Serge Fenenko
Strategy Director Novocortex

Strategy Director van het internet marketingbureau Novocortex, na 7 jaar marketing en business development bij Rabobank. Novocortex is gespecialiseerd in interactieve marketing en Internet Strategie Audits. We werken internationaal - in Nederland, Zwitserland, Rusland, Oekraïne, Kroatië etc. Novocortex maakt interactieve campagnes, virals en iPhone games die aandacht in sociale media en prijzen op internationale festivals winnen.
-
Upload Cinema toont Sensaties van verre in de Webvideo Top 40
Op 29 januari presenteert Upload Cinema de Webvideo Top 40 van het afgelopen jaar in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Dit jaar staan niet-westerse video's centraal in de Top 40. De keuze voor virals uit verre landen is logisch, want de meest bekeken video ooit komt uit Zuid-Korea. De voorstelling in Amsterdam en 5 andere Nederlandse steden is een uitstekende kans voor marketeers en reclamemakers om te zien waar mensen in Azië, Latijns Amerika en Oost Europa graag naar kijken. Er is geen crisis (meer) in India, Brazilië en Rusland, de economie blijft groeien en dit biedt kansen voor Nederlandse bedrijven (zie het voorbeeld van Philips hieronder).
-
Social media in Rusland - VKontakte, Odnoklassniki, Facebook, MoiMir, LiveJournal
Meer dan 70% van internetgebruikers in Rusland heeft een account op één van de vele sociale netwerken die daar actief zijn. Circa 90% gebruikt 2 of meer sociale netwerken. Facebook is niet het grootste sociale netwerk in Rusland. Twee marktleiders VKontakte en Odnoklassniki trekken maandelijks twee keer meer bezoekers dan Facebook - 45,7 miljoen en 37,9 miljoen versus 25,3 miljoen voor Facebook (bron: TNS Web Index, oktober 2012). Daarnaast heeft Facebook maar een fractie meer bezoekers dan twee andere Russische sociale netwerken - MoiMir met 19,6 miljoen en LiveJournal met 18,9 miljoen. Elk netwerk heeft zijn eigen publiek en onderscheidende functionaliteit.
-
YouTube video’s als inspiratiebron voor succesvolle virals
Vele marketeers vragen zich af hoe je een succesvolle viral maakt. Natuurlijk weet je nooit van tevoren of jouw online video een miljoenenpubliek zal trekken op YouTube. En natuurlijk kan een slimme ‘seeding’ strategie helpen om je filmpje viraal te maken. Maar kennis van YouTube hits is ook erg belangrijk om een succesvolle viral te kunnen creëren. In dit artikel gaan we op zoek naar YouTube video’s die als mogelijke inspiratiebronnen hebben gefungeerd voor bekende en succesvolle virals.
-
Leer wat online filmpjes tot succesvolle virals maakt op de Webvideo Top 40 van Upload Cinema
Op 29 januari presenteert Upload Cinema de Webvideo Top 40 van 2011 in de Stadsschouwburg Amsterdam. Deze Top 40 bestaat uit de schokkendste, grappigste en mooiste online video’s van het afgelopen jaar. Samengesteld uit favorieten van filmmakers, journalisten, webredacteuren en bloggers. De vorige editie was uitverkocht. Want wie wil nou niet weten wat een online filmpje tot een succesvolle viral maakt?
-
Top 10 virals in Rusland – Poetin, Medvedev, gekke eekhoorns en WK neusspoelen
Er zijn vele lijstjes van beste virale video’s van het afgelopen jaar. Upload Cinema komt bv. op 29 januari met de Top 40 virals van 2011. Deze lijsten worden vaak gedomineerd door Engelstalige video’s. Want ze zijn toegankelijk voor het brede publiek en worden snel opgepikt door internationale media. Filmpjes uit Rusland of China hebben het moeilijker en blijven soms onopgemerkt. Vandaar de Top 10 beste virale video’s van Rusland, samengesteld door het gezaghebbende e-zine Sostav.ru. Ter inspiratie en vermak.
-
Optische illusies, mockumentaries en virale video’s in een nieuw programma van Upload Cinema
Online video verdringt langzamerhand de traditionele televisie. Dankzij Upload Cinema komen de beste web films ook in de bioscoop. Het nieuwe programma van Upload Cinema heet ‘Net Echt’ en zit vol met virale video’s. Van hoaxes en mockumentaries tot optisch bedrog en ‘dat kan niet waar zijn’. Wil je inspiratie opdoen voor jouw online campagnes? Kom op 1 november (ma) naar één van de 15 bioscopen waar Upload Cinema draait.
-
Succes Nederlandse online bureaus op het Golden Drum festival
De 17e editie van Golden Drum, het reclamefestival van New Europe (Centraal en Oost Europa), was zeer succesvol voor de Nederlandse bureaus. Euro RSCG 4D won Grand Prix in Interactive, Golden Drum in de Social Media categorie en Silver Drum in Websites. NRG3 won Golden Drum voor de beste banner en Novocortex (mijn bedrijf) werd finalist in Mobile Advertising. Proficiat!
-
Internet in Rusland: penetratie, breedband, online video, Google vs. Yandex, Facebook vs. Vkontakte
Ik heb aan Marco en Matthijs beloofd om M!-lezers op de hoogte te houden van internetontwikkelingen in Rusland. Rusland is één van de belangrijkste online markten van Europa met circa 45 miljoen internetgebruikers (vergelijkbaar met Frankrijk en Engeland). En Novocortex heeft een team in Moskou en doet regelmatig Internet Strategie Audits en online campagnes voor lokale en westerse bedrijven in Rusland. De belangrijkste ontwikkelingen van het internet in Rusland op een rijtje:
-
The Intercontinental Advertising Cup 2009: Love Needs Distance, Bruce Lee Power, Paint a Song
Ik ben net terug uit Sarajevo, Bosnië waar ik in de jury zat van The Intercontinental Advertising Cup. The Cup zou in Pattaya plaatsvinden maar werd verplaatst naar Sarajevo vanwege demonstraties in Thailand. Het hoofddoel van The Cup is om locale creativiteit te bevorderen (‘genius loci’). The Cup is opgericht door drie grote regionale festivals – AdFest van Asië-Pacific, FIAP van Latijns Amerika en Golden Drum van Centraal en Oost-Europa. De hoofdprijs van het festival – The Grand Cup – ging dit jaar naar ‘Love Distance’, een interactieve campagne van GT Inc uit Tokyo voor Sagami Original 002 condooms.
-
Osocio publiceert Top 10 van de beste sociale campagnes van 2009
Osocio, een internationale weblog over Social Advertising, heeft net de Top 10 van de beste sociale campagnes van 2009 gepubliceerd. Op de lijst van Osocio staan zowel grote campagnes van bekende non-profit organisaties als kleinschalige initiatieven van gewone burgers die zonder reclame- en mediabudgetten zijn gemaakt. Want Osocio is “the place where advertising and activism collide”. Eén van de onderstaande campagnes wordt volgende week gekozen tot de Osocio’s Campaign of 2009:
-
Golden Drum 2009 – Rollerbabies, wodka virals, inbreuk op de privacy & user generated ads
Ik ben terug uit Slovenië, waar ik samen met Bram de Rooij in de jury van Golden Drum zat. Golden Drum biedt een mooi overzicht van reclamecampagnes uit Centraal en Oost Europa. Wil je meer weten over de interactieve reclame uit deze regio? En wil je inspiratie putten uit nieuwe creatieve bronnen? Dan is dit artikel voor jou.
De Oost-Europese interactieve reclame zit in de lift. Volgens het onderzoek van IAB Europe en PwC in 19 Europese landen, groeien online mediabestedingen het hardst in Slovenië en Polen (met 77% en 60%). Ook Turkije doet het heel goed met 33% groei en de 5e plek (Nederland stond op de laatste plek met 9%).
-
Online experience marketing staat centraal op Horizon Interactive Awards
SpinAwards heeft een broertje in de Verenigde Staten – Horizon Interactive Awards. Horizon Interactive is een competitie voor online bureaus uit de VS die ook open is voor buitenlandse deelnemers. Horizon Interactive is veel groter dan SpinAwards met 2.000 entries uit 32 landen – van Canada tot Hongkong en van Zuid-Afrika tot Oman (SpinAwards had dit jaar circa 400). Naast de vakjury heeft Horizon Interactive een panel van marketeers en media-exploitanten die het ingezonden werk mede beoordelen.
Horizon Interactive richt zich vooral op webdesign bureaus (ofwel “interactive media producers”) en wat minder op reclamebureaus. Logisch dat webdesign en online experience marketing centraal staan op Horizon Interactive. Winnaars bewijzen dat ze met Flash, 3D en video onvergetelijke online ervaringen kunnen creëren. Ervaringen die het verhaal van je merk overtuigender kunnen vertellen dan een kale site op de witte achtergrond:-)
-
Osocio - een internationale weblog over Social Advertising uit Nederland
Er zijn weinig Nederlandse weblogs die wereldwijd als een autoriteit op hun vakgebied worden beschouwd. Osocio.org is er één van. Osocio schrijft over Social Advertising en staat op de 59e plek in de AdAge Power 150. Deze ranglijst van weblogs over marketing en media wordt uit circa 1.000 Engelstalige blogs samengesteld door het toonaangevende Amerikaanse tijdschrift Advertising Age. Er zijn slechts drie blogs uit Nederland die de Top 150 hebben gehaald – Osocio, Yoast.com (op de 17e plek) en ViralBlog (121e).
Osocio is in 2005 ontstaan (toen heette die Houtlust) met een duidelijke focus op reclamecampagnes voor non-profit organisaties. Het doel was om een inspiratiebron en naslagwerk op het gebied van Social Advertising te worden voor de internationale reclame-industrie. Osocio is een groepsblog met 11 bloggers uit 7 landen (ik schrijf er ook af en toe voor). Maar zoals het vaak bij de groepsblogs gebeurt, wordt Osocio vooral gedragen door de oprichter Marc van Gurp. We hebben een aantal vragen aan Marc gesteld over hoogtepunten en teleurstellingen van de afgelopen jaren en plannen voor de toekomst.
-
Is er e-leven na de dood?
We zijn tegenwoordig druk bezig met het managen van onze online reputatie en het vergroten van onze virtuele netwerken. Maar wat gaat er met al die uitgebreide profielen, aanbevelingen van collegae en prachtige foto’s gebeuren na onze dood? Nooit aan gedacht? Ik ook niet. Totdat ik de expositie “Ik R.I.P.” van Mediamatic heb bezocht.
We zijn voor het eerst in de geschiedenis in staat om een uitgebreide oeuvre achter te laten aan volgende generaties. Dit was vroeger uitsluitend weggelegd voor briljante wetenschappers, kunstenaars en schrijvers. Nu kan iedereen duizenden digitale herinneringen en sporen achterlaten dankzij berichten op weblogs, foto’s op Flicks, video’s op YouTube, presentaties op SlideShare, en natuurlijk allerlei profielen op sociale netwerken. Het eeuwige e-leven is eindelijk binnen handbereik voor iedereen. Maar wat gebeurt er met onze profielen en foto’s nadat we dood zijn?
-
Mediagebruik jongeren door de ogen van een 14-jarige
Marketingfacts besteedt veel aandacht aan het mediagebruik door jongeren en aan de trends in de jongerencultuur. In het bovenstaande filmpje zien we hoe jongeren sociale netwerken en digitale media gebruiken door de ogen van een 14-jarig meisje. Ze staat in constante verbinding met haar vrienden en deelt alles met ze (en met de hele wereld) via sociale netwerken, webcam en instant messaging.
Deze film is gemaakt door Anna van der Heide voor NPS Kort en heeft een Gouden Kalf gewonnen. Toen ik hem voor het eerst zag was ik zeer onder de indruk. Het is een prachtig portret van de nieuwe generatie die digitale media als organisch onderdeel van hun leven ziet.