! Marketeers laten zich regelmatig inspireren met visionaire workshops van inspirerende goeroes die ze vertellen dat ze hun hart moeten openen om een emotionele relatie met de klant aan te gaan.
-
De voor- en nadelen van de nieuwe Facebook Timeline for Pages
Na de introductie van de nieuwe Timeline voor jou en je vrienden zijn nu ook de merken aan de beurt. Gisteren schreef Danny Oosterveer al wat de belangrijkste wijzigingen van de nieuwe timeline zijn. De reacties van onder andere Anneli Rispens inspireerden me om de voor- en nadelen voor bedrijven eens goed op een rijtje te zetten.
-
Gamification in Nederland
Een tijdje terug schreef ik een blog over gamification in de praktijk. Toen beloofde ik jullie een nieuw deel met enkel Nederlandse voorbeelden. Hieronder lees je over vijf verschillende toepassingen van gamification in Nederland die elk op hun eigen manier gebruikersgedrag stimuleren door speldenken en speltechnieken toe te passen.
-
Bob Postma over de Superfans community van Lay’s
Twee maanden geleden lanceerde Lay’s de fancommunity Lay’s Superfans op Facebook. Geen grote tijdelijke campagne maar een langdurige community voor alleen de grootste fans van Lay’s. Tijd voor een interview met Bob Postma, brand manager Lay’s en verantwoordelijk voor deze community.
Disclaimer: Ik ben zelf namens Fanminds betrokken geweest bij de ontwikkeling van de community. Met dit interview geeft Lay’s de Marketingfacts bezoekers een kijkje achter de schermen. -
Sinterklaas, fan engagement extraordinaire
10 miljoen Nederlanders hebben vooral maandag weer ultiem van zijn aanwezigheid genoten. Sinterklaas. Wie kent hem niet? En wie houdt niet van hem? Sinterklaas is misschien wel de meest bewonderde persoon in de Nederlandse cultuur. En met de grootste fanclub. Niet zo gek. Hij geeft kinderen cadeaus en snoepgoed, ontlast ouders tijdelijk van hun opvoedkundige taak, geeft een boost aan de economie en is een bindmiddel in de sociale structuur.
-
Gamification in de praktijk
Gamification is het integreren van spelmechanismen in niet-spelgerelateerde omgevingen om gedrag te stimuleren. Gamification past leerervaringen uit de gamewereld toe in alledaagse zaken. Met als resultaat: verhoogde activiteit, loyaliteit, betrokkenheid en meer fun!
Natuurlijk wordt gamification enorm gehyped. Maar als je voorbij de hype kijkt en er dagelijks mee werkt kom je allerlei goede voorbeelden tegen! Deze voorbeelden laten zien hoe gamification in de praktijk werkt en wat we ervan kunnen leren.