Gosse de Reus
Marketing manager Marcommit

Gosse de Reus is marketing manager bij Marcommit. Daar werkt hij dagelijks aan de naamsbekendheid, het imago en het kennisleiderschap van het bureau. Zijn interesses liggen op het gebied van technologie, IT, marketing en PR.
Marcommit is een PR & Marketingbureau gevestigd in Baarn. Het bureau is gespecialiseerd in B2B-communicatie en marketing en legt de focus op IT, Tech en HR.
-
Wat is Share of Search en wat moet ik ermee?
Vorige maand kwam marketingprofessor Mark Ritson met het volgende statement: “It’s time for ‘share of search’ to replace ‘share of voice’. Share of voice (SOV) is al jaren een belangrijke metric in marketingland dat simpel gezegd aangeeft welk deel van een gesprek over jou gaat. Lang heeft het idee standgehouden dat een grotere SOV direct gelinkt was aan een groter marktaandeel. Maar deze metric dient, volgens Ritson, nu dus vervangen te worden door ‘share of search’ (SOS), een metric die aangeeft welk deel van de zoekopdrachten binnen jouw branche naar jou of je concurrentie zoekt. Wat houdt deze metric in, hoe bereken je het en wat kan je ermee?
-
Weg met Fear of Finding Out: hoe PR concrete waarde aantoont
Voor sommige activiteiten, zeker in PR-land, lijkt het lastig aan te tonen wat de effecten zijn. Het aantonen van de effectiviteit van PR blijft een heet hangijzer dat in tijden van data-evangelie kan zorgen voor spanningen in de relatie tussen klant en bureau. Maar ook zaken als naamsbekendheid en merkvoorkeur zijn te meten. We moeten er voor zorgen dat daarin geïnvesteerd wordt én dat het grondig wordt gedaan. De samenwerking tussen klant en PR-bureau is daarin heel belangrijk.
-
Gaan merken echt de wereld redden?
Onlangs was ik aanwezig bij Salesforce World Tour in Amsterdam. Bij mijn eerste rondje over de beursvloer 'camp ground' – Salesforce voert de branding tot in de puntjes door – valt vooral op dat er lange rijen staan bij de koffie-stands. Een goede voorbereiding is immers het halve werk. Bij de opening keynote van Simon Mulcahy, Chief Innovation Officer bij Salesforce, wordt meteen duidelijk dat Salesforce grootse plannen heeft. Mulcahy lauwert Salesforce’s 'Trailblazers', organisaties en individuen die zichzelf transformeren, exceptionele klantervaringen bieden en de wereld, daar komt ‘ie, een betere plek maken in deze vierde Industriële Revolutie. Dat is nogal wat.
-
2019 is duurzaam en bewust, maar vooral eerlijk
Eind 2018 werd bekend dat veelvraat Unilever De Vegetarische Slager overnam. Een interessante zet waar op Marketingfacts al aandacht aan werd besteed door Tadek Solarz. We kunnen hier van alles van vinden, maar is dit niet hét teken dat duurzaam doorsnee wordt? De opkomst van de duurzame, bewuste consument is niet meer te stuiten. Hoe zorg je er als marketeer voor dat je deze ontwikkeling aangrijpt en er je voordeel mee doet?
-
Hypocriet of maatschappelijk verantwoord? De anti rook-campagne van Philip Morris
Deze week kwam Philip Morris International (PMI) negatief in het nieuws vanwege de reclamecampagne 'Hold My Light'. Hiermee wil het bedrijf rokers aansporen een maand te stoppen met roken. De campagne werd bekritiseerd door onder andere gezondheidsorganisaties, maar ook door het publiek. Het is een interessante kwestie, omdat de campagne als doel heeft om de core business van PMI – het verkopen van sigaretten – te 'disrupten' en hun klanten te helpen een gezonder leven te leiden. Of wil PMI alleen dat wij dat geloven?