Erwin Wijman
Journalist/schrijver Erwin Wijman

Erwin Wijman is schrijver en journalist en publiceerde sinds 2007 tien boeken. Het meest recente is het kneiterdikke Zo verkoop je alles. Hoe je reclame maakt waar iedereen blij van wordt (Uitgeverij Haystack), dat verscheen in april 2019. In 2018 verscheen Denken als Elon Musk. Hij schreef eerder (onder meer) de bestseller Wat je rijdt ben je zelf (2011), De bedrijfsnamenfabriek (2007), De verkoopmaffia (2010), Succes met je grote auto (2013), Vlinder in de boksring. De 7 regels voor challengers die willen winnen en marktleiders die niet willen verliezen (2014) en De geluksmachine (2017). Hij is gefascineerd door underdogs die marktleiders op hun knieën krijgen met disruptieve tactieken en strategieën.
-
Niks jij klantvriendelijk… je klant moet bedrijfsvriendelijk worden
Klantvriendelijk, bleeehhhh. Verschrikkelijke term. Toch geeft Google er 1,5 miljoen hits op en ook jij bezigt de term zo vaak dat hij alle betekenis wel zo’n beetje verloren heeft. Net als de variant 'klantgericht'. Marketeer, doe jezelf een lol en schrap klantvriendelijk. Zet in plaats daarvan in op het tegenovergestelde: bedrijfsvriendelijke klanten. Nou ja, tegenovergesteld… een bedrijfsvriendelijke klant werkt veel prettiger en levert veel meer omzet op. Tijd dat bedrijven hun klanten bedrijfsvriendelijker maken.
-
De zeven marketinglessen van Zeeman: introducing #doeslef
Lef kan niet genoeg worden aangemoedigd, zeker in het marketingvak, waar conventionele campagnes de dienst uitmaken. Durf in marketing en reclame is letterlijk broodnodig voor elke marketeer, klein of groot, van een bekend of een onbekend merk. Lef en durf kunnen je merk redden. Kijk naar Sissy-Boy, CoolCat, Hudson’s Bay, Intertoys – ooit iets bijzonders van deze verzopen merken voorbij zien komen? Dan Zeeman. Een lesje in durf van een tot verzuipen gedoemde textielketen. Introducing de hashtag #doeslef.
-
Tesla is groot geworden door klein te starten
Hoe kreeg Tesla mensen zo gek om meer dan een ton voor een onbekende auto te lappen? De methode-Musk stond in 2006 al op een bierviltje. Het blijkt een treffend lesje niche-, nee, supernichemarketing. Erwin Wijman schreef er een boek over, dat vandaag verschijnt. Wij publiceren er alvast een hoofdstuk uit.