Ger van den Buijs
Directeur-eigenaar FiveDolphins

Ger van den Buijs is spreker en auteur van ‘Forget reach, Start selling – What e-commerce should learn from retail.’ Hij werkt voor Sligro, een bedrijf met 900 miljoen euro online omzet. Hij is ook founder van FiveDolphins.com, de plug-in om e-commerce te ondersteunen met community interaction.
“Het is mijn overtuiging dat menselijke kwaliteiten de winstgevendheid van e-commerce bepalen. Maak je team en je klantcommunity je belangrijkste marketinginstrumenten.”
-
Bevlogenheid voor een toekomstbestendig bedrijf
Bevlogenheid is energie. Pas op: Het is besmettelijk. Waar ligt jouw passie? Hoe krijg je je team zo bevlogen? We spreken met Eric Mijnster van DOE Business en Suzanne Koolen van Meetings-in-the-Sun, twee innovatieve start-ups die vanuit een geheel eigen visie bedrijven helpen bij het realiseren van bevlogenheid.
-
Zeven tips voor meer betrokkenheid in retail
Betrokkenheid verbindt de veelgebruikte termen loyalty, engagement en klantrelatie. Hoe pak je dat als ondernemer concreet aan? Zeven praktische tips, met de supermarkt als case.
-
Waarom bestaan er nog boekwinkels?
De wereld ligt aan de voeten van de betekenismarketeer. Initiatieven die de markt op z’n kop zetten, hebben stuk voor stuk een 'do good'-karakter. Waar we afgelopen jaren gefascineerd waren door de technische innovaties van Facebook, Google en Amazon, zijn het nu de campagnes zoals die van Nike waar iedereen over spreekt. Schept dit extra kansen voor retail, om de prijzenoorlog vanuit e-commerce te weerstaan? We onderzochten enkele scenario’s. Om de lat hoog te leggen, beginnen we bij de sector waar e-commerce is begonnen: de boekhandel.
-
Consument denkt milieubewust, maar handelt er niet naar
Vorige week kwam I&O Research met een rapport dat wij Nederlanders wel milieubewust denken, maar er niet naar handelen. Tot leedvermaak van sommige media wijst het onderzoek ook nog uit dat D66-stemmers bovengemiddeld bijdragen aan de CO2-vervuiling. Wat is de impact van het verschil tussen intentie en gedrag op betekenismarketing?
-
Een ontdekkingstocht in betekenismarketing
Het marketingvakgebied is de laatste jaren overspoeld door de technieken van Facebook, Google en Amazon, met personalisatie als walhalla van de marketeer. Betekenismarketing is er al die jaren ook geweest, maar stond in het verdomhoekje. Dat is nu anders. De consument stuurt aan op verandering: betekenisvolle bedrijven zijn veel succesvoller dan hun concurrenten. Een ontdekkingsreis naar betekenismarketing.
-
Waarom Flywheel-marketing beter werkt dan de marketingfunnel
Op 20 November 2018 13:05 uur shockeerde Brian Halligan, CEO van Hubspot, de marketingwereld met zijn artikel in Harvard Business Review, waarin hij het einde van de marketingfunnel aankondigde. De reden: "De funnel blijkt simpelweg niet effectief genoeg te zijn". Hoewel weinig marketeers zullen ontkennen dat het vandaag de dag moeilijk is om de aandacht van consumenten te vangen, is het opmerkelijk dat één van de grootste leveranciers van contentmarketing-software de funnel afserveert. Uiteraard om een nieuw concept te lanceren: het marketing-vliegwiel (Flywheel).
-
Artificial Intelligence voor engagement-marketing
Dit artikel is het derde en laatste deel van een mini-reeks over artificiële intelligentie in het marketing-domein. In het eerste deel heb ik beschreven waarom de ontwikkeling van AI binnen marketing zijn focus moet verleggen. Kort samengevat leidt de huidige focus op langere termijn tot verwrongen klantrelaties. Dit heb ik in het tweede deel toegelicht aan de hand van voorbeelden. In dit derde artikel werk ik de nieuwe focus uit, namelijk het gebruik van artificial intelligence voor engaging marketing.
-
Is artificiële intelligentie te disruptief en grensverleggend?
Intelligente systemen gaan steeds meer functies in ons leven overnemen. Zo worden geautomatiseerd eenvoudige rechtszaken afgehandeld, verzekeringspolissen beoordeeld en personen geïdentificeerd. Gaan deze systemen onze werkelijkheid bepalen of gaan we de toepassing van artificiële intelligentie beperken tot wat wij acceptabel vinden? In dit artikel laat ik je een tiental voorbeelden zien van disruptieve toepassingen van AI. Ik deel ze om je te laten ervaren waarom de toekomst van Artificial Intelligence niet rechtlijnig zal verlopen.
-
Machine learning voor consumer learning
Artificiële intelligentie is een onderwerp dat veel controverse opwerpt. Technologie-optimisten zien eindeloze mogelijkheden. Technologie-pessimisten zien hel en verdoemenis. Aan beide kanten staan grote namen, bijvoorbeeld Jeff Bezos en Steven van Belleghem enerzijds en Steven Hawking en Elon Musk anderzijds.
-
Zo kunnen we problemen met AVG en privacy oplossen
"Hoe moeten we na 25 mei omgaan met onze social media-campagnes?" Deze vraag werd me onlangs gesteld door het Ministerie Algemene Zaken, met het oog op de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), ook wel bekend als GDPR. De vraagstelling is eigenlijk heel vanzelfsprekend, maar door dat in het perspectief van de overheid te plaatsen, leidde het me toch naar enkele verrassende gedachten. Dit geeft een bredere blik op omgang met privacy-gevoelige data van consumenten.
-
Nederlands kampioen AVG/GDPR: werk met je klant in plaats van zijn data
25 Mei is het zo ver. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG/GDPR) treedt in werking. Aan de AVG kleeft een akelige boeteclausule. Het is dus verstandig de aanwijzigen in de wet goed op te volgen. Hierover zijn al veel artikelen geschreven. Wat mij daarbij opvalt is dat de meeste artikelen inzetten op een defensieve benadering: “Wat moet je doen om een boete te voorkomen.” De impliciete doelstelling daarbij is om zo min mogelijk te veranderen aan de huidige werkwijze.
Mijn doel met dit artikel is om verder te gaan, om AVG/GDPR als een kans te positioneren. Gebruik de intentie van de wet om een optimale klantervaring te creëren. Ik zie de wet als de verwoording van de wens van heel veel mensen. Anders was de wet immers nooit aangenomen. Het bedrijf dat de privacy van consumenten het best beschermt, genereert hiermee dus positieve emotie. Pak de leidersrol. Ik wil je motiveren om de beste privacybeschermer van Nederland te worden en je laten zien welke alternatieven je hiertoe hebt.
-
De trends voor 2018
Hoe word jij een van de nieuwe spraakmakende merken van 2018?
2018 wordt een jaar waarin Amazon haar marktaandeel in Nederland gaat uitbreiden. En ook bol.com timmert verder aan de weg met Plaza. Maar waar we aan het einde van 2018 écht over praten, is een aantal nieuwe spraakmakende merken. Merken die in korte tijd hun markt op z’n kop hebben gezet. Merken die het speelveld gaan veranderen. Of het nu productie- of retailbedrijven zijn, want het onderscheid tussen deze bedrijven vervaagt.
-
Amazon richt haar pijlen op Nederland, en nu?
Het is het duivels dilemma voor retail: ga ik via één van de marktplaatsen zoals bol.com, Amazon, Etsy, eBay, Tone, Frendz of Alibaba verkopen, of focus ik op verkopen via mijn eigen kanalen? Veel retailers worstelen met deze vraag, omdat weinig bedrijven voldoende winst te weten maken met hun e-commerce activiteiten. Zijn marktplaatsen voor hen een kans of juist een bedreiging?
Deze vraag wordt de komende tijd alleen maar urgenter nu Amazon zich vanuit Duitsland op de Nederlandse markt gaat richten. Maar ook de groei van de marktplaats van bol.com en die van de Chinese webshops gaan de komende tijd de prijsconcurrentie verder aanwakkeren. Er is niet één ultiem antwoord, dus wil ik je in dit artikel inzichten en ervaringen geven. Maar mijn doel is in de eerste plaats om je alternatieven aan te reiken.
-
Wordt TONE van Kijkshop net zo’n succes als FRENDZ?
Is het verstandig deel te nemen in de crowdfunding van TONE of niet? Misschien gaat TONE, van Kijkshop, het (e-)retaillandschap flink opschudden. Zelf zijn ze in ieder geval vol vertrouwen. Aan de vooravond van de lancering van TONE en zonder het gezien te hebben, is het natuurlijk lastig harde uitspraken te doen. Toch is er genoeg bekend over de plannen van het platform voor een analyse.