Keesjan Deelstra
CEO InternetEffect Zoekmachine Marketing

Keesjan Deelstra (1966) is getrouwd met Tessel en is trotse vader van vier dochters: Sacha, Suja, Meike en Elvi. Hij schreef het veelgeprezen ‘Handboek zoekmachine marketing’; het eerste Nederlandse boek over Organic en Paid search dat inmiddels meer dan 12.000 keer verkocht is. Hij studeerde Sociale Geografie aan de UvA in Amsterdam en vond zijn stek uiteindelijk in de internetwereld.
Met zijn bureau InternetEffect adviseert hij grote en kleine bedrijven op het gebied van zoekmachinemarketing. SEO+SEA+Analytics= > Omzet. Hij draagt kennis over met het boek en cursussen: ‘live’ workshops en trainingen en de nieuwe E-learning SEO cursus.
Met de SEO tool SeoEffect tenslotte, kunnen ondernemers zelf met hun SEO aan de slag. SEO Effect wordt inmiddels door meer dan 5000 websites gebruikt.
-
Mobiele rankings: winnaars en verliezers
Wat hebben ing.nl, anwb.nl, consumentenbond.nl, pearl.nl, beslist.nl, blokker.nl, hema.nl, ten dele ook bol.com, independer.nl en Apple met elkaar gemeen? Ze kunnen hun Google-searchverkeer via mobile search verliezen. Je kunt niet zeggen dat Google niet gewaarschuwd heeft vóór 21 april je site mobielvriendelijk te maken. Toch zijn er nog vele sites die niet mobielvriendelijk zijn en vanaf vandaag uit de mobiele rankings verdwijnen. Aangezien tot wel de helft van je verkeer via mobiel komt, kan dat dus de helft van de omzet schelen.
-
17 search trends 2015
Wat zegt de glazen bol over de searchtrends voor komend jaar? We kijken naar macro en micro ontwikkelingen in de markt voor search. En praktisch, de trends voor SEO en search engine advertising.
-
Yahoo & Facebook: de echte Google-killer?
Marissa Mayer, CEO van Yahoo! en oudgediende van Google, zou in het geheim besprekingen voeren met Sheryl Sandberg, chief operating officer van Facebook, zo meld de Engelse krant ‘The Telegraph’.
-
Zwarte woensdag protest tegen SOPA en PIPA
Vandaag staan sites als Wordpress en Wikipedia op zwart, laat Google met een zwarte balk op Google.com voor USA gebruikers zien dat ze het er niet mee eens zijn en roepen internetgebruikers op de senaat te mailen en te bellen dat ze de 2 wetten niet moeten aannemen. Wat is SOPA en PIPA en wat kan jij zelf doen? Het lijkt wel een SOA…maar de gevolgen lijken veel verder te gaan en je kan er geen zalfje voor halen.
-
Google +1 button nu live in de VS
De Google +1 button is nu live in de VS. Tenminste de versie die je kan plaatsen op je website. Google vertelt op een blogpost van vandaag dat een aantal grote Amerikaanse sites als Techcrunch, The Huffington Post en The Washington post de +1 knop gaan gebruiken.
Binnenkort komt ook de versie in de search results beschikbaar. Deze laatste is nu alleen nog in de experimentele fase.Op dat experiment hebben wij van SEO Effect weer een eerste experiment gedaan. Er is als het ware een steen in de vijver gegooid om te kijken wat er beweegt. Die resultaten zijn nu beschikbaar in een whitepaper. Maar eerste even een kort overzicht van de +1 knop. -
Google Personal search for everyone: Gevolgen voor SEO?
Naast het real time search nieuws van Google is er ook het nieuws dat alle Google gebruikers ingelogd of niet ‘personal search' resultaten voorgeschoteld krijgen. Zoals eerder al dit voorjaar beschreven in de post "Google vernieuwd: SEO zoekwoord ranking nu echt dood" werd een aantal jaren geleden een deel van de zoekresultaten in Google al persoonlijk gemaakt.
Ingelogde gebruikers zagen hun eigen zoekhistorie verwerkt in de zoekresultaten. Naar schatting ging het dan om 20% van alle Google gebruikers gebaseerd op de marktaandelen van Gmail en Google Analytics. (Er vanuit gaande dat all deze gebruikers ingelogd bleven in deze diensten terwijl ze zoeken). Afgelopen vrijdag kondigde Google aan dat ook alle niet ingelogde gebruikers persoonlijke zoekresultaten voorgeschoteld krijgen. Met behulp van een cookie worden deze voorkeuren tot 180 dagen opgeslagen en in de resultaten verwerkt. Nu krijgt dus 100% van de zoekers een persoonlijk resultaat voorgeschoteld. Sinds vandaag zie ik boven mijn zoekresultaten een extra link die aangeeft hoe mijn zoekresultaat is verrijkt zoals je in het screenshot kunt zien:
-
Google vernieuwd: SEO zoekwoord ranking nu echt dood
Ik dacht, het zal al wel op Marketingfacts staan maar niet dus. Ik ben namelijk meestal zelf te laat met nieuwsfeiten, gelukkig kan ik nu mijn bijdrage leveren aan de altijd snelle berichtgeving op Marketingfacts. Ik heb het over de jaarlijkse Google PR show Searchology met live mediacast van dinsdag 12 mei waarin ze aankondigt wat er gaat veranderen aan de zoekresultaten. SEO’ers opgelet. Ranking is nu echt dood al lag deze al enige tijd op de intensive care. Ook al vragen klanten er om, recht de rug en voldoe niet meer aan deze vraag. Helaas loopt de markt vaak achter de feiten aan. Zo is ‘aanmelden zoekmachines’ nog steeds een erg veel gezochte term in Google terwijl indexatie vrijwel nooit meer een issue is en zeker niet opgelost wordt door je site aan te melden. Maar hoe dan de SEO prestaties te meten als ranking geen goede maatstaf meer is? Eerst nog even de geschiedenis.
-
Banners toch goed voor conversie?
De uitkomsten van de jaarlijks terugkerende onderzoeksrituelen naar waar marketeers hun euro aan gaan besteden lijkt de trend van andere onderzoeken te bevestigen. Het is conversie gericht adverteren wat de klok slaat. Juist door de crisis verschuift de uitgave van offline naar online en van branding naar conversie gericht adverteren. Ik schreef er zelf ook over Kredietcrisis goed voor zoekmachine optimalisatie? en maakte dit plaatje voor een presentatie voor keukenfabrikanten.
-
Weekendje weg? Doe het met zorgverzekeraar Agis VandaAgis
Het overstapseizoen voor zorgverzekeringen komt er weer aan. Aan het einde van elke jaar kunnen Nederlanders overstappen naar een andere zorgverzekeraar als de premie ze bijvoorbeeld niet aanstaat. De nieuwe zorgverzekeringspremies voor 2009 werd traditioneel als eerste gemeld door DSW. Deze is 1 euro lager dan voor 2008: € 87,75 euro per maand.
Alle zorgverzekeraars willen tot het einde van het jaar graag de publiciteit halen. Dit lukte Agis zorgverzekeringen voorgaande jaren aardig met bijvoorbeeld de vegapolis. Een polis voor vegetariërs met allerlei voordeeltjes ontwikkeld door stichting preventiepolis. Dit jaar waren ze al in het nieuws over de sponsoring van ‘hallo wereld’, André Rouvoets hoekje op internet, al was deze PR niet echt de bedoeling.
Omdat overstappen volgens Agis steeds minder een issue wordt onder Nederlanders zoals ook blijkt uit onderstaande Google Insight trend, richt zorgverzekeraar Agis zich steeds meer op het vasthouden van bestaande klanten.
-
Google breidt audio indexing uit: GAUDI, Obama, SEO en Adwords
Google meldt op haar blog dat in navolging van de US verkiezing video zoek gadget ze deze dienst heeft geperfectioneerd en uitgebreid op Google labs: Google Audio Indexing. Oftewel GAUDI. Niet alleen kan er gezocht worden in welk Youtube filmpje welke presidentskandidaat wat heeft gezegd. Google audio index laat u ook zoeken in het filmpje zelf. U wordt dan direct geleidt naar het audiofragment waarin het gezochte woord wordt gesproken. Google gebruikt hiervoor spraakherkenningtechnologie om alle gesproken tekst om te zetten naar tekst.
Google doet dit vanuit haar missie zo zegt ze zelf in haar GAUDI FAQ’s "to organize the world’s information and make it universally accessible and useful.As more video content is being created everyday, Google Audio Indexing tries to make it easier for people to find and consume spoken content from videos on the Web.”
Google heeft hier volgens mij echter een ander doel mee: Adsence. -
Realrank blogs beter dan PageRank?
IZEA de maker van PayPerPost komt met RealRank:
“Finally, there’s a blog ranking system that uses real data to calculate which blogs are getting the most traffic and have the most influence on the web. IZEARanks ranks the top blogs in the blogosphere via actual site statistics, not an extrapolation of estimates.”
Dit doet IZEA om minder afhankelijk te worden van de PageRank aangezien Google betaalde tekstlinks voor PageRank afstraft. Waarom?
-
Straft Google’s PageRank update betaalde links af?
In de VS wordt al 2 weken een heftig debat gevoerd in hoeverre de recente PageRank update waarin onder andere sites zoals De Washington post (PR van 7 naar 5) en Forbes (PR van 7 naar 5) veel PR verliezen. Zoals ik al in april 07 aangaf in het artikel “Google gaat betaalde tekstlinks aanpakken” zat dit er natuurlijk aan te komen.
-
SBS dreigt blog Dutchcowboys met rechtszaak
SBS en Dutchcowboys hebben ruzie. Volgens welingelichte bronnen dacht Dutchcowboys te weten dat de inval bij SBS niet alleen om de kansspel ging om fraude met BTW. Zie “FIOD-inval SBS en RTL gaat over miljoenen fraude btw”.
Binnen 24 uur na plaatsing van dit artikel werd Dutchcowboys vanmorgen gesommeerd de post te verwijderen. Tevens zal de schade verhaald worden op het blog aldus de Director Legal & Business Affairs van SBS. Dutchcowboys berichte hierover en voegde een stukje uitleg toe aan de oorspronkelijke post en noemt ook de naam van de de Director Legal & Business Affairs omdat deze aan de telefoon nogal uit de bocht was gevlogen.
Het toegevoegde stukje van vanmorgen.
...SBS laat weten dat bovenstaande bericht volstrekt onjuist is. Volgens SBS heeft ook de officier van justitie op deze zaak, de heer Visser, bevestigd dat de berichtgeving onjuist is en dat dit onmogelijk afkomstig kan zijn van een bron rondom het onderzoek….
Dutchcowboys is mijn inziens terecht niet ingegaan op het verzoek van verwijdering. Zij vinden hun bron nog steeds geloofwaardig.
-
Kartonnen dekbedovertrek: actiesite Stichting zwerfjongeren
Ik kreeg net dit mailtje binnen over dit meesterlijke idee om geld in te zamelen voor Stichting zwerfjongeren Nederland. Le Clochar verkoopt dekbedovertrekken met een dozenprint erop.De mail:
(...)Graag breng ik je Le Clochard onder de aandacht; Le Clochard (Peggy van Neer, Erik van Loo & vrienden) hebben een tijdje geleden het idee gehad om een dekbedovertrek te ontwerpen met de print van een kartonnen doos. Om vervolgens met de opbrengst van het dekbed een thuis- en dakloze jongere onder de kartonnen doos vandaan te helpen. Stichting Zwerfjongeren Nederland voert dit uit. Een schitterend idee waar ik verliefd op ben geworden. Begin oktober krijgt Erik de (1000!) overtreksets binnen en kan de verkoop beginnen. Zelf heeft hij er al zijn spaargeld in gestopt. Ik hoop dat de dekbedden een grote aftrek krijgen en dat er op deze leuke manier meer geld en aandacht voor de zwerfjongeren in Nederland komt. Graag wil ik je vragen om op je eigen manier bij te dragen aan dit prachtige initiatief; door zoveel mogelijk mensen er over te vertellen/mailen en vooral om er 1 (of 2 of 3?) te kopen natuurlijk! ?(...)
Bij deze dus. Koop deze unieke dekbedovertrek van 100% kwaliteits 144 garens per vierkante Inch strijk- en kinderarbeid vrije katoen.
-
Google Website Optimizer update
De Google Website Optimizer waarmee al multi-variatie testen gedaan konden worden is nu uitgebreid met een wizard om eenvoudigere A/B testen te doen.
Voorheen was het mogelijk om al meerdere variabelen tegelijkertijd te testen. Er kon bijvoorbeeld in een test geëxperimenteerd worden welke combinaties van factoren een Adwords landingpage de beste conversie naar een lead geeft. Met 3 verschillende plaatjes, twee titles en een korte en lange body tekst met rode of blauwe achtergrond kleur kwam er dan uit welke combinatie de hoogste conversie winst oplevert t.o.v. de oorspronkelijke pagina. Voorwaarde voor zo’n multi-variatie test is voldoende traffic. Er moeten immers minimaal x aantal bezoekers op de bladzijde landen om een zekere voorspelling te kunnen doen. Google zelf geeft aan dat de multi-variate test niet werkt als u minder dan 1000 bezoekers per week op deze pagina verwacht. Althans een betrouwbare meting duurt dan zo veel langer dat ook de tijd weer een factor wordt en de gehele test onbetrouwbaarder.