Boban Vukicevic
Strategisch adviseur digitalisering Digitalecommissaris.com

Boban is onafhankelijk strategisch adviseur digitalisering, digitale commissaris, universitair docent Smart Services en MBA (IoT for Business) bij Open Universiteit, blogger en auteur met betrekking tot digitale innovatie. Hij is een van de pioniers op het gebied van IoT-ontwikkelingen in Nederland. Boban is co-auteur van boeken “Implementing The Internet of Things – Strategy, Implementation and Considerations”, augustus 2017 en “De Revolutie van Internet of Things”, februari 2019.
-
Internet of Things: zo staat het ervoor
Uit diverse onderzoeken en persoonlijke gesprekken, kunnen we concluderen dat het Internet of Things als onderwerp in Nederland eindelijk een 'hot' status heeft bereikt. Je zou kunnen zeggen dat we op de drempel staan van een nieuwe explosie van technologie-startups en nieuwe ondernemingen en proposities. Maar hoewel er voorbeelden genoeg zijn van succesvolle commerciële IoT-implementaties, worden nog te veel projecten na een Proof of Concept-fase gestopt. IoT blijkt dan toch complexer dan aanvankelijk gedacht.
-
De smartphone als ultiem marketing-gereedschap voor Internet of Things
De smartphone, het ultieme gereedschap, het middelpunt in het leven van de moderne mens, is zonder twijfel een essentieel component van iedere toekomstige marketing-gerelateerde Internet of Things-strategie. In deze blog kijken we kort naar de geschiedenis en de impact die menselijke 'toolmaking' heeft gehad, om daarna te focussen op het ultieme menselijke gereedschap: de smartphone. Welke mogelijkheden zijn er voor de moderne marketeer om smartphones en IoT-technologie te integreren?
-
Het telecare-tijdperk: Internet of Things in de gezondheidszorg
Gezien de steeds fellere publieke discussie over de kwaliteit van de gezondheidszorg, vergrijzing en enorme stijging van de zorgkosten, is het duidelijk dat we nieuwe en betere manieren nodig hebben om zorg te bieden aan ouderen, chronische patiënten, gehandicapten en andere zorgbehoevenden. In de praktijk zijn er al betrouwbare en gebruiksvriendelijke Internet of Things-oplossingen, die zowel de kwaliteit van het leven verbeteren, als de operationele uitvoering van de zorg vergemakkelijken voor zorgverleners, mantelzorgers en aanverwante zorgorganisaties. In dit artikel licht ik een aantal praktijkvoorbeelden toe.
-
Internet of Things kan redding zijn voor retail
Binnen de retailmarkt hebben bedrijven het steeds moeilijker. In de afgelopen jaren zijn er veel traditionele retailers omgevallen, doordat ze niet tijdig inspeelden op de door de digitale technologie gedreven veranderingen in de markt. Wanneer de markt significant verandert door technologie, zoals digitalisering en Internet of Things, worden de klassieke en conservatieve ondernemingen het hardst getroffen. Internet of Things biedt mogelijkheden.
-
De complexe anatomie van Internet of Things
Zoals ik in mijn eerdere blog 'Hoe je winstgevend kunt zijn met Internet of Things' schreef, is IoT een systeem van onderling verbonden producten, diensten of levende wezens (computerapparatuur, machines, fysieke objecten, dieren of mensen) die zijn voorzien van functies voor waarneming, computing en connectiviteit. We noemen ze 'slimme verbonden producten', of 'smart products'. Met andere woorden: een ding in de wereld van Internet der Dingen kan elk levend of niet levend 'ding' zijn dat een functie heeft in een transformationeel proces dat waarde toevoegt. Maar waaruit bestaat een intelligent 'ding'?
-
Internet of Things moet geen speeltje zijn van techneuten
Huizen en steden worden steeds slimmer, autonome voertuigen zijn in opkomst. Internet of Things (IoT) levert tastbare voordelen op in de hele wereld. IoT-oplossingen verhogen productiviteit, verlagen kosten, verbeteren de ervaringen van klanten en ga zo maar door. In de juiste handen is de businesscase zeer solide, maar wiens handen zijn dat? Blijft IoT toch vooral een 'IT-dingetje'?
-
Hoe je winstgevend kunt zijn met Internet of Things
Hoewel er relatief veel over het Internet of Things wordt geschreven, is dat meestal een technische omschrijving van de onderliggende technologie. Dat is natuurlijk belangrijk, maar zeker ook interessant is wat IoT voor ondernemingen kan betekenen in termen van marketingbeleid. In deze blog probeer ik een tipje van de sluier op te lichten over de impact van slimme verbonden producten op een aantal strategische marketingthema’s, in het bijzonder in relatie tot winstgevendheid.