-
Fashion retailer knokt voor overleving
Fashion retail had het in 2019 al heel zwaar. 2020 was heftig slecht. Maar wat er nu gebeurt, gaat elk begrip te boven. Niet-essentiële winkels gaan kapot. State of Art, een herenmodemerk in Nederland en België, was tot 13 maart 2020 een zeer succesvol bedrijf. Daarna stortte de boel in. We krijgen het zeker weer op de rit, maar vraag niet hoe. Alle focus zit op 2022 en daarna.
-
Waarom de flagshipstore van Rituals perfect is
Veel flagshipstores zijn niet meer dan een gewone winkel met een overvloed aan ruimte. Dezelfde hoeveelheid producten als in een gewone winkel, maar dan wat breder in de ruimte uitgestald. Hippe gadgets en irrelevante visuele merchandising in combinatie met grote LCD-schermen verdoezelen dat dat het allemaal niet zoveel voorstelt. Maar er zijn uitzonderingen.
-
Consumenten duwen merken de morele arena in
Het leven was vele jaren geleden eenvoudig. Je leidde een bedrijf, verdiende geld en het land werd geleid door regering en parlement. Best simpel. Je moest je aan enkele regels en wetten houden, laten zien dat je ethisch bezig was en je fiduciaire plicht kon uitvoeren. Dit alles was netjes opgeborgen in wat we – heel slim – de ‘private sector’ noemden. Fast forward naar 2020 en niets is meer privaat. Ondernemingen bevinden zich vandaag de dag in een arena waar moraliteit allesbepalend is. En dat werd tijd.
-
Zes nieuwe inzichten in de coronacrisis: wat hebben we nu nodig?
In deze periode denk ik vaak: ‘wat zou mijn vader hiervan hebben gevonden?’ Op achtjarige leeftijd maakte hij de Grote Depressie in 1929 mee. Elf jaar later werd Middelburg gebombardeerd door Duitse oorlogsvliegtuigen, hij was er net geslaagd voor de middelbare school. Hij zag het bombardement van een kleine afstand.