Ralph Bom
Co-founder en online marketeer Onstuimig Interactieve Communicatie

Ralph Bom is mede-eigenaar van online bureau Onstuimig.
-
VPRO.nl vernieuwt eigenzinnig
De vernieuwde website van de VPRO is woensdag 9 september 2009 gelanceerd. De VPRO omschrijft haar vernieuwde site met veelbelovende woorden, als: overzichtelijk, duidelijk en makkelijk te doorgronden. Maar kunnen ze dit ook waar maken? Met het werpen van een kritische blik op de site gaan wij hier achter komen.
-
Word de redder van onze header
Heb jij altijd al eens je designkunsten op Marketingfacts willen vertonen? Onstuimig en Marco bieden jou de unieke kans om deze droom te verwezenlijken! Laat je verborgen design-talent naar boven komen en word de Redder van onze header.
Als je niet goed bent in ontwerpen, dan mag je natuurlijk ook gewoon meedoen. Het gaat vooral om de originaliteit van je creatie.
Natuurlijk blijft de header te huur, dus adverteerders meld u!
* UPDATE *
Bekijk hier de inzendingen die verkozen zijn tot de gelukkigen. -
Het internet wordt gesloopt!
Een poosje terug oogste de succesvolle Hema viral veel bewondering, nu is het de beurt aan Nationalevacaturebank.nl en Nintendo Wii op Youtube!
-
Joost nu endelijk ook online
Na een lange stilte is Joost helemaal terug van weggeweest. Met de lancering van hun online player kun je vanaf nu altijd en overal genieten van de vele content die er inmiddels beschikbaar is, in plaats van gebruik te moeten maken van de omslachtige player.
-
KPN breidt Goeiemoggel-campagne uit met online game
Na de Gouden Loeki-winnende commercial die een nieuwe golf van kantoorlol losmaakte, zet KPN de onvermijdelijke stap naar een online variant. Vanaf vandaag is het Grote Goeiemoggel Spel te spelen op de website van KPN. Doel is om Goeiemoggel-zinnen te vertalen voor ene Joris, die zich als nieuwe werknemer van de afdeling Transploft geen raad weet met het cryptisch gebabbel van zijn visverwerkende collega’s.
Wie het best en snelst z’n weg weet in de wereld vol kloffies versmeerd en zo Joris door z’n proeftijd helpt, wint een heuse BlackBerry. Want het doel van de campagne is ongewijzigd: zakelijke bellers wijzen op de voordelen van de nieuwe generatie compacte telefoons met qwerty-toetsenborden. Zodat met het wegnemen van de invoerhobbel mobiel e-mailen nu echt eens stevig van de grond gaat komen.
-
Future of Online Advertising (2)
Afgelopen donderdag en vrijdag was FOOA ‘07 in New York, dat zich richtte op de toekomst van online advertising. Dit geslaagde evenement belichtte het verbeteren van online campagnes en de toekomst van online met bijkomende advertentiemogelijkheden.
De budgetten verschuiven naar online en daardoor kan er steeds meer. Het relatief eenvoudig kunnen meten van je campagne-uitkomsten zal een grotere rol gaan spelen. Andere conclusies die we oppikten uit de presentaties vind je hieronder en na de doorklik:
Video
De sprekers verwachten erg veel van online video. Los van het distributiekanaal (Youtube, Joost, Apple TV etc.) wordt het mogelijk om sneller, goedkoper en eenvoudiger deze vorm van content te publiceren. We zagen zelfs een online editing tool voorbij komen die kinderlijk eenvoudig werkte. Advertentiemodellen die hierin blijken te werken zijn de 3 sec. pre-roll-bumper, in-video verwerken van de reclameboodschap (mid-roll) en daarnaast het toevoegen van realtime klikmogelijkheden. Dit laatste houdt in dat je met software eenvoudig kunt aangeven dat je tijdens het bekijken van een video op bepaalde elementen kan klikken en hieraan een gewenste actie kan koppelen.Plan B
Een belangrijk advies is ervoor te zorgen dat je altijd een alternatieve uitwerking van je campagne (Plan B) achter de hand hebt. Door onvoorziene redenen zouden de resultaten kunnen tegenvallen, zoals een concurrent die met een vergelijkbare boodschap en uitingen adverteert. Door een tweede concept te hebben kun je hierop snel en eenvoudig inspelen en je campagne ‘redden’. -
Online reclame door de glazen bol
Vandaag was het de eerste dag van Future of Online Advertising. Het was een lange dag waarin veel aspecten van online advertising aan de orde kwamen.
Samenvattend gaat het volgens de sprekers de komende jaren vooral verder met de verschuiving van budgetten naar online, worden communities nog belangrijker en worden advertentiemodellen volgens het Cost per Action model gemeengoed.
Een verslag van de presentaties die ons het meeste aanspraken.
-
Future of Online Advertising
De afgelopen dagen zijn we al uitgebreid voorzien van verslagen van verschillende events. Na het geweld van NextWeb, het eerste Nederlandse Webanalyticscongres en het Digital Marketing Event zullen Gertjan en ik verslag doen van Future of Online Advertising.
Sprekers op dit event zijn onder andere Jay Adelson (Digg), Ron Belanger (Yahoo), Henry Copeland (Blogads.com), Carla Hendra (Ogilvy) en Brent Hill (FeedBurner). Donderdag 7 en vrijdag 8 juni zullen we wat highlights melden. Het interactive advertising blog waar een aantal sprekers al een tijdje bloggen is trouwens ook de moeite waard!
-
Heeft Nintendo een probleem met de Wii?
Al maanden verheugen veel mensen zich op deze simpele spelcomputer die uitblinkt in speelervaring. Een week na de Nederlandse lancering blijkt dat het apparaat schaars is. Online is de console zo goed als uitgestorven: bol.com, ‘vermoedelijk 6-8 weken’; Wehkamp, ‘Helaas is de beschikbaarheid van de Nintendo Wii zeer onzeker.’; Neckermann, ‘Langer dan 10 werkdagen’; Speurders.nl met 53 treffers, waarbij verkoopprijzen tot 100 euro boven adviesprijs liggen.
Bovenal blijkt het apparaat voor veel problemen te zorgen. Met name de controller vliegt nog wel eens door een beeldscherm, dat Nintendo trouwens wel snel gaat aanpakken.
Heeft Nintendo nu een groot probleem met de Wii zo vlak voor de kerst? Of is dit juist onderdeel van hun marketingstrategie rondom de introductie?
-
Simpeler Marketingfacts geeft inhoud meer ruimte
Zoals je ziet is Marketingfacts van uiterlijk veranderd. De nieuwe layout biedt meer ruimte voor berichten, scheidt hoofdzaken beter van bijzaken en is wat minimalistischer van vorm. Daarmee denken we ons hoofddoel te bereiken: een overzichtelijker site die lekkerder leest.
Net als in geval van het vorige design tekende Onstuimig voor ontwerp en techniek, adviseerde Traffic4U op gebied van zoekmachinemarketing, verzorgde Erik van Roekel het projectmanagement en was Marco Derksen opdrachtgever.
Er is trouwens nog meer veranderd dan alleen het design. Daarover binnenkort meer. Nu eerst de diepte in. Springt u mee?
-
Rumoer rondom je merk
Stel: je introduceert een nieuw design voor je site. Het design waar je nu naar kijkt, dus. Op zich geen wereldnieuws. Hoe kun je desondanks wat rumoer rondom je merk te creëren?
Terwijl we de nieuwe site aan het implementeren waren hebben we een pagina online gezet waaruit bleek dat Marketingfacts gedefaced was. Webwereld, Retecool, Flabber, VKMag, NieuwNieuws, Molblog, Adfoblog en anderen trapten er keihard in.
-
Een weekend vol ideeën
Opdoen van inspiratie kan op Springwise, de website waar sinds 2002 ‘s werelds beste ideeën worden verzameld en verdeeld over de meest uiteenlopende categorieën:
Springwise and its global network of 8,000 spotters scan the globe for smart new business ideas, delivering instant inspiration to entrepreneurial minds from San Francisco to Singapore. Time to start the Next Big Thing!
-
Klein onderhoud bij Marketingfacts
Goedemorgen iedereen. Gisteren en vandaag is er klein onderhoud aan Marketingfacts geweest, niet helemaal vlekkeloos verlopen. Resultaat: een oud weblog, met álle berichten, reacties etc. ... tot en met gisteren.
We gaan nu werken om het weblog weer helemaal op orde te krijgen.
Update: we zijn weer helemaal up and running, kom maar op met die reacties!
-
Marketingfacts stuurt spammers het bos in
Vanaf vandaag is het keihard afgelopen met het zorgeloos toevoegen van comment-spam aan dit weblog. Niet-ingelogde bezoekers zijn, als ze willen reageren op een bericht, voortaan verplicht om een code over te typen van een ‘Completely Automated Public Turingtest to tell Computers and Humans Apart’-plaatje (CAPTCHA-image). Je kent het wel. -
NS zet nieuw spoorboekje online
Zelf reis ik dagelijks met de trein en ben daarom dus meer dan nieuwsgierig naar de grootscheepse veranderingen die eraan zullen komen bij NS. Vanaf volgend jaar krijgen intercity’s voorrang, komen er extra spitstreinen en zal een weekend- en vakantiedienstregeling ervoor zorgen dat ‘mijn spoorboekje’ vaak moet wisselen.
Natuurlijk konden ze niet doorgaan met de verouderde dienstregeling om de vertragingsnorm te kunnen halen, maar vrees dat de wijzigingen veel (negatieve?) gevolgen zullen hebben voor de reizigers.
Om na te gaan wat het effect op jouw dagindeling zal zijn heeft NS het nieuwe spoorboekje online gezet. De reden van NS om nu al de nieuwe tijden deels vrij te geven is om de reiziger te laten wennen aan de wijzigingen. Nou, ik ben benieuwd.