Rik ten Wolde
Senior Marketing Manager AFAS

Senior Marketingmanager Klantsucces bij AFAS en Bestuurslid van de NIMA B2B Community.
In mijn rol bij AFAS stel ik, met behulp van mijn marketingkennis, mijn collega’s en onze klanten in staat optimaal invulling te geven aan onze visie ‘Inspireert Beter Ondernemen’. Ik hou van analyse, maar het moet wel toepasbaar blijven en ik hou niet van bullshit!
-
Lessen in B2B-marketing
Er zijn veel overeenkomsten tussen B2C- en B2B-marketing, maar zeker ook verschillen. In B2C is er vaak maar één persoon te overtuigen en zijn trajecten relatief kort. In B2B is dit vaak complexer: beslistrajecten kunnen maanden of zelfs jaren duren en is er een heel peloton aan mensen die direct of indirect meebeslissen. Dit jaar is natuurlijk een bijzonder jaar, met veel uitdagingen, maar ook kansen in de B2B. Reden genoeg voor de NIMA B2B-community om een eigen B2B-marketingevent te organiseren, waar de aanwezigen een spiegel werd voorgehouden.
-
Marketeers, we lopen in ons nakie
Wij marketeers zijn verslaafd. Aan hypewoorden om precies te zijn. Regelmatig namen we door de jaren heen een shotje user generated content, thought leadership, contentmarketing en recent nog waren we high op millennial-marketing. Als de roes is uitgewerkt, blijken het allemaal tamelijk onschuldige termen. Het ergste neveneffect is misschien de dikke, vieze walm die om de ware aard van goede marketing hangt. Maar onze nieuwste dope is wat mij betreft een stuk gevaarlijker. Je hebt hem vast al een keer (of honderd) gehoord: De Digitale Transformatie.
-
Hoe schrijf je een operationeel marketingplan?
Ik geef toe, ook ik heb er weleens op gegoogeld: “Hoe schrijf je een marketingplan?” Ook na twee WO-waardige studies in marketing (of misschien juist dáárdoor), heb ik die praktische kennis niet op elk moment paraat. En je wilt soms ook weten wat anderen erover schrijven en meer weten over de handvatten die ze je bieden. Laat ik bij dezen een duit in het zakje doen: zó maken wij een plan voor het komende jaar.