Lotte Willemsen
Lector Communication Hogeschool Rotterdam

Dr. Lotte Willemsen is lector Communication in the Networked Society, bij het kenniscentrum Creating010, Hogeschool Rotterdam. In deze rol leidt ze een onderzoeksgroep dat onderzoek doet naar de bedoelde en onbedoelde (gedrags)effecten van content en conversaties. Ze is met name geïnteresseerd in de vraag hoe de maatschappij en de mensen en organisaties die hier onderdeel van zijn, kunnen digitaliseren met behoud van de menselijke maat.
Hierover spreekt en schrijft ze in binnen- en buitenland. Op dit moment werkt zij, samen met anderen, aan de SWOCC-publicatie ‘Het Merk als Mens’ en de SWOCC-publicatie ‘Storytelling’. Met deze publicaties wil ze praktijk en wetenschap verbinden. Om diezelfde reden is ze werkzaam als hoofdredacteur van het Tijdschrift van Communicatiewetenschap, en als consultant in de praktijk.
-
Storytelling: zo effectief zijn brand stories écht
Verhalen worden doorverteld van mens tot mens, maar ook steeds vaker van merk tot mens of van mens tot merk. Social media maken dat mogelijk. Zo vertellen merken bijvoorbeeld over de lange weg die werd bewandeld om van familiebedrijf uit te groeien tot wereldmerk – zoals Van Bommel. Consumenten vertellen hoe bepaalde producten en diensten het mogelijk maakten om persoonlijke doelen of dromen te verwezenlijken – zoals Airbnb. Hoewel merken wereldwijd miljoenen investeren in dergelijke verhalen, zijn ze lang niet allemaal succesvol. Hoe effectief zijn commerciële verhalen in het boeien en beïnvloeden van mensen?
-
6 manieren om te reageren op online complimenten
Op 1 maart is het nationale complimentendag. Deze dag is in het leven geroepen om de kunst van het complimenteren bij te brengen, aldus de oprichters van deze dag. We uiten graag kritiek, maar niet (of minder) graag lof. Toch laten consumenten via sociale media regelmatig weten dat ze tevreden zijn met merken, producten of diensten. Op minder dan de helft van deze online complimenten wordt gereageerd. Goed omgaan met complimenten lijkt dus net zo lastig als goed omgaan met kritiek. Hoe kun jij als merk het beste reageren op woorden van lof? Op basis van onderzoek identificeren wij zes strategieën om een compliment goed in ontvangst te nemen.