Yorick Voorthuijzen
E-commerce Marketing Specialist Tomorrowmen

Yorick is E-commerce Marketing Specialist en eigenaar bij Tomorrowmen. Hij heeft een passie voor SEA & Mobile. Naast het adviseren van bedrijven in online marketingstrategieën verzorgt hij trainingen op het gebied van digitale marketing & E-commerce. Over trainen gesproken: In zijn vrije tijd bereidt hij zich voor op de tocht der tochten, de 11-stedentocht. Hij weet het namelijk zeker: It Giet Oan!
-
Hoe instant apps mobiel gedrag en advertising gaan veranderen
Op 6 juni 2016 publiceerde Thomas van Manen een artikel op Marketingfacts waarin hij beschreef waarom apps nog helemaal niet dood zijn. Vlak daarvoor werd op de Google I/O in Mountain View, California, de functionaliteit rondom instant apps gepresenteerd: het gebruik van apps zonder deze op je telefoon te installeren. Inmiddels zijn we een jaar verder en zijn er 50+ instant apps live. Daarbij werd tijdens de laatste I/O conference van Google bekend dat het ontwikkelen van instant apps nu open is voor iedereen. Wat is er gebeurd sinds de lancering en hoe gaat de ontwikkeling van instant apps onze mobiele gedrag veranderen?
-
Datamanagementplatformen
Slim adverteren met datafeeds
Deze weken verschijnen er veel artikelen over datamanagementplatformen (DMP's) hier op Marketingfacts. Veelal wordt daarbij over DMP's gesproken in de vorm van het centraliseren van data vanuit verschillende systemen en het gebruiken van deze data voor automation en slimme bedrijfsoptimalisaties. Laten we ook eens kijken naar de rol van productgerelateerde data als basis van marketing en optimalisaties. Wat heb je voor informatie nodig om slimme marketing te kunnen voeren op een groot assortiment met producten en diensten? En wat zijn slimme methoden om verrijkte productinformatie in te zetten om betere resultaten te boeken met adverteren? Ik neem je graag mee in de slimme optimalisatietips op het gebied van feedmarketing.
-
De toekomst van search: multiscreen strategieën & optimalisatie met bestaande doelgroepen
11 februari en dat betekent maar één ding: Friends of Search. Het jaarlijks terugkerende evenement met alles over de wondere wereld van search vond dit jaar plaats in de Kromhouthal in Amsterdam, met 500 bezoekers ook dit jaar weer stijf uitverkocht. Op het programma vonden we 22 sprekers uit binnen- en buitenland die ons meenamen in de laatste ontwikkelingen op het gebied van SEO & SEA. We waren erbij en hebben een selectie van een aantal interessante presentaties voor je op een rij gezet.
-
Personalized search, automatisering en hebben we het nog over mobile? #FOS15
De tweede editie van het Friends of Search-event was nog niet aangekondigd of de kaarten waren al uitverkocht. Friends of Search, het congres over de belangrijkste ontwikkelingen in de wereld van zoekmachines, heeft zich gemanifesteerd als een van de belangrijkste search-evenementen in Nederland. Het vond dit jaar plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam met een line-up van 17 sprekers van nationale en internationale allure. Waar gaat het de komende jaren met search naartoe? Wij waren erbij en hebben ook dit jaar weer een selectie van interessante updates voor je verzameld.
-
iBeacons: mobiele marketing op fysieke locaties
In een eerdere blogpost van Roman Solarz over mobiele marketing tijdens Google's Agency Event kwam naar voren dat volgens recente cijfers van Google 26 tot 37 procent van research op een smartphone tot een in-store (offline) aankoop leidt. Omdat volledig doormeten van online inspanningen naar offline doelstellingen vaak nog niet helemaal mogelijk is, wordt er veel gespeculeerd over hoeveel waarde mobiele apparaten kunnen uitoefenen op het behalen van deze offline doelstellingen. Meer en meer worden online marketingproducten omgevormd met specifieke smartphonefunctionaliteiten die aan offline doelstellingen kunnen bijdragen. Denk aan click-to-call ads en de mogelijkheid om op basis van de GPS-functionaliteit advertenties te tonen aan gebruikers in de buurt. Een recente ontwikkeling is de lancering van iBeacons, die online en offline nu nog dichter bij elkaar brengen.
-
KLM bereikt stijging van smartphone-boekingen met 34 procent
Vliegtickets boeken via een smartphone, bij KLM is het heel eenvoudig. Toch bleef de conversie op dit specifieke device lange tijd achter. KLM ontwikkelde een concept om haar klanten het gemak van smartphoneboekingen te laten inzien. Samen met StormMC werden mobiele campagnes opgetuigd die via social en display-advertising tot mooie resultaten leidden. Met dit concept slaagt KLM erin om de consument te overtuigen van het gemak van smartphoneboekingen en bewijst KLM dat mobiele marketing wel degelijk kan converteren.
-
De toekomst van search: search experience optimization en personalized search
Theather Tabacco in het centrum van Amsterdam was afgelopen donderdag het podium voor nationale en internationale sprekers met search als gemene deler. Het evenement 'Friends of Search', dat met 250 plaatsen stijf was uitverkocht, had een programma met 14 verschillende sprekers. Wij waren erbij en hebben een selectie van interessante presentaties beschreven.
-
Hoe je met Remarketing Lists for Search Ads je search-campagnes boost
Begin deze zomer lanceerde Google een nieuwe product binnen Google AdWords: Remarketing Lists for Search Ads, oftewel: RLSA. RLSA, dat inmiddels voor iedereen beschikbaar is, stelt adverteerders in staat om het gedrag van website bezoekers en zoekgedrag binnen google te combineren. Een interessante functionaliteit, waarvan de eerste tekenen veelbelovend zijn. Wat RLSA precies betekent? Ik ga het uitleggen en geef wat handige tips mee om met RLSA je search performance te boosten.
-
Google Adwords maakt conversies tussen browsers en devices inzichtelijk
Begin dit jaar lanceerde Google de, volgens eigen zeggen, grootste update in Adwords sinds 5 jaar: Enhanced Campaigns. Sinds juli jl. is het daardoor niet meer mogelijk om mobiel, tablet en desktop apart van elkaar te targeten. Google zette daarmee de toon en vertelde de markt terecht dat consumenten alle devices door elkaar gebruiken, maar dat veel marketingcampagnes en websites hopeloos achterlopen op dat consumentengedrag.
Eén van de belangrijkste punten van kritiek heeft betrekking op de meetbaarheid van cross-device conversies. Veel adverteerders willen best adverteren op mobiel, mits ze ook inzichtelijk hebben dat dat direct of indirect tot conversies leidt. Maar dat inzicht ontbreekt in Adwords. Nu komt Google met het langverwachte antwoord met de lancering van 'Estimated Cross Device Conversions'.
-
Verslag Mobile First Event: Mobile Gaming
Gistermiddag vond in het hoofdkantoor van Telegraaf Media Groep de 4e editie van Mobile First plaats. Mobile first is een terugkerend mobile evenement voor adverterend Nederland, merk marketeers en business managers. Deze 4e editie stond in het thema van Mobile Gaming in binnen- en buitenland.
-
Hoe Marktplaats je AdWords-resultaten beïnvloedt
Bij een groot aantal AdWords-campagnes heb ik sinds eind vorig jaar een opvallende stijging in vertoningen waargenomen. Goed nieuws, zou je denken, ware het niet dat de CTR van al deze campagnes behoorlijk achterblijft. Na een korte analyse kom ik tot de conclusie dat er geen expliciete stijgingen zijn binnen de zoekopdrachten van Google’s zoekmachine. Hoe kon ik dan toch meer vertoningen realiseren? Het antwoord is het onlangs vernieuwde Marktplaats.
-
Adwords update, de focus op mobile
Om 00.00 uur vannacht is door Google, zoals ze zelf zeggen, een van de grootste wijzigingen in 5 jaar binnen het product Google AdWords aangekondigd. De snelle stijging in gebruik van mobiele apparaten ligt ten grondslag aan de wijzigingen die in het systeem doorgevoerd gaan worden. Het resultaat is een verbeterd programma dat het mogelijk maakt campagnemanagement over verschillende apparaten eenvoudiger te beheren. Google zet hiermee een grote stap voorwaarts in de wereld van mobile marketing en brengt het belang ervan bij de adverteerder meer onder de aandacht. Of dwingt ze haar adverteerders de mobiele zaken op orde te brengen?
-
Grote Adwords accounts, een vak apart #ssea12
Vandaag vindt in het Dutch Design Hotel Artemis in Amsterdam het jaarlijkse Search Strategies Event (SES) plaats. Dit event wordt sinds 2009 georganiseerd door BBP en wordt bezocht door professionals die geïnteresseerd zijn in de nieuwste tactische en strategische ontwikkelingen op het gebied van zoekmachinemarketing (SEA) en zoekmachine optimalisatie (SEO). In het eerste deel de presentaties van Sophie Schroder en Patrick Petersen. In dit deel de uitreiking van de Speld awards en de presentatie van Jeffrey Bleijendaal.
-
Search Strategies Event: Alles over social mobile search en de potentie van Bing/Yahoo #ssea12
Vandaag vindt in het Dutch Design Hotel Artemis in Amsterdam het jaarlijkse Search Strategies Event (SES) plaats. Dit event wordt sinds 2009 georganiseerd door BBP en wordt bezocht door professionals die geïnteresseerd zijn in de nieuwste tactische en strategische ontwikkelingen op het gebied van zoekmachinemarketing (SEA) en zoekmachine optimalisatie (SEO). Een van de hoogtepunten in het programma is de uitreiking van de Speld award. Een toonaangevende prijs voor de meest innovatieve case, onderzoek of tool op gebied van zoekmachine marketing. Ik houd je vandaag op de hoogte van de workshops, presentaties en interessante gebeurtenissen tijdens dit event.
-
Microsoft adCenter dit jaar in Nederland
Sinds 2009 spannen Yahoo! en Microsoft samen tegen zoekmachinegigant Google. De samenwerking is met name gefocust op internetzoektechnologie en advertentieverkoop. Nu komen Yahoo! en Microsoft met een belangrijke update op het gebied van zoekmachine marketing. Yahoo! en Microsoft gaan eind 2012 het advertentieplatform Yahoo! Search Marketing omzetten naar Microsoft adCenter, zo maakten zij vandaag bekend. De bedoeling is om de overgang voor de kerst te laten plaatsvinden. In Amerika, Engeland, Duitsland, Canada, Frankrijk, Oostenrijk, India, Ierland & Zwitserland kon al geadverteerd worden via Microsoft adCenter. Nu wordt het platform uitgerold binnen 13 andere landen in Latijns-Amerika en Europa waaronder Nederland.