Ruben Meintema
Developer Talmark

Creative Coder, ASP.Net developer, Innovator, Ludoloog, Schiermonnikoger
-
De huidige staat van big data: data boven alles
Big data hebben we nu al een poosje, dus laten we eens kijken naar de stand van zaken op dit moment. Steve Lohr, journalist van de New York Times, heeft met zijn boek 'Dit is Big Data' een dwarsdoorsnede trachten te schrijven van de huidige staat van big data.
-
The creative coder - over de creatieve potentie van een technisch beroep
Volgens Richard Florida is er een nieuwe economische klasse aan het ontstaan: de creative class. Deze groep zal het grootste deel van de toekomstige economische groei voor zijn rekening nemen. Dit zijn de mensen met een creatief, innovatief en kennisintensief beroep, die waarde toevoegen door nieuwe ideeën te bedenken. Hierbij horen ontwerpers, marketeers, wetenschappers, maar ook software developers?
-
Is Facebook als een besmettelijke ziekte?
De verspreiding van een sociaal netwerk, zoals Facebook of Twitter, volgt ruwweg hetzelfde traject als de verspreiding van een besmettelijke ziekte. Dat zeggen de onderzoekers Cannarella en Spechler van de unversiteit van Princeton in een onlangs gepubliceerd artikel. Als je dus weet in welke fase van dit traject een sociaal netwerk zich nu bevindt, zou je dus kunnen voorspellen wanneer de groei plotseling omslaat en mensen massaal het netwerk gaan verlaten. Hun voorspelling: tussen 2015 en 2017 heeft Facebook 80 procent van z'n huidige gebruikers verloren. Maar is Facebook wel een besmettelijke ziekte?
-
Van analytics naar contenttargeting en personalisatie: hoe doe je dat?
Voor het analyseren van bezoekersgedrag is Google Analytics (GA) de meest ingeburgerde tool. Volgens het Online Measurement and Strategy Report 2013 van eConsultancy gebruikt 89 procent van de organisaties (met een digitale-marketingafdeling) Google Analytics en voor 56 procent van de organisaties is GA zelfs de enige analysetool. Je zou bijna vergeten dat er nog meer systemen zijn voor webanalytics, die ook nog eens meer mogelijkheden bieden, zoals contenttargeting en personalisatie. In dit aritkel beschrijf ik op basis van wat een fictief voorbeeld hoe dat in z'n werk gaat.
-
Nederland in ideeën: 101 denkers over innovatie
Innovatie begint met inspiratie. Innovatie is niet alleen nieuwe ideeën bedenken, maar vooral ook bestaande ideeën op een nieuwe manier toepassen. Want innovatie zonder toepassing is geen echte innovatie. En de beste manier om dat te bereiken is om je te laten inspireren door anderen, binnen of buiten je eigen vakgebied.
-
De Big Data (R)evolutie
De hoeveelheid gegevens die tot onze beschikking staat is de laatste jaren explosief gegroeid, door toedoen van data-giganten als Google en Amazon, maar ook door kleine innovatieve partijen die zich toespitsen op het verzamelen en analyseren van Big Data. Zal data de grondstof zijn van de economie van de toekomst, en onze manier van werken en leven voorgoed veranderen? De schrijvers van het boek "De Big Data Revolutie" denken van wel. Er valt genoeg af te dingen af op deze lofzang, maar als het stof van de hype is neergedwarreld, zal blijken dat Big Data niet meer weg te denken is.
-
Interactieve storytelling: verhalen vertellen op je website
Storytelling wordt steeds meer ingezet als belangrijk onderdeel van een marketing- en imagostrategie. Het is immers een krachtig fenomeen waarbij sterke effecten kunnen worden bereikt. Helaas wordt er te weinig gebruikgemaakt van een van de belangrijkste communicatiekanalen van dit moment: de website. Want alle jubelverhalen ten spijt, storytelling staat op gespannen voet met het interactieve karakter van de website.