Frank Meeuwsen
Content lead Kaliber Interactive

Frank is sinds 2000 actief als blogger. De laatste jaren is hij een actief voorstander van het open internet en het indieweb: Hou controle over je eigen domein, je eigen data en eigen netwerk.
Op zijn blog https://diggingthedigital.com/ schrijft hij over deze ontwikkelingen.
-
Nee, de nieuwsbrief is niet dood. In tegendeel!
E-mailnieuwsbrieven zijn met een opmars bezig. Lees hier welke trends er allemaal zijn en hoe nieuwsbrieven verder kunnen gaan dan de transactionele relatie die je nu hebt met je klant.
-
10 jaar webloggen in Nederland, de Bloghelden komen eraan!
Het is feest! Dit jaar is het 10 jaar geleden dat de eerste weblog in Nederland startte. Bright had al een geweldig artikel met de pioniers uit de Nederlandse weblogwereld. Wie de eerste blogpost in Nederland nu echt maakte, daar zullen we het nooit over eens worden. Maar feit is dat we dit jaar een jubileum hebben in Nederland. Een paar maanden geleden zat ik weer eens te peinzen over dat tienjarig bestaan en ik bedacht me: “Waarom er geen boek over maken?” Ik ben sinds 2000 erg nauw betrokken geweest bij een hoop activiteiten in de Nederlandse weblogwereld. Van Weblogmeetings via Dutch Bloggies tot Businessblogmeetings, ik was erbij of heb ze georganiseerd. Na tien jaar is het dan wel eens tijd om dat te vereeuwigen op papier en online.
-
Guerrilla Generator maakt creatieven overbodig?
Aan het einde van het jaar is het altijd goed om eens in de glazen bol van het nieuwe jaar te kijken. Een van de mogelijke veranderingen in 2009 is het einde van de traditionele reclamebureau’s zoals we ze kennen. De FHV’s, Ogilvy’s, UbachsWisbrun/JWT’s etc van deze wereld, ze zullen in 2009 ophouden te bestaan. Langs alle kanten wordt aan het bestaansrecht van deze creatieve hotspots geknaagd. Is het niet door de interactieve bureaus die complete accounts overnemen, dan is het wel door de hypergenetwerkte, altijd-in-verbinding-staande, co-creatie-klaarstaande consument! Afgelopen week is de definitieve nagel aan de doodskist van de creatieve industrie gelanceerd: De Guerrilla Generator...
-
Google Knols, een experiment met User Generated Encyclopedie?
Op de officiele Google blog is een post geplaatst over een nieuw, invitation-only experiment genaamd Knols, ofwel “units of knowledge”. Knols zijn pagina’s geschreven door experts op elk denkbaar gebied. De pagina’s worden gemaakt door een eigen CMS binnen Google en zullen speciaal belicht worden bij relevante zoekresultaten. Gaat Google hier de aanval aan op Wikipedia? Een korte uiteenzetting over de nieuwe dienst die waarschijnlijk begin volgend jaar live gaat
-
Nieuwe opzet Weblogawards Dutch Bloggies
Het is weer zover, het prijzencircus van de Dutch Bloggies gaat weer van start. De 8e editie van de Dutch Bloggies gaat 1 december van start. Vanaf deze datum kunnen Nederlandstalige weblogs zich opgeven op Dutchbloggies.nl. De prijzen worden traditioneel in het voorjaar van 2008 uitgedeeld op een feestelijke uitreiking. De verkiezingen zijn een initiatief van de Stichting Dutch Bloggies. Elk jaar verandert er wel weer iets. Dit jaar is geen uitzondering. Er zijn 20 categorieën, verdeeld in twee delen: de winnaars van 6 categorieën zullen gepresenteerd worden tijdens de feestelijke uitreiking in maart 2008 in het Stadhuis van Den Haag en 14 thematische categorieën zullen online bekend worden gemaakt. Tevens zijn de nominaties verdwenen en hebben plaatsgemaakt voor de kandidering. Elke weblog zal zichzelf moeten opgeven om mee te dingen.
-
Google start met gadgetadvertenties
De advertentiemogelijkheden in het Google netwerk zijn weer verder uitgebreid. Nu met Google Gadget Advertenties. Ik dacht dat het mogelijk werd om te adverteren in widgets op websites, maar het is iets anders. “Websites-in-websites” noemen ze het zelf. Ofwel een Flash/Ajax achtige advertentie waarin je door tabjes en navigatie meer kunt vertellen dan in een normale banner. Nieuwe mogelijkheden voor de mediabureau’s lijkt me.
-
Eerste Nederlandse Lifehackingcongres
Op vrijdag 22 juni a.s. wordt tijdens het Exposure07 festival in de Harmonie te Leeuwarden het eerste Nederlandse Lifehacking congres gehouden. Lifehacking is een mix tussen time-management, kennis-managament en persoonlijke ontwikkeling, met een vleugje web 2.0 en een vleugje MacGyver.
Lifehacking leert je hoe informatie opspoort, organiseert, filtert en deelt, overzicht houdt en het voorkomt informatiestress, een toenemend probleem in onze moderne samenleving. Lifehacking gaat over meer doen, in minder tijd met minder stress, zodat je slim kunt bewegen in de informatie en netwerksamenleving.
-
Dutch Bloggies na 1 week nomineren
Vanuit weblogmagazine about:blank ben ik betrokken bij de organisatie van het jaarlijkse prijzenfestijn voor nederlandse weblogs, de Dutch Bloggies (DB’s). Sinds 2004 reiken we deze prijzen ook daadwerkelijk uit en mogen we ons elk jaar weer in meer (serieuze) belangstelling verheugen. Ook de komende editie van de DB’s zal weer groter, diverser en spannender worden. In samenwerking met eventbureau Dutch Blend gaan we in maart van dit jaar een mooie avond wegzetten (jawel, geen zaterdagmiddag meer!) waar we de genomineerden en de prijswinnaars in het zonnetje willen zetten.
Ik wil jullie graag wat inzicht geven in het verloop van de eerste week nomineren en wat voor interessante ontwikkelingen we zien. Hopelijk stimuleert het jullie om ook een of meerdere nominaties achter te laten. Dit kan nog tot 21 januari. -
Shumi en Shell doen het viraal
Coureur Michael Schumacher mag dan het internationale racecircuit hebben verlaten, hij blijft vrolijk in de schijnwerpers staan. Samen met Shell gaat hij het virale pad op. Wat gaat Schumacher doen? Drie mogelijkheden...
Een interessante zet van een merk wat doorgaans niet heel veel op het virale pad doet. Ik kan me tenminste niets echt online-erigs van Shell herinneren. Ook de andere benzine-maatschappijen laten niet vaak van zich horen online. Hoe komt dat? Onwil? Onmacht? Regelgeving?
Op Youtube zijn de video’s al tienduizenden keren gezien en zijn de reacties over het algemeen erg positief. Nu is het natuurlijk wachten op Jos Verstappen of andere coureurs die hun talenten op video tentoonspreiden.
-
Google koopt YouTube voor 1,65 miljard dollar
Van gerucht naar waarheid in slechts enkele dagen. Zojuist is bekend geworden dat Google de videosite Youtube heeft gekocht voor het astronomische bedrag van 1,65 miljard dollar. Er is een conference call en webcast beschikbaar met de details.
Techcrunch heeft een overzicht hoe de deal er is gekomen.
-
Amazon Unbox met videodownloads
Amazon is gestart met de langverwachte videoservice. Op Amazon Unbox kun je zowel TV series als films downloaden. Dit kun je direct doen of via de Amazon Unbox Player. Helaas laat een kleine steekproef zien dat de video’s alleen voor klanten in de US beschikbaar zijn. De video’s kunnen veelal op meerdere devices worden geplaatst, de prijzen beginnen bij $1,99 voor de TV series tot zo’n $15,00 voor de films.
Ik ben benieuwd of Apple komende week ook met een dergelijke service komt en of Amazon inderdaad de iPod-gigant een gevoelige (first mover) slag toebrengt op het digitale video verhuur-slagveld.
-
Ook Second Life niet veilig voor aanvallen
Als je dacht dat je in Second Life wel veilig zou zijn voor digitale aanvallen, kom je toch bedrogen uit. Linden Lab maakte gisterenavond bekend dat op 6 september de database met gebruikersinformatie is aangevallen en een onbekend aantal gegevens op straat terecht zijn gekomen. De ongecodeerde gegevens bevatte onder meer de loginnamen en wachtwoorden van SL-residents, zoals de gebruikers worden genoemd. Creditcard data is niet in handen van derden terecht gekomen.
Interessant in de situatie is het feit dat Linden Lab per direct de wachtwoorden van alle gebruikers heeft veranderd. Met andere woorden, of je nu wilt of niet, je zult je wachtwoord moeten veranderen om weer in SL te komen. Techcrunch heeft meer details en speculaties over de oorzaak van de hack.
Het was te verwachten dat dit ging gebeuren. Het aantal deelnemers in Second Life is de laatste twee maanden verdubbeld. Hoe meer deelnemers, hoe interessanter je platform wordt voor kwaadwillenden.
-
Postbank en Visa: goede sier met 10 jaar oud idee
Een oplettende lezer stuurde ons het volgende bericht:
In de media is de afgelopen maanden veel bericht over de ‘Pimp je pinpas’ actie van de Postbank, waarbij klanten hun eigen Postbank pas kunnen ontwerpen. Na het succes van de gepersonaliseerde pas, zijn ook SNS en Visa hiermee gestart.Maar als deze bedrijven hadden opgelet hadden we dit idee 10 jaar geleden al kunnen uitvoeren. In 1997 is exact dit concept namelijk al gepubliceerd in het onder marketeers toch niet onbekende boek “Enterprise One-to-One” van Don Peppers en Martha Rogers.
-
iTunes komt met film verhuur?
Een interessant gerucht doet zich deze dagen de ronde in technische kringen: “With three weeks until Apple’s Worldwide Developers Conference, Think Secret has learned exclusively that CEO Steve Jobs will use his keynote address to announce the debut of movie rentals through the iTunes Music Store.”
Dit zou betekenen dat de films uitgerust zijn met een speciale tijdscodering die na een periode het afspelen verhindert. Apple probeert al tijden de grote studio’s zo ver te krijgen om digitale downloads mogelijk te maken en het lijkt er op dat digitale verhuur het enige werkbare model is voor de filmgiganten als Warner Bros en Disney. Zij hebben samen met Universal en Paramount een overeenkomst met Apple voor deze extensie op het iTunes platform.
Op 7 augustus weten we of het werkelijk zo is. Dan vindt de jaarlijkse Developers Conference plaats. -
Burger King gaat eigen film maken
Hadden we al advertenties voor de films, in de pauze, product-placement en rondom films, nu gaat het nog verder. Crispin Porter & Bogusky, het reclamebureau van Burger King, is een script aan het schrijven voor een BK-film. Het verhaal speelt zich af boven een BK restaurant (wie wil daar nu wonen?) en schijnt meer “What’s eating Gilbert Grape” dan “Dude, where’s my car?” te zijn.
Ik vraag me af of het echt een bioscoopfilm gaat worden of een “straight to DVD”-release.