Bram Koster
Senior consultant Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media.
Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.
-
Interne sociale platformen van eigen bodem het vaakst gebruikt
Hoe staat het met de inzet van social media voor interne communicatie binnen Nederlandse organisaties? Uit recent onderzoek dat Evolve voor de derde keer heeft uitgevoerd, blijkt dat platformen van Nederlandse makelij populair zijn en dat deze intensiever worden gebruikt dan andere platformen, zoals SharePoint en Yammer.
-
Liever databedreven dan datagedreven
Gedreven marketing is mooi, datagedreven marketing iets minder mooi. Want zeg nou zelf: je zit toch wel graag zelf achter het stuur van je merk? Daarom is het belangrijker om databedreven te zijn dan datagedreven.
-
Jeroen Mirck versterkt Marketingfacts en MarketingTribune
Journalist Jeroen Mirck komt vanaf januari 2018 fulltime de redacties van Marketingfacts en MarketingTribune versterken. Hij gaat zijn tijd gelijkelijk verdelen over deze twee vaktitels van BBP Media.
-
De Nieuwjaarsborrel 2018: schrijf je nu in!
Waarschijnlijk ben je van plan zo ongeveer nú je laptop dicht te klappen om aan de kerstborrel op je werk te beginnen. Maar regeren is vooruitkijken - of uitkijken naar, natuurlijk. In dit geval naar de Nieuwjaarsborrel van Online Tuesday en IAB Nederland, dé borrel voor de online industrie. Op 9 januari 2018 zien we je daarom graag in Hotel Arena. En omdat het net als in afgelopen jaren wel eens druk kan worden, is het raadzaam je alvast aan te melden. Doe dat nú, dan kun je met een gerust hart de feestdagen in.
-
Jeroen Dijkstra (Centraal Beheer): “Dankzij personalisatie altijd relevant voor de klant” #spon
Centraal Beheer zet fors in op personalisatie, o.a. aan de hand van Jeroen Dijkstra. De verzekeraar loopt er inmiddels in voorop, merkt hij in gesprekken met andere bedrijven. En elke pioniersrol brengt ook uitdagingen met zich mee, zoals in dit geval de contentmarketing. Maar het is het waard, vindt Dijkstra, omdat het Centraal Beheer helpt marketing te bedrijven vanuit de klant zelf.
-
Milou Slots (Homies): “Wij willen Nederland veiliger maken” #spon
Homies is een startup die handig gebruikmaakt van de lean startup-filosofie én van het internet of things. Niet iedereen zal op basis van die beschrijving de link leggen naar Achmea. Toch is de verzekeraar de initiator en eigenaar van de club die Nederland veiliger wil maken. En België en Duitsland. Een gesprek met mede-oprichter Milou Slots.
-
Online Tuesday: nieuwe sponsoren gezocht voor 2018
Acht jaar geleden startte Online Tuesday, een initiatief van en nog steeds bestierd door DQ&A, Traffic4U, Newpeople en Marketingfacts. We zijn inmiddels bijna 75 edities en acht legendarische Nieuwjaarsborrels verder, maar vitaler dan ooit. Dus ook in 2018 gaan we door met het delen van kennis en inzichten op het gebied van (online) marketing. En wij zoeken sponsoren die ons daar graag in bijstaan.
-
15 jaar marketing, 15 jaar bloggen
Op 17 november 2002, ’s middags om 13 minuten na twaalven, drukte Marco Derksen op ‘publish’ voor de eerste ‘blogpost’ op Marketingfacts. Zijn boodschap: "Emerce, Adformatie en Tijdschrift voor Marketing, here I come ;-)”. Dat was de hele blogpost - inclusief een smiley, ja. Diezelfde dag volgden nog zes verhalen, onder andere over Google dat de grootste zoekmachine van de wereld was met een marktaandeel van 55 procent en de conversie van topretailers, die tussen de 3 en 15 procent zou liggen. Ja, het was een andere tijd. Zowel qua bloggen als marketing.
-
Online Tuesday #74: De impact van GDPR op marketing
De GDPR-wetgeving - of AVG in het Nederlands - houdt de marketinggemoederen bezig. En terecht, want we weten dat de nieuwe regels grote impact gaan hebben op de manier waarop we marketing bedrijven én we weten niet zeker welke impact dat is. Het is een recept voor onzekerheid en verwarring. Tijdens Online Tuesday #74 op 14 november a.s. gaan we je, in samenwerking met IAB Nederland, helpen meer inzicht te krijgen in die impact.
-
Onderzoek IAB Nederland: online advertising groeit dankzij SEA, video, social en mobiel
Vandaag is het IAB report on Online Advertising Spend over het eerste halfjaar van 2017 uitgekomen. Zoals gewoonlijk werd het onderzoek uitgevoerd door Deloitte in opdracht van IAB Nederland. De opvallendste resultaten zijn de algehele groei van online advertising in Nederland en vooral de rol van paid search, video, social en mobiel daarin. Oh, en de groei kan na dit jaar wel eens gaan afvlakken...
-
T-Mobile lanceert contentmarketingplatform voor ondernemend Nederland
Ondernemers en professionals kunnen vanaf vandaag terecht op een nieuw platform van T-Mobile, Founders. De site richt zich hoofdzakelijk op de 1,6 miljoen kleine en middelgrote ondernemers die ons land rijk is, maar hoopt met zijn redactionele mix van mobiele technologie, werk en lifestyle ook ondernemende geesten in het bedrijfsleven aan te spreken. Aan het platform is achter de schermen binnen T-Mobile Zakelijk ruim een jaar gewerkt. We spraken erover met de initiatiefnemers.
-
Programmatic marketing
Tim Geenen (Faktor): “Wij geven consumenten controle over hun data”
Tim Geenen werkte jarenlang bij Bannerconnect en richtte onlangs Faktor op, een nieuwe speler in de advertisingmarkt die inspeelt op de GDPR-wetgeving die in mei van kracht wordt. Daarnaast is hij voorzitter van de IAB Taskforce Programmatic . In het kader van onze Special over programmatic waren dat twee goede redenen voor ons om met hem in gesprek te gaan. In deel 1 spraken we hem vanuit zijn rol bij IAB Nederland, in dit deel 2 over zijn startup, die consumenten meer macht moet geven over hun data en uitgevers meer omzet moet opleveren. En dat allemaal dankzij de blockchain en de GDPR-wetgeving.
-
Programmatic marketing
Tim Geenen (IAB Nederland): “Programmatic marketing kan transparant zijn – kán, ja”
Tim Geenen werkte jarenlang bij Bannerconnect en richtte onlangs Faktor op, een nieuwe speler in de advertisingmarkt die inspeelt op de GDPR-wetgeving die in mei van kracht wordt. Daarnaast is hij voorzitter van de IAB Taskforce Programmatic . In het kader van onze Special over programmatic waren dat twee goede redenen voor ons om met hem in gesprek te gaan. Een interview in twee delen; vandaag deel 1 vanuit zijn rol bij IAB Nederland. Een gesprek over de complexiteit van programmatic marketing, de katalyserende rol ervan, waarom cookies kapot zijn, transparantie en het gat tussen marketing en programmatic - en hoe het te overbruggen.
-
Programmatic marketing
Hoe zonnig is de toekomst van programmatic marketing?
Programmatic marketing heeft een glorieuze toekomst voor de boeg, als we de groeicijfers van de analisten mogen geloven. Maar dan heeft het wel een reputatieprobleem te tackelen, zo maken de recente bezuinigingen van Procter & Gamble bijvoorbeeld duidelijk.
-
Non-profitmarketing
Download nu de Special over Non-profitmarketing
Marketing is een commerciële discipline: het gaat in essentie om het behalen van meer omzet. Non-profitorganisaties bedrijven ook marketing, maar met andere doelstellingen, zoals het werven van leden, het binnenhalen van contributies of het vergroten van de 'awareness' rond een onderwerp. Zij verkopen dus niet zozeer een product of dienst, maar zichzelf. Of misschien wel een (goed) gevoel.
Maakt dat non-profitmarketing anders dan 'gewone' marketing? Zo ja, wat is er anders aan? En wat zijn de uitdagingen waarmee non-profitmarketeers zich geconfronteerd zien? Die vragen worden beantwoord in de artikelen in deze Special.