-
Het bureau van de toekomst ís geen bureau
“En het 'Bureau van het Jaar 2021' is ... (tromgeroffel) ... géén bureau.” Okay, laat het 2022 worden, maar lang kan het niet meer duren. Ook in de Nederlandse marcomindustrie worden de vakprijzen, maar vooral ook de pitches, binnen afzienbare tijd gewonnen door nieuwe, vloeibare en multidisciplinaire samenwerkingsvormen.
-
Covid maakt samenwerkingsverbanden sterker
Covid-19 heeft de wereld in nog geen jaar tijd stevig gereset. Bedrijven kraken onder de gevolgen, directies sturen op reorganisaties, velen verliezen helaas hun baan. Marketingbudgetten slinken, sommige sectoren storten letterlijk in. Andere, zoals de e-commerce, zijn weer extreem booming. Waar jarenlang agile werken voor velen een buzzword was, maakt de pandemie meer dan duidelijk dat het dé manier van werken van het nieuwe nu is.
-
Remote talent gaat het verschil maken
Lou Reed zong ooit: ‘There is no Michelangelo coming from Pittsburgh’. Hij citeerde zijn kunstbroeder Andy Warhol, die meende dat je pas beroemd kon worden als je in een wereldstad als New York leefde. Grote artiesten wonen niet in een dorp, ergens achteraf, maar in de creatieve dynamiek van een bruisende metropool.
-
Tijd van het bureau is voorbij
De Nederlandse bureauwereld had het al heel veel langer benauwd, maar heeft zich nu toch naar de IC-afdeling van de overheid moeten haasten om zich aan de NOW-beademing te laten leggen. De roze olifant in de kamer is nu eindelijk zo groot dat de Nederlandse bureauwereld er niet meer omheen kan. Dat er een pandemie voor nodig was, geeft wel aan hoe hardnekkig iedereen de ogen heeft dicht geknepen voor dat beest.
-
Hoe ziet de marcom-branche er in het post-coronatijdperk uit?
Hoe gaan we de marketingcommunicatie-branche straks na corona vormgeven? Er zijn verschillende scenario’s denkbaar, waarvan er één mijn voorkeur heeft en één absoluut niet.
-
Na corona: het moment van de waarheid voor de bureauwereld
Reclame is de gouden gans van marketing en communicatie. Maar in de coronacrisis is gebleken dat andere disciplines de aandacht van consumenten ook aardig kunnen vangen. Dus rijst de vraag: hoe zal ‘het bureau van de toekomst’ er na corona uitzien?
-
Hoe een crisis de communicatiebranche eindelijk reorganiseert
De coronacatastrofe zal ook in de communicatiesector leiden tot een nieuw normaal. Wie de contouren ervan ontrafelt, begrijpt dat dit ‘nieuwe normaal’ helemaal niet zo nieuw is. Althans niet voor mij.