Ger Nijkamp
Marketing Manager Dreumex

Ger Nijkamp bouwt merken. Expert in de effectieve kruisbestuiving tussen de verschillende media en mogelijkheden. Hij helpt door nuchtere analyse, helder advies en praktische implementatie. Hij deelt door hierover te schrijven en spreken.
Vanuit bedrijfsperspectief heeft hij in de afgelopen 15 jaar in de meest brede zin van het woord kennis opgebouwd rond de (on)mogelijkheden en effecten van digitale kanalen als drager van de online conversatie, conversie, product branding en marketing of corporate identity.
Het effectief overbrengen van een boodschap of identiteit en genereren van conversie vereist een zorgvuldig gebalanceerde mix van on- en offline (sociale) media en bijbehorende communicatiemethodes. Die wereld is continu in beweging dankzij nieuwe mogelijkheden die vrijwel dagelijks opduiken. Wisselende combinaties van content, dialoog, vormgeving en techniek vragen om brede, strategische maar ook praktische kennis met een sterk inzicht om doelgroepen te bewegen.
-
Big data-marketing? Een framework is efficiënter
Al decennia lang is ‘big data’ dé grote belofte. Met al die bakken vol data kun je ‘intelligence’ genereren voor jouw bedrijf. Sterker nog: als je over een langere tijd data verzamelt kun je op basis van het verleden zelfs toekomstig gedrag van bezoekers, prospects en klanten voorspellen. Inmiddels verzuipen we in data. Verbranden massaal uren en budgetten om AVG-proof data binnen te halen, te onderhouden en te analyseren. Terwijl het vaak weinig oplevert. In het boek ‘Backwards Market Research’ schrijft Alan Andreasen dan ook: “Werk uit waar je de data voor wilt gebruiken. Begin met wat je nodig hebt. Dat is het tegenovergestelde van big data.” Een framework helpt je bepalen wat je nodig hebt. Zodat je wél efficiënt en doelgericht data binnen een herkenbare context gaat genereren.
-
Is jouw bedrijf klaar voor deze drie grote uitdagingen?
"Hallo, ik ben een willekeurige, potentiële klant. Aangenaam kennis te maken. Ik val graag nadrukkelijk met de deur in huis, dus let goed op. Jouw huidige handel is voor mij commercieël niet langer relevant als jij het online niet vormgeeft, vertelt en functioneel inricht. Boem, there it is. Ja, lees die zin nog maar een keer. Vorm, verhaal en functie. Zodra je één van deze drie kernelementen niet goed hebt ingevuld, ben ik weg. Jij mag wellicht vinden dat het allemaal prima is, achteloos afgevinkt op het ‘to-do’-lijstje. Nee, ik moet dat vinden. En vooral voelen en geloven. Want anders: doei. Bedankt en tot nooit meer ziens."
-
We gaan (weer) insourcen!
Het is voor de meeste bedrijven normaal om onderdelen van hun marketing- of communicatie-executie te outsourcen. Copy, fotografie, het beheer van de website, webmonitoring of bijvoorbeeld community management: voor alles kan een externe leverancier worden gevonden. Niet zelden wordt zelfs de complete marketing of communicatie uitbesteed. Als kennis en kunde intern niet aanwezig is, of het ontbreekt aan tijd, dan gaat de opdracht ‘naar buiten’. Het lijkt een gemakkelijke en prima oplossing. Maar is het ook slim..?