-
8 nieuwe wetenschappelijke inzichten voor je (e-mail)marketing
Wetenschappelijke kennis biedt waardevolle input voor je (e-mail)marketing. Dat is waar SWOCC zich mee bezig houdt. SWOCC doet onderzoek naar de fundamentele werking van commerciële communicatie. Doel hierbij is om wetenschappelijke kennis toegankelijk te maken voor de praktijk. Op dinsdag 28 juni 2016 vond het SWOCC symposium 2016 plaats. In dit artikel lees je de nieuwe wetenschappelijke inzichten van de acht onderzoekers die tijdens het SWOCC symposium hun verhaal presenteerden.
-
Wat A/B-testing in e-mailmarketing je kan leren over consumentengedrag
A/B-testing in e-mailmarketing is een effectieve manier om meer inzicht te krijgen in de voorkeuren van je doelgroep. De impact van A/B-testing op de onderwerpregel blijft echter niet beperkt tot alleen het testen van de effectiviteit van onderwerpregel A of B. In dit artikel vertel ik aan de hand van een case van Rob Peetoom Hair & Beauty hoe framing met A/B-testing op de onderwerpregel klikgedrag in de e-mail beïnvloedt. Ook geef ik je drie tips hoe je deze inzichten kunt gebruiken voor je eigen e-mailmarketing.
-
Tijd voor revolutie! Weg met Zonnekoning social media
Social media lijken de rol van Zonnekoning te hebben aangenomen. Op online marketingplatforms zie ik continu artikelen over hoe fijn het is zonder Facebook, dat marketeers moeten stoppen met socialmediamarketing en de Facebook-bubbel. Scepsis viert hoogtij. Toch gaan, ondanks deze scepsis, verdacht veel artikelen over dit marketingkanaal. Social media worden hiermee onterecht op het voetstuk geplaatst van de Zonnekoning. Het is tijd om de schijnwerpers van het kanaal social media te halen en de focus te verplaatsen naar conversie-attributie.
-
De nieuwsbrief van de toekomst
Nieuws van dichtbij is eerder nieuwswaardig dan nieuws van veraf. Een welbekend fenomeen in de media dat zich direct ontvouwt zodra je het journaal aanzet. Nieuws van veraf moet vooral heftig of heel opmerkelijk zijn voordat we er oog voor hebben. Hetzelfde gebeurt binnen organisaties. Nieuws vanuit je eigen functie of afdeling vinden we eerder nieuwswaardig dan dat van andere afdelingen. De zoektocht naar relevante content voor je nieuwsbrief vraagt echter om een helikopterview. Hiermee vergroot je de nieuwswaarde van het communicatiekanaal en de relevantie voor je doelgroep.
-
Zijn Nederlandse marketeers klaar voor e-mailmarketing 3.0?
Tijdens de DDMA Email Summit op woensdag 11 juni gaf Dela Quist een presentatie met als onderwerp: "E-mail marketing 3.0 is coming: Are you ready?" In een inspirerend betoog benadrukt Quist dat bedrijven meer moeten e-mailen. Mensen openen een e-mail wel of niet, maar het proces dat hier aan vooraf gaat, is volgens Quist een stuk minder rationeel en bewust dan waar marketeers nu rekening mee houden. In dit artikel bespreek ik het beslissingsproces dat ten grondslag ligt aan het al dan niet openen van een e-mail. E-mailmarketing 3.0: wat betekent dat voor e-mailmarketing en zijn Nederlandse marketeers daar al klaar voor?
-
E-mail als marketingkanaal: de sleutel naar succes
Op woensdag 11 juni 2014 vond de zesde editie van de DDMA Email Summit plaats in het Willem de Zwijger Pakhuis in Amsterdam. Het aantal deelnemers is flink toegenomen: dit jaar waren er 350 deelnemers ten opzichte van 300 deelnemers vorig jaar. "Wat belooft dat voor volgend jaar?", vraagt moderator Michael Straathof zich hardop af. Het verslag van de DDMA Email Summit volgt in twee posts, deze post van mij en die van medeblogger Rianne Bartels, e-mailmarketeer bij Mexx.
-
Hoe e-mailmarketing bijdraagt aan de WK-voetbal Oranjekoorts
De Oranjekoorts is in volle gang: zet de tv aan en je wordt spontaan overspoeld met WK-acties. Het totale aantal WK-marketingcampagnes is op het moment dat ik dit schrijf opgelopen tot 112, aldus de Oranje-actieteller van Adformatie. Al deze WK-acties vinden plaats met een reden: het WK-voetbal is een uitstekend moment vanuit brandingperspectief en om extra omzet te genereren voor je bedrijf. E-mailmarketing kan daarbij een waardevolle aanvulling zijn op je WK-campagne. In dit artikel bespreek ik hoe je het effect van je WK-campagne kunt versterken met e-mailmarketing.
-
Wat e-mailmarketing kan leren van social media: 4 tips voor likeable e-mailmarketing
E-mailmarketing is anno 2014 een belangrijk medium voor marketeers, simpelweg omdat het werkt. Het levert voor bedrijven een hoge ROI op en zorgt voor tot 40 keer meer nieuwe klanten dan social media. Social media heeft daarentegen ook een vaste positie in de marketingmix van bedrijven. Zoals bij veel dingen geldt, leidt een kruisbestuiving tot betere resultaten dan wanneer iedereen op zijn eigen eilandje blijft zitten. In deze blog bespreek ik hoe marketeers de sterke punten van social media kunnen gebruiken om de aandacht van de consument te trekken met likeable e-mailmarketing. E-mailmarketing waarbij je het liefste een 'vind ik leuk'-knop tot je beschikking zou hebben.