NIMA Register Marketeers
NIMA

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur.
De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren.
Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau.
-
‘Customer Innovation’ is een moderne klassieker
Drie kernprocessen voor klantgerichte innovatie: via een zoomlens, groothoeklens en visooglens. Nee, dit is geen fotografiecursus maar een methode van Marion Debruyne en Koen Tackx in ‘Customer Innovation’. Een review van de nieuwe editie van dit boek.
-
Starten met innovatie
Er zijn al boeken volgeschreven over innovatie, dus wat heeft dit boek nu extra te brengen? Eigenlijk precies dat, wat de ondertitel aangeeft; een praktisch handboek om te vernieuwen. Voor iedereen die weet dat hij of zij moet gaan innoveren maar nog weinig met dat bijltje gehakt heeft, is er nu een uiterst praktisch handboek.
-
Een echt marketingboek voor events
Dezelfde auteur, dezelfde uitgever en hetzelfde thema als het voorgaande boek in 2016: event marketing. En toch is ‘We love events’ een heel ander boek dan ‘Holy trinity events’. Bovendien bevat dit nieuwe boek een extra deel over evenementen tijdens de coronacrisis.
-
De kreeft is een echte overlever en je kunt van hem leren
Heb je ervaring met veranderingsprocessen, of ga je eraan beginnen? Lees dan 'De strategie van de kreeft'. De auteurs nemen de kreeft als metafoor om het proces van veranderingen te duiden. En dat werkt.
-
Waarom voorkeursmerken altijd winnen
Met ‘Why winners give it all’ heb je een uiterst praktisch marketingboek in handen. Reclameman/marketeer Ed Stibbe beschrijft in zijn eerste boek op een zeer toegankelijke manier waarom voorkeursmerken altijd winnen en hoe jij dit ook zou kunnen.
-
De winnaar van de PIM Literatuurprijs zorgt ervoor dat marketeers van design gaan houden
Met haar boek ‘Marketing Design’ wist auteur Eveline van Zeeland afgelopen maand verrassend de PIM Literatuurprijs te winnen. Het combineert design thinking met marketing en zet aan tot creatief, oplossingsgericht denken, vooral door marketingvraagstukken te visualiseren in modellen.
-
‘Databedreven marketing’: weinig nieuwe informatie maar zeer compleet
Terwijl de meeste boeken die over (big) data gaan vooral gericht zijn op het hoe en wat van de toepassingen van meetbare gegevens in een organisatie, heeft Danny Oosterveer juist een boek over data als integraal onderdeel van de marketinginspanningen geschreven. Met het doel om je als marketeer, communicatiespecialist of ondernemer niet langer door data te laten leiden, maar data-bedreven te worden.
-
Wil je weten hoe massacommunicatie werkt? Lees dan dit bijna 100 jaar oude boek
Welke boeken zijn interessant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Ditmaal Propaganda van Edward Bernays.
-
Bíjna alles wat je zou willen weten over de platformrevolutie
Zoals het ritme dat de drummer aangeeft in een band essentieel is voor de samenwerking tussen de overige bandleden, zo is Martijn Arets al jaren een constante factor die de ontwikkelingen in de platformeconomie aangeeft en duidt. Als consultant, als expert via de media en via zijn eigen nieuwsbrieven. De drummer is misschien niet de meest creatieve in het team, maar wel degene die de toon zet. De betrouwbare. En zoals de bandleden lekker tegen de drummer aanleunen, heeft Arets voor iedereen die iets wil weten over platforms, enorm veel voorwerk gedaan waar je op kunt bouwen.
-
Voor wie op een andere manier op klanten wil jagen
Op jacht naar de perfecte klant is het nieuwste boek in de serie van de makers van Sprout. Sprout gelooft dat ondernemers zorgen voor een betere wereld en wil ze daarbij helpen met kennis, inspiratie en een netwerk van ambitieuze groeiondernemers. Nu dus met een methodische groeigids voor startups en scaleups; dát belooft een lekker leesbaar boek te zijn.
-
Hoe kun je klantperceptie voor je laten werken?
De titel ‘Reframe’ wordt verklaard door de ondertitel: ‘Breng je klant in beeld met perceptiemanagement’. Reframe betekent voor mij: opnieuw kaderen. Dat is volgens mij ook wat de auteur ook bedoelt. Ervan uitgaand dat het beeld dat klanten nu van jouw organisatie hebben of jij van je klanten hebt, niet overeenkomt met de werkelijkheid.
-
Hoe Bob Iger het businessmodel van Disney omver schopte
Het eerste dat ik doe als ik een nieuw boek in handen krijg, is het snel van binnen bekijken. Hoe zit het in elkaar? De inhoudsopgave geeft een idee wat me te wachten staat. Tevens kijk ik naar de eerste pagina en lees ik de eerste tien regels. Bij 'De rit van mijn leven', de biografie van voormalig Disney-topman Robert Iger, liep het anders: voordat ik er erg in had, was ik tien pagina’s verder.
-
Futureproof: Metaforen voor toekomstbestendigheid
Welke boeken zijn interessant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer 'Futureproof' van Mike Hoogveld.
-
Betere online resultaten door gedragspsychologie
Op basis van het gedachtengoed van Cialdini, Kahneman en BJ Fogg behandelen de auteurs van 'Online invloed' hoe ondernemers en marketeers effectiever kunnen zijn op internet. Deze praktische uitgave doorloopt alle stappen van online technieken en plaatst daarop de gedragspsychologie.
-
Kleur bekennen: meer geschiedschrijving dan unieke propositie
Welke boeken zijn interessant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer 'Kleur bekennen' van Rachelle van der Linden en Marco Derksen.