Walter van der Scheer
Chief Marketing GoDataDriven

Walter van der Scheer is al 15 jaar actief op het snijvlak van marketing en techniek. Na een succesvolle periode bij een automatiseringsopleider, kwam Walter in 2004 terecht bij een ontwikkelaar van marketing automation software. Als commercieel manager was Walter bij deze start-up verantwoordelijk voor een succesvolle expansie naar diverse landen. Tegenwoordig deelt Walter als Chief Marketing bij GoDataDriven kennis en inzichten op het gebied van (big) data en data science.
-
Big Data Survey 2017: data gedreven mensenwerk, GDPR en wat maakt een datastrategie succesvol?
Voor de derde achtereenvolgende keer heeft GoDataDriven, in samenwerking met Big Data Expo, onderzoek gedaan naar de inzet van data. Dit jaar deelden meer dan 800 Europese professionals hun inzichten en ervaringen op het gebied van data. Het uitgebreide onderzoek geeft onder meer inzicht in onderwerpen als datastrategie, het ontwikkelen van data science-toepassingen, de meest populaire technologie, cloud, GDPR en hoe je als organisatie een aantrekkelijke werkgever bent en blijft.
Wat is de grootste uitdaging van het invoeren van een datagedreven werkwijze? Zien professionals de cloudopslag als net zo veilig als lokaal data opslaan? En hoe werf je data scientists; met een auto van de zaak, flink salaris of zijn andere arbeidsvoorwaarden belangrijker?
-
Wanneer ben je als organisatie echt succesvol met data?
Kunstmatige intelligentie, machine learning, GDPR, het werven van data scientists: ontwikkelingen waar elke moderne organisatie mee te maken heeft. Maar hoe ga je hier als organisatie mee om en wanneer ben je succesvol met data? Met Marketingfacts als één van de partners voeren vakbeurs Big Data Expo en de data-consultants van GoDataDriven voor het derde achtereenvolgende jaar de Big Data Survey uit: de internationale benchmark die laat zien hoe het bedrijfsleven écht omgaat met datatoepassingen. Er is alleen nog één ding nodig: jouw hulp. Doe je mee aan Big Data Survey?
-
Toegenomen budget voor dataprojecten leidt tot nieuwe uitdagingen
Uit de Big Data Survey 2015 bleek dat de verwachtingen voor data hooggespannen waren. Liefst 67 procent van de organisaties zag grote kansen voor data en 69 procent verwachtte een budgettoename. De visie en ondersteuning vanuit de directie waren grote thema’s, operationeel ging het vooral om het opbouwen van teams en het inrichten van centrale datawarehouses. Organisaties gaven aan dat data vooral ingezet werden voor marketingtoepassingen en klaar te zijn de stap naar slimme datatoepassingen bedrijfsbreed te zetten. Hebben organisaties in 2016 deze verwachtingen waar kunnen maken?
-
Voorkomen is beter dan genezen: datainnovaties in de gezondheidszorg
Door de opkomst van nieuwe meetmogelijkheden en (open-source)technologie is het steeds beter mogelijk om gezondheidsklachten en zelfs aandoeningen van tevoren aan te zien komen. Tijdens de laatste Data Donderdag stelden we ons de vraag of de traditionele gezondheidszorg beeldbepalend blijft, of dat technologiepartijen als Apple straks voor hun gebruikers bepalen welke behandelaar er toegewezen wordt. Om antwoord op deze vraag te krijgen, bekeken we de ontwikkelingen binnen de gezondheidszorg vanuit een ziekenhuis, een universiteit en een tech-startup.
-
Case NPO: inspelen op ander kijkgedrag door relevantie en transparantie
De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) maakt al meer dan 60 jaar radio en televisie en bereikt met haar programma’s wekelijks 85 procent van de Nederlandse bevolking. De rol van online neemt hierin steeds meer toe. Om online kijkers van relevante content te voorzien heeft NPO in de afgelopen periode een aantal slimme datatoepassingen geïmplementeerd.
-
Met exponentiële technologie naar een wereld vol overvloed
Het leven van 1 miljard mensen binnen 10 jaar positief beïnvloeden door gebruik te maken van exponentiele technologie, dat is het doel van Singularity University. Tijdens de tweedaagse Summit in Amsterdam eerder deze week gaf een keur aan nationale en internationale professoren en ondernemers inzicht in de ontwikkelingen op het gebied van technologie en de impact op de wereld om ons heen. De rode draad? Quantum computing, blockchain, data en algoritmes, IoT en robotics. Het zijn deze ontwikkelingen die uiteindelijk zullen leiden tot een overschot aan hulpbronnen en een drastische verandering van ons (werkende) leven, waarbij toegang het nieuwe bezit is.
-
Case Transavia: een betere klantervaring dankzij persoonlijke aanbevelingen
In een markt waarin prijsdruk steeds verder toeneemt, onderscheidt Transavia zich door een transparante aanpak waarbij alle voorwaarden en kosten vooraf duidelijk zijn en door proactief de juiste service te bieden op het juiste moment gedurende de hele customer journey. Om de gebruikerservaring van websitebezoekers in elke fase van de customer journey te optimaliseren, maakt Transavia op zijn website in toenemende mate gebruik van persoonlijke aanbevelingen.
-
Datamanagementplatformen
Datagedreven werken? Een DMP alleen is niet genoeg
Zelfrijdende auto’s, slimme aanbevelingen op het web, of de beste Go-speler ter wereld verslaan met deep learning: niet alleen Google knijpt zijn handjes dicht als het denkt aan alle toepassingen van data, tenminste 90 procent van organisaties ziet dat algoritmes noodzakelijk zijn om bedrijfsprocessen te verbeteren. Het zou echter verkeerd zijn om te denken dat datagedreven werken begint met implementeren van een datamanagementplatform (DMP) en dat het daarna vanzelf gaat. Uiteraard is een DMP een belangrijk hulpmiddel voor het beschikbaar maken van data en daarmee ook voor het ontwikkelen van toepassingen, maar een DMP is lang niet altijd direct nodig om te starten met datatoepassingen.
-
Case: de vraag naar dagvers brood in supermarkten voorspellen bij Bakkersland
Of je nu een bank, reisorganisatie, retailer of een bakkerij bent, het belang van data neemt toe. Datagedreven toepassingen hebben de potentie om complete waardeketens structureel te veranderen. Kijk naar Bakkersland, met een jaaromzet van vierhonderd miljoen euro de grootste bakkerij van Nederland. Om het proces van productie tot verkoop te optimaliseren is Bakkersland gestart met de ontwikkeling van een model dat de vraag naar dagvers brood voorspelt op basis van kunstmatige intelligentie. Doordat supermarkten nu vertrouwen op de geautomatiseerde bestellingen van hun brood, verandert Bakkersland zijn rol in de keten van enkel toeleverancier naar kennispartner.
-
Kijkgedrag voorspellen bij RTL en het voedseltekort verhelpen met data
Afgelopen donderdag vond in de Beurs van Berlage de dertiende editie van Data Donderdag plaats. Ruim negentig bezoekers kregen praktijkvoorbeelden voorgeschoteld over analytics in de breedste zin van het woord: van HR-analytics, wereldwijd opkomende technologie en het voorspellen van kijkgedrag tot aan het oplossen van het wereldvoedselprobleem.
-
Wat Monopoly je kan leren over data en marketing
De feestdagen staan voor de deur, dat betekent tijd voor gezelligheid. De kans is groot dat naast het gourmetstel ook het bordspel Monopoly tevoorschijn wordt gehaald. Data scientist Vincent Warmerdam besloot dat hij dit jaar niet failliet wilde gaan op een hotel op De Brink, Ons Dorp, en besloot zijn dataskills in te zetten om de ultieme Monopoly-strategie uit te werken. Combineer je marketingkennis met deze inzichten en bouw tijdens de kerst een monopolie.
-
Big Data Survey 2015: 4 inzichten voor succes met data
Organisaties met een datagedreven visie en een directie die een cultuur nastreeft waarin experimenteren een rol heeft, zijn in staat om data daadwerkelijk te benutten. Employer branding speelt een steeds belangrijkere rol om de juiste mensen aan te trekken.
Dit en meer zijn de conclusies van de Big Data Survey 2015, het eerste nationale onderzoek naar big data in Nederland.