Hans Kramer
Zelfstandig adviseur in social relations marketing so remarkable

Ondernemer | Digital marketing & PR, customer experience management | Drummen en zingen | vader van Jasmijn (10), Aron (8) en Stan (4)
-
Influencermarketing
Influencer marketing, dat kun je prima zelf
Herken jij dat? Je ziet mooie verhalen over online influencers, maar blijft je afvragen: hoe kan ons merk dat inzetten? Voor sommige bedrijven met tastbare producten lijkt het heel eenvoudig, maar wat als je niet zo'n tastbaar product hebt?
-
Online Video
Dit is hoe ABN AMRO Periscope inzet
Live online video is jarig, en st(r)eaming hot. Een klein jaar geleden schreef ik hier een artikel over de eerste live video campagne van Nederland. En onlangs zette ik voor een andere klant Periscope in om een ‘uitverkocht’ gratis B2B-evenement toch live aan te kunnen bieden aan de mensen die net te laat waren voor een kaartje.
Inmiddels lijken Meerkat en (vooral) Periscope mainstream media geworden. Grote en kleine bedrijven zetten het medium in om kennis te delen, jaarcijfers aan de buitenwereld te presenteren of een nieuw product te lanceren. Een van die bedrijven is ABN AMRO. Een van die bedrijven is ABN AMRO. Wat zijn hun ervaringen en tips?
-
Case: SNS deelt 5 lessen voor een actieve klantcommunity
Van alle banken in Nederland heeft SNS de langst bestaande digitale klantcommunity. In de afgelopen vijf jaar is het aantal leden van de community gegroeid tot 14.000 klanten. Een mooi moment om terug te blikken met communitymanager Wanda Catsman en meteen wat lessons learned van haar mee te pikken.
-
Hoe je medewerkers het grote verschil kunnen maken voor je NPS
Dit is (voorlopig) de laatste blog in mijn serie over klantgerichtheid. In het eerste deel riep ik op om de NPS niet langer als eindpunt te nemen, in het tweede deel gaf ik tools voor een promoter feedback loop. In dit laatste deel zoom ik in op de waarde van medewerkers. Maar eigenlijk had ik dit deel misschien wel als eerste moeten schrijven.
-
Focus op falen? Geen goed idee!
Misschien vind je het een naïeve vraag, maar waarom reageert de webcareafdeling van mijn telecomprovider wel als ik een vraag of klacht heb, maar geven ze niet thuis bij een compliment? Waarom krijg ik in het keuzemenu van mijn bank wel de optie om problemen te melden, maar niet om mijn enthousiasme te delen? Waarom krijg ik de directeur van mijn energieleverancier wel te spreken als ik dreig met een blog over hun waardeloze service, maar niet als ik hem een hart onder de riem wil steken?
-
Benader de NPS als een startpunt, niet als eindpunt
Klantgerichtheid begint (in theorie althans) een hygiënefactor te worden in Nederland. Vraag een willekeurige CMO wat de speerpunten in zijn strategie zijn en ‘de klant centraal’ komt vrijwel zeker voorbij. Bijbehorende metric? De NPS. Maar wat houdt dat precies in? En dan bedoel ik niet wat er in je mooie slidedeck staat, maar wat je klant ervan gaat merken. In een serie blogs ga ik in op een aantal zaken die ik vaak tegenkom in gesprekken over NPS. Dingen die ik niet begrijp. Het eerste deel van deze serie gaat over de metric zelf.
-
#JazekerLive: marketingcase van een campagne met Meerkat en Periscope
Kunnen Meerkat en Persicope meerwaarde creëren voor een mens? En voor een merk? Bij De Hypotheker besloten we afgelopen maart het gewoon te proberen. In deze blog lees je over de ervaringen van de eerste livestreamingcampagne van Nederland!
-
Strijd om energieklant van kastje aan de muur naar smartphone
Er is iets aan de hand in energieland. Klantloyaliteit in de sector staat al jaren onder druk. Dat werd een paar jaar geleden nog geconcludeerd uit onderzoek. Prijsvechter Oxxio scoorde veruit het slechtst, maar bij andere aanbieders was het niet veel beter. Behalve Greenchoice, als enige met een positieve NPS: die deed het goed. Belangrijkste oorzaak van de lage loyaliteit: alle ballen werden gespeeld op prijs, met Oxxio voorop dus. De markt lijkt inmiddels wakker geschud. Energieaanbieders maken zich vaker druk over customer centricity en klantloyaliteit. De ivoren torens worden steentje voor steentje afgebroken.
Afgelopen maanden bereikte deze trend een nieuwe mijlpaal: onder andere Oxxio en de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) brachten hun nieuwe apps in de wereld. Niet langer exclusief voor klanten, maar opengesteld voor iedereen. Ik vind dat een interessante ontwikkeling en interviewde Joos Luteijn, manager e-business bij Oxxio en de communicatiemanager van NLE, Caroline Bevaart. Over de strijd van het kastje aan de muur naar de telefoon en de-hemel-weet-waar-straks-nog-meer.
-
Ook Transavia neemt vlucht met #appcare
Ze zijn bij lange na niet de eerste (De Hypotheker was de eerste die riep dat ze de eerste waren), maar afgelopen week sloot ook Transavia zich aan in de rij merken die appcare inzetten. Een mooi moment voor een interviewtje. Via WhatsApp.
-
3 lessen die loyaltymarketing kan leren van PR
In een eerdere blog schreef ik over 5 hardnekkige misverstanden bij customer relationship management. Het is natuurlijk makkelijk, roepen vanaf de zijlijn dat iets niet goed gaat. Maar hoe werkt het dan wél?
-
Social service in Nederland: nog een hele weg te gaan!
Wat? Doe jij nog geen webcare? Maar social service is toch echt al jaaaaaren een speerpunt in de klantcontactstrategie van bedrijven? Nou…
-
Dokter Zuck tegen mevrouw #OrganicReach: “U heeft niet lang meer…”
We zijn nu echt aangekomen in de palliatieve fase van Facebook's organic reach. Het zat er natuurlijk al jaren aan te komen, maar afgelopen weekend kwam het slechte nieuws van dokter Zuck. "U heeft niet lang meer". Doodse stilte... Of niet?
-
5 keer ‘nee’ tegen klantrelaties
De meeste organisaties zeggen al jaren dat relaties met bestaande klanten een speerpunt in hun marketingstrategie vormen. Die klanten merken daar zelf vaak helemaal niks van, maar goed. Het is natuurlijk ook maar strategie. Die strategie begint natuurlijk met een rationale. Deze 5 kloppen in elk geval niet.
-
KLM breidt webcare uit via Linkedin - slim of PR-stunt?
Sinds gisteren biedt KLM naast Twitter en Facebook ook 24/7-service via LinkedIn. De luchtvaartmaatschappij is naar eigen zeggen de eerste ter wereld die via dit zakelijke sociale netwerk klantenservice aanbiedt. Maar is het niet gewoon een marketingtrucje? Inmiddels is de discussie daarover losgebarsten.
-
Appen met De Hypotheker
Hoe kunnen we beter zichtbaar zijn tijdens de Open Huizen Dag, maar wel relevant voor de consument blijven? Die vraag kreeg ik in mijn eerste week bij De Hypotheker. Ik bedacht dat we tijdens de landelijke Open Huizen Dag woonvragen zouden beantwoorden via WhatsApp.