Roeland Pater
(Freelance) online marketeer Scale.nl

Freelance online marketeer met een focus op SEO, content marketing en creatieve campagnes die beiden samenbrengen op weg naar thought leadership. Werkt voor bedrijven die de wereld een beetje beter en slimmer maken. Tevens beschikbaar voor nieuwe projecten: http://scale.nl
-
Hoe de presentatie van content minstens zo belangrijk is als de kwaliteit ervan
Content is king, thought leadership, SEO… er is al heel veel geschreven over de leidende rol van content in het hedendaagse marketing-landschap. Niet zonder reden uiteraard. Want waar zouden we zijn zonder die constante stroom van hoogwaardige informatie - het liefste nog real-time en op maat? Maar er is een verschuiving gaande, zo lijkt het. Mede door die enorme focus op het produceren van content is er een overload aan informatie – en worden lezers met de dag kritischer. De drang naar een hoogwaardige presentatie van content overstemt de vraag naar die informatie zelf. Hoe kunnen we daar mee omgaan?
-
3 ‘seo-factoren’ die eigenlijk helemaal niet bestaan
SEO, zoekmachine-optimalisatie, is een lastig en soms nogal een abstract onderwerp. Er gaan veel verhalen over rond. Sommige terecht, andere zijn simpelweg verzonnen. De moeilijkheid zit hem in het feit dat seo nu eenmaal voor een groot deel abstract ís. Als we kijken naar het Google-algoritme, is er gewoon veel dat we niet weten - of althans niet zeker weten. Daarmee zijn er ook veel seo-factoren die als zodanig worden gezien - maar dat eigenlijk helemaal niet zijn. Een rondje over het web levert een stortvloed aan dat soort factoren op. Vandaag bekijken we er drie die veel genoemd worden. En leg ik uit waarom ze niet bestaan.
-
Social media als marketingaanjager voor het MKB
Volgens het CBS zit ruim een derde van de Nederlandse bedrijven op Twitter, boven het Europese gemiddelde. Maar hoe doen ze het daar? Een onderzoek van Staples (uit 2013) laat zien dat meer dan de helft van de bedrijven in het MKB-segment niet weer hoe social media hun bedrijf kan helpen. Social media kan een echte marketing-aanjager zijn, zonder dat het veel hoeft te kosten. Maar hoe pak je dat precies aan?
-
Copywriting voor e-commerce: schrijvend naar meer omzet
‘Content is king’, dat is we met z’n allen al jaren roepen. En daar valt nog steeds weinig tegen in te brengen. Maar wanneer we specifiek naar e-commerce kijken, is content helemaal niet ‘king’. Webshops lijken content, en dan in het bijzonder de teksten, te weinig aandacht te geven. Uiteraard zijn er ook veel positieve uitzonderingen, maar het is duidelijk dat copywriting vaak geen prioriteit heeft.
-
Ondergewaardeerde e-commerce-elementen die je moet aanpakken!
Het Nederlandse e-commerce-landschap blijft maar groeien. Volgens de Thuiswinkel Marktmonitor werd er afgelopen jaar negen miljard uitgegeven (tegenover 8,2 miljard in 2010) in de webwinkels die ons land rijk is, ondanks de crisis die zoveel markten negatief beïnvloedt. En toch is er ook een keerzijde aan al dat succes. Er is een reeks aan webwinkels die de overall kwaliteit omlaag haalt door simpelweg niet te denken vanuit de bezoeker, terwijl dat toch het uitgangspunt moet zijn. In die shops zie je elementen die niet de aandacht krijgen die ze verdienen. Het resulteert in een ontevreden bezoeker en een hapering in de omzet. En juist bij die webwinkels zijn er punten aan te wijzen die dit probleem zullen oplossen, vandaar dat ik de vijf meest ondergewaardeerde elementen op een rijtje heb gezet. We willen kwaliteit!