Michel Hendriks
Marketing Relationship Specialist IKEA

Michel werkt als Marketing Relationship specialist bij IKEA, waar hij zich bezig houdt met de e-mail marketing voor Nederland.
-
De succesfactoren en valkuilen van een DMP
De commissie Digital Transformation van de DDMA, brancheorganisatie voor data driven marketing, organiseerde onlangs een middagsessie over datamanagementplatformen (DMP’s). Deze platformen helpen je data te centraliseren, te segmenteren en vooral te activeren voor verschillende kanalen. In de presentaties en de bijbehorende discussies kwamen veel learnings aan de orde waarmee je rekening moet houden als je met een DMP aan de slag gaat, die ik graag met je deel.
-
Gmail gaat responsive e-maildesign ondersteunen
Wat e-mailmarketing betreft vallen Pasen en Pinksteren dit jaar op dezelfde dag: op 14 september om precies te zijn. Op die dag kondigde het Gmail-team namelijk aan binnen enkele weken responsive design te gaan ondersteunen. En dat is goed nieuws voor zowel e-mailmarketeers als -ontvangers.
-
9 e-mailmarketinggeheimen van eBags
De Amerikaanse retailer eBags is gespecialiseerd in, je raadt het al, tassen. Het assortiment van eBags omvat meer dan 50.000 producten van ruim 550 merken. Toch hebben ze geen enkele tas op voorraad, eBags werkt volledig op basis van dropshipping. Sinds de lancering in maart 1999 verkocht eBags meer dan 18 miljoen tassen. Op de eCommerce Conference in Melbourne lichtte mede-oprichter Peter Cobb onlangs toe dat e-mailmarketing daarin een belangrijk aandeel heeft. Testen, meten, maar vooral creatief zijn: e-mailmarketing anno 2013.
-
E-mailmarketing wordt mobiel
Aan het einde van 2012 zal e-mail vaker met mobiele apparaten worden gelezen dan met desktop- en webmail-clients. Dat zegt Return Path, ’s werelds grootste organisatie die e-mail deliverability helpt verbeteren. In een recent onderzoek komen ze met nieuwe cijfers over het gebruik van verschillende soorten e-mailclients, maar geven ook inzicht in hoe het gebruik van mobiele apparaten het gedrag van consumenten beïnvloedt. Tel daarbij op dat meer dan 50% van de marketeers niet blijkt te weten hoeveel ‘mobiele subscribers’ ze bedienen en de boodschap is duidelijk: e-mail en mobiel, tijd om er voor te gaan zitten!
-
Minder spam en phishing mails dankzij DMARC
Om te voorkomen dat de e-mail die je verzendt als spam wordt aangemerkt, is het onder andere van belang dat je gebruik maakt van authenticatiemogelijkheden als SPF en DKIM. De manier waarop ontvangers met die authenticatie omgaan wisselt echter nogal, waardoor de effectiviteit ervan niet optimaal is. Om daar verandering in te brengen is er nu DMARC; Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance. Onder andere gesteund door giganten als Google, Facebook, Microsoft, Yahoo en PayPal, lijkt DMARC echt een stap voorwaarts in de strijd tegen spam en phishing mail.
-
Het belang van een goede orderstatuspagina
Een belangrijk, maar kostbaar, aspect van e-commerce is het beantwoorden van klantvragen. Werken aan het terugdringen van het aantal klantvragen is dan ook al snel de moeite waard. Een belangrijk deel van de vragen bij een gemiddelde webshop betreft de status van een bestelling, zogenaamde WISMO (Where Is My Order?) vragen. Om dit soort vragen te voorkomen is een goede orderstatuspagina onmisbaar. Maar wat maakt een goede orderstatuspagina, en hoe gaan grote Nederlandse webshops hiermee om?