Joris den Hartog
Senior Consultant TNS NIPO

Joris den Hartog werkte jarenlang als marketeer bij verschillende Nederlandse banken waaronder ING en Robeco. Als onderzoeker bij TNS NIPO volgt hij de online ontwikkelingen binnen de financiële dienstverlening op de voet.
-
SumUp zet in op cashless betalen via de smartphone van de winkelier
Enkele weken geleden schreef ik over het nieuwste initiatief op de Nederlandse markt op het gebied van cashless betalen met je smartphone: PayPal lanceerde een nieuwe betaalmethode op basis van betalen met je smartphone en QR codes. Eén van mijn conclusies was dat het voor PayPal lastig zou worden dit initiatief succesvol te maken, omdat het mikt op een segment van relatief dure producten.
Sinds kort is er echter een nieuw initiatief in Nederland van start gegaan op het gebied van betalen met je mobiele telefoon. Het gaat hierbij om SumUp dat juist mikt op kleinere transactiebedragen.
-
PayPal stapt in mobiel betalen, wanneer reageren grootbanken?
Vrijdag 5 oktober heeft PayPal een nieuw initiatief op het gebied van mobiel betalen gelanceerd. In het sjieke winkelgebied De 9 Straatjes in Amsterdam kun je vanaf nu met een app QR-codes in etalages scannen met je smartphone en direct bestellen. De betaling vindt vervolgens plaats via PayPal. Mobiel betalen is big business aan het worden, maar dit specifieke initiatief is vooral leuk voor de happy few. En voor de free publicity voor PayPal natuurlijk.