Arno Gudden
Oprichter Exocortex

Arno Gudden is een ondernemer met passie voor marketing en techniek. De laatste jaren is hij steeds meer gefascineerd geraakt door Artificial Intelligence en de toepassing daarvan binnen het marketingvak. Arno heeft vorig jaar zijn eigen bedrijf Exocortex opgericht om met behulp van AI en NLP organisaties te helpen hun bedrijfsprestaties te verbeteren.
-
Dark data, de missing link in Customer Experience
Volgens IBM bestaat ongeveer 90 procent van alle aanwezige data bij organisaties uit Dark Data. Deze dark data bevat een schat aan informatie die gebruikt kan worden om de customer experience te verbeteren. Door de grote vooruitgang die tekstanalyse-software de laatste jaren heeft geboekt, is het moment aangebroken om dark data in het licht te brengen en de geheimen die het bevat te ontsluieren.
-
Wordt Trump-campagne het Waterloo van Facebook?
Als een groot fan van de tv-serie 'Homeland' heb ik de berichtgeving over de vermeende Amerikaanse verkiezingsfraude op de voet gevolgd. Alle ingrediƫnten die ook maken dat ik zo graag naar 'Homeland' kijk, zijn daarin aanwezig: een controversiƫle president die onverwachts de verkiezingen wint, geruchten van verkiezingsfraude en manipulatie, informatie-oorlogsvoering en de rol van social media. Het lijkt erop dat de illegaal verkregen Facebook-data die is ingezet tijdens de verkiezingscampagne van Donald Trump, een grote impact gaan hebben op het beleid van Facebook.
-
De visie van Barack Obama op artificial intelligence
Bob Dylan zong het in de jaren zestig om de toen ophanden zijnde maatschappelijke veranderingen te verwoorden: "People get ready, there' a train a-coming, you don't need no baggage, you just get on board." De artificial-intelligencetrein is ook vertrokken en heeft koers gezet naar het beloofde land. Het enige wat we hoeven te doen, is aan boord te stappen. Kunstmatige intelligentie biedt ons de mogelijkheid onze dromen waar te maken: het heeft bijvoorbeeld de potentie ziektes te genezen, wereldarmoede te elimineren en klimaatverandering tegen te gaan. Het beloofde land klinkt aanlokkelijk, maar vooralsnog is het grote publiek nog huiverig om aan boord te stappen. In een artikel in Wired geeft president Barack Obama zijn visie op een aantal vraagstukken rondom AI en wat mensen weerhoudt. In deze blog ga ik wat dieper in op een aantal van de ethische kwesties die president Obama benoemt.
-
Artificial intelligence en de (marketing)kansen van tekstanalyse
"Soon we won't program computers. We'll train them like dogs". Dat is de headline van een artikel in Wired eerder dit jaar. In dat artikel geeft de auteur, Jason Tanz, treffend weer dat we bij een nieuwe technologische revolutie zijn aanbeland. Artificial intelligence (AI) is een van de meest veelbelovende technologische ontwikkeling van dit moment en zal in de nabije toekomst een grote impact hebben op ons marketingvak. Moderne tekstanalyses maken bijvoorbeeld al gebruik van AI bij het analyseren van klantenfeedback om betekenis uit teksten te destilleren.